20 آوریل 2024 - 06:38
معاون صنایع دستی کشور:

تدوین طرح اقتصادی مبتنی بر آینده نگری

14 سپتامبر 2022 - 11:00 dsfr.ir/4s2yb

توسعه گردشگری تجاری و صنعتی بین آذربایجان شرقی و کشور‌های همسایه

معاون صنایع دستی کشور با تشریح مهم ترین سیاست های این وزارتخانه، از تدوین طرح عظیم اقتصادی مبتنی بر آینده نگری خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر»، مریم جلالی بیان کرد: مقام معظم رهبری سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کردند که بند ۱۷ آن مستقیم به توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی اشاره دارد. موضوع صنایع دستی در برنامه ششم توسعه وجود نداشت اما در این برنامه دیده شده که جای تشکر و قدردانی دارد.

او افزود: توجه مقام معظم رهبری به موضوع صنایع دستی بسیار دارای اهمیت است و بیانات معظم له در سال های گذشته و تأکیدات ایشان در حوزه صنایع دستی نشان دهنده اهمیت این هنرصنعت در نزد مقام معظم رهبری است. اکنون نیز با ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه از سوی ایشان بار دیگر اهمیت صنایع دستی مشخص شد و از این رو قدردان و ممنون توجه و تاکید معظم له به این حوزه هستیم.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: صنایع دستی عدالت پایه ترین حوزه است که می تواند پیشرفت را به دنبال داشته باشد. یکی از مهمترین ویژگی های صنایع دستی خانواده محور بودن آن است که این موضوع یک اصل مهم به حساب می آید.

جلالی ادامه داد: در سیاست های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، کلیدواژه هایی وجود دارد که توجه به صنایع دستی، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد هویت بنیان محدود به بند ۱۷ نیست بلکه در سایر بندهای دیگر این سیاست ها می شود رگه هایی از اقتصاد دانش بنیان را پیدا کرد که می تواند ارتباط مستقیم با صنایع دستی داشته باشد.

او با بیان اهمیت موضوع ترویج در صنایع دستی اضافه کرد: ترویج زیرساخت های زیادی را به ارمغان می آورد. ترویج یعنی ورود صنایع دستی به زندگی مردم و ما باید بتوانیم زنجیره ارزش صنایع دستی را فراهم کنیم. زنجیره ای که از تولید شروع می شود و با فروش و صادرات به پایان می رسد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: در حوزه خانواده وقتی از پیشرفت توأم با عدالت صحبت می کنیم توجه ما باید به سمت صنایع دستی باشد چرا که صنایع دستی عدالت محورترین نوع صنایع است که با سرمایه اندک و در دوره کوتاه مدت به بازدهی می رسد.

جلالی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که صنایع دستی در سند آمایش سرزمینی نیز جایگاه ویژه ای دارد گفت: در کنار این، مردمی بودن صنایع دستی یکی از مهمترین مشخصه های آن است که بر عدالت محور بودن آن نیز تاکید دارد. زمانی که ما صحبت از «هر خانه یک کارگاه» می کنیم این طرح مبتنی بر دانش ایرانی است بنابراین تأکیدی که در بند ۱ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه آمده است بهره روی است که به طور حتم در این بخش می توانیم صنایع دستی را مبنای مناسبی برای بهره وری قرار دهیم.

او ادامه داد: در برخی موارد متأسفانه به اسم تولید، اشتغال را کشته ایم در حالی که صنایع دستی اشتغال مولد است. زمانی که اعضای یک خانواده به تولید صنایع دستی می پردازند علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی این نوع از فعالیت می تواند موجب تحکیم روابط خانواده و ایجاد بیشتر صمیمت بین اعضای خانواده شود.

این مقام مسئول یادآور شد: این نشانه گذاری که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه با کلیدواژه های دقیق انجام داده اند برای ما مشخص می کند که برای ترویج صنایع دستی باید به تمام حوزه ها از جمله فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی توجه داشته باشیم. چرا که صنایع دستی در همه حوزه ها می تواند نقش آفرینی کند.

معاون صنایع دستی کشور اضافه کرد: در کنار ترویج صنایع دستی، موضوعات مهم دیگری مانند آموزش وجود دارد که باید به آن بیش از پیش توجه کرد.

جلالی اظهار کرد: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، طرح عظیم اقتصادی مبتنی بر آینده نگری در برنامه هفتم را تهیه خواهیم کرد که در این طرح به موضوعات مختلفی مانند رشد و شکوفایی بانوان و نیز خانواده محور بودن صنایع دستی توجه ویژه ای خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: ابلاغ این سیاست ها از سوی مقام معظم رهبری مأموریتی را بر عهده شرکت های دانش بنیان نیز قرار می دهد تا همکاری این شرکت ها و مجموعه ها با حوزه صنایع دستی تقویت شود تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر و بهتر صنایع دستی ایرانی باشیم.

1