19 آوریل 2024 - 13:03

«قلعه نهچیرِ»؛ میراثی به جا مانده از دوره صفوی

7 سپتامبر 2022 - 18:30 dsfr.ir/xn45c

«قلعه نهچیرِ»؛ میراثی به جا مانده از دوره صفوی
تسنیم
قلعه تاریخی نهچیری یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی دوران صفویه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: قلعه تاریخی نهچیری یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی دوران صفویه است که از معماری زیبا و منحصر به فردی برخوردار است.

به گزارش «دنیای سفر» ولی الله رهبری در گفت و گو با ایسنا درباره قلعه تاریخی نهچیر، اظهار کرد: ارگ تاریخی نهچیر دارای وسعت ۲۰ هزار متر مربع و یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی استان اصفهان است و از لحاظ سبک معماری به صورت قرینه و قدمت آن مربوط به دوران صفویه تا اوایل قاجار است.

وی افزود: این قلعه تحت مالکیت شهرداری مبارکه و معماری آن شامل مجموعه های متنوع و دیدنی از قبیل هفت خانه و حیاط که دو مورد آن به صورت خان نشین، قسمت های اداری، بازداشتگاه، اسطبل، دالان های تودرتو، انبار، هشتی ها، بادگیر و دارای ۴ عدد برج کبوتر و ۳ عدد برج نگهبانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: قلعه نهچیر دارای تزئینات داخلی و قسمت های گوناگون دیگر است که به طورکلی در سبک و نوع معماری خود به عنوان یکی از بی نظیرترین قلعه های تاریخی در استان اصفهان محسوب می شود.

رهبری ادامه داد: قلعه نهچیر در ۵۰ کیلومتری جنوب غرب اصفهان، به فاصله ۵ کیلومتر از مرکز شهرستان مبارکه و در وسط محله نهچیر فعلی واقع شده است. این قلعه به صورت مستطیل است و طول آن شمالی - جنوبی و عرض آن شرقی - غربی است. دورتادور قلعه برج های متعددی قرار دارد و ارتفاع دیوار قلعه حداقل هفت متر است و پهنای آن حداقل یک متر که در بعضی موارد به دو متر هم می رسد.

وی خاطرنشان کرد: مرمت فاز اول این مجموعه برای تبدیل به اقامتگاه سنتی از سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری مبارکه آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ عملیات مرمت به پایان می رسد. تاکنون ۸۰ میلیارد ریال توسط شهرداری مبارکه و با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان در این مکان هزینه شده است. این اثر تاریخی به شماره ۱۸۹۵ در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۶۷در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

1