27 مارس 2024 - 15:10

لغو ویزای گروهی ایران و روسیه از سال ۲۰۲۳

5 سپتامبر 2022 - 11:00 dsfr.ir/p14fs

لغو ویزای گروهی ایران و روسیه از سال ۲۰۲۳
تسنیم
گردشگران روس در اصفهان

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی از لغو ویزای گروهی ایران و روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر»، تهران به تازگی میزبان دومین نشست کمیته فنی گردشگری ایران و روسیه بود که به خواست فدراسیون روسیه تشکیل شد. موضوع این نشست که رییس اداره همکاری های بین المللی و رابط فدراسیون گردشگری این کشور در آن حضور داشتند، اجرای موافقت نامه لغو روادید گروهی شهروندان ایران و روسیه بود. لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در گفت وگو با ایسنا درباره توافق های این کمیته، اظهار کرد: براساس صورت جلسه این کمیته که به صورت رسمی امضا شد، توافق کردیم از اول ماه ژانویه ۲۰۲۳ ویزای گروهی گردشگران ایران و روسیه برای سفر به دو کشور، لغو شود و طرفین از تاریخ مشخص شده، متعهد به اجرای آن هستند.

او با اشاره به این که شکل اجرای این توافق، قبلا به تایید و موافقت دو کشور رسیده است، یادآور شد: براساس آنچه پیش تر امضا شده و به توافق دولت های ایران و روسیه نیز رسیده است، با اجرای این برنامه و از تاریخ اول ژانویه، شهروندان ایران و روسیه درصورتی که در قالب گروه های گردشگری از ۵ تا ۵۰ نفر بین دو کشور سفر کنند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، به ویزا نیاز نخواهند داشت.

اژدری پیش تر تاکید کرده بود: ویزا یا روادیدِ انفرادی برای شهروندان ایرانی و روسی لغو نشده و همچنان برای سفر شخصی یا بدون تور به روسیه یا ایران، لازم است از طریق سفارتخانه ها اقدام شود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی همچنین درباره اعتبار این توافق نامه با توجه به این که تا دسامبر ۲۰۲۳ معتبر است، اظهار کرد: اعتبار برنامه اجرایی لغو روادید گروهی گردشگران ایران و روسیه، قابل تمدید به دوره های مشابه است و مشکلی در این باره وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، هشتم فرودین سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۸ مارچ ۲۰۱۷ موافقت نامه ای بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه درباره لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور توسط وزرای امور خارجه امضاء شد. برنامه اجرایی این موافقت نامه پس از وقفه ای حدودا چهار ساله و درحالی که قرار بود از سال ۲۰۱۸ به اجرا گذاشه شود، سرانجام در خردادماه سال ۱۴۰۰ (ژوئن ۲۰۲۱) به امضاء مقامات گردشگری دو کشور رسید، اما باز اجرایی نشد.

براساس این برنامه اجرایی اقدام مشترک، گروه های گردشگران ایران و روسیه از ۵ تا ۵۰ نفره که قصد سفر بین دو کشور را از طریق آژانس های مسافرتی داشته باشند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، به ویزا نیاز نخواهند داشت.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در ادامه این گفت وگو، به بخش دیگری از توافق ها با روسیه اشاره کرد و افزود: موافقت شد ۴۵ روز بعد از تاریخ امضاءِ این صورت جلسه، نهادهای هماهنگ کننده برای اجرای برنامه لغو روادید گروهی به یکدیگر معرفی شوند. در ایران چون دولت منع از ورود به امور اجرایی است، احتمالا یکی از شرکت های اقماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان نهاد هماهنگ کننده این برنامه اجرایی معرفی شود. با معرفی نماینده و نهاد هماهنگ کننده از هر دو کشور ارتباط مستمر به منظور ارائه پاسخ و راهکار برای برداشته شدن خلاهای ارتباطی موجود، برقرار خواهد شد.

اژدری همچنین گفت: براساس این صورت جلسه که رسمی امضاء شد، طرفین سه ماه فرصت دارند فهرستی از آژانس های مسافرتی را به یکدیگر معرفی کنند.

او اضافه کرد: محدودیتی در تعداد آژانس هایی که معرفی خواهند شد، وجود ندارد، اما با توجه به این که نخستین بار است با کشوری برنامه لغو روادید گروهی به اجرا گذاشته می شود، لازم است آژانس هایی که دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تایید کرده است و در بازار گردشگری روسیه نیز فعال هستند، معرفی شوند. همچنین قرار است در محله اول تعداد کمتری از آژانس ها معرفی شوند تا با توجه به حساسیت ها برنامه به درستی پیش برود. براساس توافق صورت گرفته، فهرست آژانس ها هر سال قابل تغییر و تجدیدنظر خواهد بود.

اژدری ادامه داد: براساس این دور از مذاکرات، قرار شد تفاهم نامه همکاری های گردشگری نیز بین دو کشور امضاء شود. کمیته فنی گردشگری ایران و روسیه تا کنون با موضوع لغو روادید گروهی تشکیل جلسه می داد و فرصت و شرایط پرداختن به دیگر مباحث را نداشت، بنابراین ما پیشنهاد کردیم تفاهم نامه همکاری های گردشگری بین دو کشور امضاء شود و قول دادیم ظرف یک ماه از امضاء صورت جلسه کمیته فنی گردشگری ایران و روسیه، پیش نویس تفاهم نامه پیشنهادی که درباره همکاری های گردشگری دو کشور در زمینه های نمایشگاهی، آموزشی، برگزاری تورهای آشناسازی و دیگر برنامه ها است، را به روسیه ارائه دهیم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی همچنین تاکید کرد: براساس صورت جلسه ای که در تهران امضاء شده است هر یک از آیتم های مورد توافق باید در تاریخ مشخص اجرا شود و طرفین باید متعهد به آن باشند.

1