28 مارس 2024 - 20:39

واگذاری غار نخجیر به بهره بردار جدید

14 سپتامبر 2022 - 12:00 dsfr.ir/v399w

واگذاری غار نخجیر به بهره بردار جدید
محمد اسدی
غار چال نخجیر در استان مرکزی و در میان راه دلیجان به نراق قرار دارد.

معاون گردشگری استان مرکزی گفت: با برگزاری مزایده، غار چال نخجیر دلیجان به زودی به بهره بردار جدید واگذار می شود.

به گزارش «دنیای سفر» حسن حسینی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه غار چال نخجیر دلیجان از طریق ماده ۸۸ به صورت یکساله به بهره بردار واگذار می شود، افزود: این قانون بواسطه مدت زمان کمی که برای استقرار و فعالیت سرمایه گذار در نظر گرفته در واقع مشکلاتی را برای سرمایه گذار به همراه دارد.

وی تصریح کرد: از دهانه غار تا شعاع دو کیلومتری، جزو اراضی منابع طبیعی است و ارتباطی با محیط زیست ندارد. مسلما برای اراضی منابع طبیعی باید ساز و کار و طراحی خاصی داشت ولی امکان طراحی ویژه برای این اراضی در قالب سرمایه گذاری یکساله فراهم نخواهد شد، مگر اینکه در بحث واگذاری به ماده ۲۷ توجه داشت یا از طریق قوانین منطقه نمونه گردشگری کار را پیش برد تا امکان سرمایه گذاری براساس تایید وزارت میراث فرهنگی فراهم شود.

حسینی با تاکید بر اینکه بهره برداری از غار توسط سرمایه گذار نیازمند زمانی بیشتر از یکسال است، افزود: مشکل اینجاست که قوانین اجازه افزایش مدت قرارداد را نمی دهند، بر این اساس نیاز است که در این حوزه اصلاح قانون صورت گیرد.

وی با اشاره به میزان استقبال گردشگران از غار، تصریح کرد: این غار طبیعی برای جذب بیشتر گردشگر باید در زمینه زیرساخت از جمله مراکز اقامتی، پذیرایی و سرویس بهداشتی توسعه یابد. در حال حاضر در اطراف این غار مراکز پذیرایی و اقامتی به شکل کانکس موقت ارائه خدمت می کنند و سرویس بهداشتی موجود، نیازمند توسعه و بهسازی است. این شرایط توقع گردشگر و بازدیدکننده را برآورده نمی کند و باید سرمایه گذاری مناسبی در منطقه صورت گیرد.

معاون گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: به منظور جذب سرمایه گذار و بهره برداری از غار، مزایده برگزار می شود و هفته آینده بازگشایی پاکات انجام می گیرد و رسما بهره بردار غار برای یک سال آینده انتخاب می شود.

1