17 آوریل 2024 - 19:32

وضعیت اسفناک کاخ ساسانی سروستان

10 سپتامبر 2022 - 09:00 dsfr.ir/e70nf

وضعیت اسفناک کاخ ساسانی سروستان
ویکی مدیا
کاخ ساسانی سروستان

کاخ ساسانی سروستان در استان فارس در وضعیت آشفته و نابه سامانی به سر می برد. این کاخ بخشی از «محور ساسانی» است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

به گزارش «دنیای سفر» سیاوش آریا کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی تصاویری را از این کاخ ساسانی در اختیار ایسنا قرار داد و وضعیت این میراث جهانی را آشفته توصیف کرد و گفت: کاخ ساسانی و میراث جهانی سروستان فارس در بدترین وضعیت به سر می برد؛ آب کل محوطه تقریبا قطع شده و وضعیت سرویس های بهداشتی بسیار اندوه بار و کثیف است، آب در سرویس های بهداشتی نیز به سختی قابل مصرف است.

او اضافه کرد: در محوطه کاخ، لوله هایی که هنگام مرمت استفاده شده، جمع آوری نشده و رها شده و چهره زشت و ناخوشایندی را در این میراث جهانی ایجاد کرده است.

این کنشگر میراث فرهنگی ادامه داد: اتاقی به عنوان کانکسِ فروش بلیت در ورودی کاخ ساسانی سروستان وجود دارد که دستگاه پوز آن برای بلیت فروشی، در روزی که بازدید داشتم، سوخته بود و کار نمی کرد. ظاهرا این شرایط به میراث فرهنگی اطلاع داده شده، اما تا کنون اقدامی نشده است.

کاخ ساسانی سروستان یکی از سایت های محور ساسانی فارس است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این کاخ سازه ای چهارتاقی است که اواخر دوره ساسانی ایجاد شده است. کاخ سروستان در نزد مردم محلی به «قصر ساسان» یا «چهارتاق» نیز شناخته می شود.

بسیاری از کارشناسان، تاریخ ساخت آن را تا دوران پادشاهی «بهرام پنجم» یا همان «بهرام گور» پیش می برند. البته تلاش های «مهر نرسی» را نیز نباید در این خصوص نادیده گرفت، از آن پس کاخ سروستان تبدیل به مرکزی برای برگزاری آداب و مناسک دینی ساسانیان شد. آندره گُدار معمار فرانسوی نیز کاخ سروستان را بسیار شبیه به کاخ فیروزآباد، اما با وسعتی بسیار کم تر توصیف می کند. مصالح به کار رفته در این کاخ شامل سنگ و گچ است. در کتاب «المسالک و الممالک»، سروستان را یکی از روستاهای اطراف شهر «استخر» می دانند، در شرح کاخ آمده است: «بنایی عظیم با مصالحی از سنگ و گچ و مشتمل بر گنبدهای تالار ستون دار، چند ایوان، اتاق ها و راهروهای متعدد.»

کاخ ساسانی سروستان در مسیر شیراز به فسا و در جنوب شهرستان سروستان و در محور ساسانی قرار دارد. منظر باستانی ساسانیان (محور ساسانی) در منطقه فیروزآباد استان فارس سال ۱۳۹۷ به عنوان بیست وسومین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو و چهارمین اثر جهانی شده استان فارس به ثبت رسید.

1