20 آوریل 2024 - 11:52

متولی پاویون کانون است یا شرکت مادرتخصصی؟

12 سپتامبر 2022 - 21:20 dsfr.ir/55376

غرفه یونان در نمایشگاه فیتور اسپانیا

ایران دی ماه در نمایشگاه FITUR شرکت می کند زیرا می خواهد بتواند دوران پساکرونایی گردشگری در ایران را به نمایش بگذارد اما متولی آن کدام شرکت زیرمجموعه میراث است، شرکت مادرتخصصی یا کانون؟

به گزارش «دنیای سفر» چهل و سومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا اواخر دی ماه امسال در شهر مادرید برپا می شود و ایران نیز مانند دوره های قبل در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد.

در سال های گذشته، برپایی پاویون ایران در این نمایشگاه به عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بود تا اینکه در سال های اخیر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی طی یک بخشنامه ای آن را به عهده شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی گذاشت.

این شرکت می بایست برای این نمایشگاه ها، یک مجری پیدا کند و برپایی آن را به شرکت خصوصی بسپارد. بالاخره نیز این اقدام انجام شد و در نهایت یک شرکت توانست مجری برپایی پاویون ایران نه تنها در این نمایشگاه بلکه در همه ۲۳ نمایشگاه خارجی باشد که وزارت میراث فرهنگی به نمایندگی از ایران در نظر داشت پاویونی از آن را به خود اختصاص دهد.

قرار بر این بود ایران در همه این نمایشگاه ها حضور داشته باشد منتها اگر در نهایت به دلایل مختلف نخواست در هر کدام از آنها شرکت کند؛ این موضوع به شرکت ابلاغ شود.

اما نمایشگاه فیتور از آن دسته نمایشگاه هایی بود که ایران بیش از یک دهه در آن حضور فعال داشته و به رغم اینکه قبلاً برگزاری پاویون ایران به شرکت مادرتخصصی واگذار شده بود، اما باز هم در نهایت کانون جهانگردی متولی آن خواهد بود.

روز اول خرداد مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در نامه ای به معاون گردشگری نوشت که با توجه به برگزاری جلسه با مدیر بازاریابی نمایشگاه فیتور اسپانیا در حاشیه نمایشگاه سال ۲۰۲۲ مبنی بر اختصاص فضای مناسب در سال آینده (۲۰۲۳) آخرین مهلت پیش ثبت نام روز ۱۶ خرداد اعلام شده است. بنابراین با توجه به اجرای شایسته در خصوص پیگیری آتی دستور دهید.

پس از آن مدیرکل گردشگری خارجی به مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی (و نه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) نامه کانون را پیوست کرده و نوشته که نحوه چگونگی برپایی پاویون ایران مورد بررسی قرار داده و نتیجه به اطلاع این دفتر برسد. همچنین در این نامه اعلام کرده که کانون جهانگردی با همراهی تشکل ها، تجربه ۱۳ ساله در این زمینه داشته است.

پس از این نامه هم در خرداد ماه حسین زاده رئیس شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به مجری برپایی پاویون ایران در نمایشگاه های خارجی نوشته: فرایند برپایی نمایشگاه در تاریخ ۲۸ دی ماه به آن مؤسسه ابلاغ می شود. بنابراین نسبت به پیگیری این موضوع اقدام شود. این نامه نشان می دهد که در خرداد ماه متولی نهایی شرکت مادر تخصصی بوده اما پس از آن در مرداد ماه نامه ای به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره برپایی نمایشگاه داده می شود و این کانون را مجری می دانند.

پیرو این موضوع روح الله حسین زاده مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه درگیر نمایشگاه تاپ رزا فرانسه و جاتا در ژاپن بودیم؛ نمایشگاه فیتور به کانون سپرده شد. ما درحال حاضر نمایشگاه های داخلی و دو نمایشگاه خارجی را اجرا می کنیم. شاید وزیر میراث فرهنگی در آینده تصمیمش بر این باشد که نمایشگاه های دیگری را نیز به ما واگذار کند اما در حال حاضر باید نمایشگاه های داخلی را توسعه دهیم و صرف حضور در نمایشگاه های خارجی نباشد. کانون جهانگردی نیز مأموریت دارد تا درگیر نمایشگاه های خارجی باشد ولی ما دو نمایشگاه فرانسه و ژاپن را پذیرفتیم. البته با شرکت مجری نیز توافق کردیم که ما فیتور را به عهده نگیریم و مجموعه های دیگر وارد شوند.

1