28 مارس 2024 - 12:09

جاذبه های گردشگری و تاریخی نایین

5 سپتامبر 2022 - 09:00 dsfr.ir/6r5oi

جاذبه های گردشگری و تاریخی نایین
meisamroudaki.ir
کاروانسرای نیستانک نائین

نایین یکی از خاص ترین جاهای دیدنی استان اصفهان است. جاهای دیدنی نایین بسیار بی نظیر و بی بدیل هستند.

قدمت شهر نایین به بیش از ۳ هزار سال می رسد. به همین خاطر می توانید انتظار رو به روشدن با جاذبه های تاریخی متعدد را در این شهر نسبتا کوچک داشته باشید. با من همراه باشید تا جاهای دیدنی نایین را به خوبی بشناسید.

جاهای دیدنی نایین

نایین شهری تاریخی با قدمت بیش از ۳ هزار سال است. این یعنی قدمت نایین به پیش از دوران هخامنشیان نیز می رسد. در این مکان آثاری متعلق به دوران آهن و پیش از آن نیز کشف شده است. پس باید انتظار تماشای جاهای دیدنی تاریخی متعدد را در این شهر کویری زیبا داشته باشید.

نارین قلعه نائین

نارین قلعه یا همان قلعه نارنج، یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی نایین است. این قلعه در مرکز بافت قدیمی شهر تاریخی نایین قرار دارد. بر اساس اسناد موجود، قدمت این قلعه به دوران پارتیان و پیش از اسلام باز می گردد. نارین قلعه از نظر پلان کلی به شکل چند ضلعی است. در هر گوشه از این قلعه تاریخی، چند برج و بارو به چشم می خورد. خوشبختانه از نظر ظاهری، این قلعه به خوبی حفظ شده است.

بسیاری از قلعه های تاریخی ایران به صورت کامل ویران شده اند؛ اما نارین قلعه به خوبی ظاهر خود را حفظ کرده است. بر اساس ظاهر این قلعه، به احتمال فراوان کاربرد نظامی داشته است. البته برخی دیگر چنین روایت می کنند که در گذشته این قلعه به عنوان آتشکده کاربرد داشته است.

نارین قلعه جزء بزرگ ترین قلعه های تاریخی ایران به حساب می آید. دورتادور دیوار اصلی این قلعه، خندقی بزرگ به عمق ۵۰ متر حفر شده بود. قلعه نارنج فقط با خشت خام ساخت شده است. بر اساس اسناد تاریخی، طول خشت هایی که در ساخت این قلعه به کار رفت نیم ذرغ و عرض آن ها یک چهارم ذرع بوده است. همچنین وزن هر خشت به ۷ الی ۸ من می رسید. نارین قلعه یکی از مهم ترین قلعه های استان اصفهان به حساب می آید. هنوز هم می توانیم شاهد خانه های مسکونی که در کنار این قلعه ساخته شده بودند باشیم.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: نایین، مرکز بافت تاریخی نایین، میان محله های باب المسجد، کلوان و نوآباد

مسجد جامع بافران

مسجد جامع بافران یکی دیگر از جاهای دیدنی نایین است. حتی در تصاویر هوایی از نایین نیز این مسجد در بخش میانی نایین مشخص است. قدمت این مسجد به صورت دقیق مشخص نیست؛ اما آن را به دوران قرون اولیه اسلامی نسبت می دهند. بر اساس تحقیقات باستان شناسان، پیش از اسلام این مسجد یک آتشکده برای عبادت زرتشتیان بوده است. پس از ورود اسلام به ایران، این آتشکده تغییر کاربری پیدا کرده است. اگر بخواهیم از نظر زمان تغییر کاربری این مسجد را بررسی کنیم، باید آن را به دوران صفویه نسبت دهیم. در حقیقت این تغییر کاربری به احتمال فراوان در دوران صفویه انجام شده است.

فرضیه آنکه این مسجد در ابتدا یک آتشکده بوده، بسیار قوی است. این مسجد برخلاف بسیاری از مساجد تاریخی ایران، فقط یک مناره دارد. قطر مناره این مسجد نیز برخلاف سایر مساجد در تمامی بخش ها یکسان نیست. قطر این مناره هرچه به سمت بالا می رود، کمتر می شود. از طرف دیگر گنبد این مسجد نیز مشخصا در همان دوران ساخته نشد. گنبد مسجد جامع بافران نیز شباهتی به سایر مساجد ندارد. به همین خاطر و به احتمال قوی، این مسجد در ابتدا یکی از عبادتگاه ها و آتشکده های زرتشتی بوده است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: شهرستان نایین، روستای بافران

خانه تاریخی پیرنیا

در شهر نایین، چندین و چند خانه تاریخی به چشم می خورد. یکی از این خانه های تاریخی، خانه تاریخی پیرنیا نام دارد. خانه تاریخی پیرنیا را می توان یکی از نمونه های عالی از معماری اصیل ایرانی دانست. این سبک معماری به وفور در مرکز ایران به چشم می خورد. معماری و استفاده از تزئینات ایرانی به نحو احسن در این خانه تاریخی و زیبا رعایت شده است. در حقیقت می توان این خانه را یک الگوی عالی برای معماری سنتی ایران در نواحی کویری دانست.

خانه پیرنیا خانه ای بسیار بزرگ و فراخ است. در ابتدا فردی با نام «قاضی نورالهدی» در این خانه زندگی می کرد. این خانه در دوران قاجار به دست خاندان پیرنیا افتاد. میرزا احمدخان پیرنیا، یکی از مالکین این خانه، برای مدت طولانی حاکم نایین بود. این خانه در دوران صفویه بنا شده است. خوشبختانه هنوز هم از نظر ظاهری و حتی جزئیات تزئینات، این خانه سالم و سلامت باقی مانده است.

خانه پیرنیا همانند سایر خانه های باستانی، بخش های متعددی دارد. این بخش ها شامل هشتی، ورودی، دالان های متعدد، ایوان شاه نشین، اتاق نشیمن، باغ و گودال باغچه است. در حال حاضر این خانه تاریخی به موزه مردم شناسی شهر نایین تبدیل شده است. پس می توانید یک تیر و دو نشان بزنید. به این ترتیب هم از معماری و زیبایی خانه تاریخی پیرنیا لذت می برید و هم سری به موزه می زنید. این موزه بهترین گزینه برای درک بهتر فرهنگ مردم نایین است.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر
هزینه بازدید: ۵ هزار تومان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: نائین، بافت قدیمی شهر، مقابل مسجد جامع

کاروانسرای نیستانک

کاروانسرای نیستانک یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی نایین است. این کاروانسرا در دل روستایی با همین نام قرار دارد. در گذشته خبری از مسیرهای آسفالته و جاده هایی بزرگ نبود. مردم با شتر یا اسب تردد می کردند. آن ها چندین روز و یا حتی چندین ماه در راه بودند تا به شهری دیگر برسند. به همین خاطر وجود کاروانسرا یک امر ضروری در مسیر بود. برخی از کاروانسراها به عنوان یک اقامتگاه خصوصی و برخی دیگر وقف افراد خیر بودند. این کاروانسرا معلوم نیست که جزء کدام دسته بوده است. قدمت کاروانسرای نیستانک به دوران قاجار باز می گردد. می توان گفت که این کاروانسرا یکی از زیباترین کاروانسراهای تمام اصفهان است. خوشبختانه ظاهر کاروانسرای نیستانک به خوبی حفظ شده است. همچنین خبری از آثار تخریبی در آن نیست.

کاروانسرای نیستانک پلانی چهارگوش دارد. در چهار گوشه این کاروانسرا، چند بادگیر به چشم می خورد. در آن زمان از این بادگیر به عنوان سیستم تهویه مطبوع استفاده می کردند. این بادگیرها باد را به داخل کاروانسرا و حجره های مختلف هدایت می کردند. همچنین دو حوضچه بزرگ و یک چاه در حیاط اصلی این کاروانسرا وجود دارد. این چاه به قنات متصل است و از آب چشمه تغذیه می شود. متأسفانه امروزه روی این چاه پوشیده شده است و حوض ها نیز خالی هستند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: نایین، ۳۰ کیلومتری جاده نایین – اردستان

آب انبار معصوم خانی

آب انبارها در شهرهای کویری و حاشیه کویر اهمیت بسیاری داشتند. در گذشته خبری از یخچال های خانگی نبود. فراهم کردن یک لیوان آب خنک هم حتی کار دشواری بود. به همین خاطر در جای جای شهر، آب انبارهای مختلفی به وجود می آمد. آب انبار معصوم خانی یکی دیگر از جاهای دیدنی نایین به حساب می آید. این آب انبار را می توان معروف ترین آب انبار تمام شهر دانست. آب انبار معصوم خانی در محله ای با نام «چهل دختران» قرار دارد. در زیر این آب انبار بزرگ، مخزنی استوانه ای شکل به قطر ۱۸ متر و عمق ۱۲ متر قرار دارد. برای دسترسی به این آب انبار باید ۶۴ پله به سمت پایین بروید. این تعداد پله تقریبا معادل یک ساختمان ۶ طبقه است.

آب انبار معصوم خانی در سال ۱۳۲۲ با حمایت مالی فردی با نام «حاج میرزا محمد علی خانی معصومی» تکمیل شد. این آب انبار با شماره ۱۱۵۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. آب انبار معصوم خانی یک بار در سال ۱۳۶۷ فروریخت؛ اما با همت مردم همانند روز اول بازسازی شد. بازدید از فضای داخلی این آب انبار امکان پذیر نیست. فقط گردشگران می توانند از پوسته بیرونی آن دیدن کنند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: نائین، محله چهل دختران، کنار دروازه چهل دختران

غار اژدها نائین

خب نام این غار بسیار بسیار عجیب است. از طرفی شاید این نامگذاری بی دلیل هم نباشد! هنوز بر اساس اسناد تاریخی، هیچ خبری از اژدهای واقعی در دنیا نبوده است! با تمام این وجود، غار اژدها ظاهری بسیار ماورایی و عجیب دارد. این غار جزء دسته غارهای آهکی به حساب می آید. مجموعا دارای فرود ۴۰۰ متر است و ۳ کیلومتر طول دارد. بعد ورود به غار وارد یک سالن ۵۰ متری خواهید شد. در این سالن، یک چاه بسیار عمیق قرار دارد. عمق این چاه به حدود ۲۵ متر می رسد.

بعد سالن اول، در سمت راست خود متوجه یک مسیر دیگر خواهید شد. این مسیر شیب ملایمی به سمت پایین دارد. بعد حدود ۲۵ دقیقه غارنوردی در این تونل، با سنگ هایی عظیم رو به رو خواهید شد. این سنگ ها به صورت غلطان بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. این سنگ ها در حقیقت بر روی دهانه چاه بزرگ دوم قرار دارند. این غار برای کسانی که به دنبال ماجراجویی و تشنه آدرنالین هستند، بهترین گزینه محسوب می شود. البته به یاد داشته باشید حتماً همراه گروه های متخصص عازم این غار شوید. همچنین تمام وسایل و تجهیزات ایمنی را همراه خود بیاورید. در ضمن اگر از فضاهای تنگ و بسته هراس دارید، بهتر است قید بازدید از این جای دیدنی نایین را بزنید. همچنین در این غار انواع حشرات، سمندر و البته خفاش زندگی می کند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: شهرستان نایین، ۵ کیلومتری شمال غرب روستای سپرو از توابع شهرستان نایین

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین یکی از قدیمی ترین بازار های ایران به حساب می آید، به همین خاطر بازار تاریخی نایین را باید یکی از مهم ترین جاهای دیدنی نایین دانست. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این بازار تاریخی به بیش از ۷۰۰ سال می رسد. اسناد تاریخی گویای این موضوع هستند که در دوران ایلخانی نیز این بازار وجود داشته و در آن تجارت صورت می گرفت. بازار تاریخی نایین با ۴۰۰ متر طول، ۱۷۰ باب مغازه را در خود جای می دهد.

از گذشته تا به امروز، این بازار محل کسب درآمد اهالی نایین بوده است. این بازار ظاهری بسیار زیبا دارد. تمام بازار به شکل یک دالان طویل است. در طول آن چندین و چند حجره و مغازه به چشم می خورد. بخش های بسیاری از این بازار را بازسازی کرده اند. با وجود این تلاش بر آن بوده که ظاهر و بافت سنی آن به خوبی حفظ شود.

خوشبختانه هنوز هم خون در رگ های خشکیده این بازار قدیمی جریان دارد. قلب این تاجر پیر هنوز هم می تپد. هنوز هم کاسب های قدیمی نایین در این بازار حجره دارند و مشغول کاسبی هستند. آن ها روزی حلال را شب ها به سفره می برند. چه قصد خرید دارید چه نه، حتما باید سری به این بازار تاریخی و تماشایی بزنید. در صورتی که به دنبال گزینه مناسبی برای خرید سوغات و صنایع دستی هستید، این بازار تاریخی بهترین گزینه است.

ساعت بازدید: ۷ صبح الی ۱۷ عصر
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: نایین، حد فاصل دروازه چهل دختران، بازار تاریخی نائین

باغ مصلی نایئن

باغ مصلی یکی دیگر از جاهای دیدنی ناین است. این باغ زیبا و وسیع تفرجگاه مردم محلی در ایام آخر هفته به حساب می آید. در میان این باغ دلباز و تماشایی، بقعه ای کوچک و باصفا به چشم می خورد. این بقعه از نظر ظاهری، هشت ضلعی است. در بالای این بقعه یک گنبد فیروزه ای با کاشی کاری های هنرمندانه به چشم می خورد. بر روی ۴ ضلع این بقعه، پنجره هایی مشبک چوبی به سبک قدیمی طراحی شده است. این پنجره ها نمونه ای از معماری اصیل ایرانی به حساب می آیند. درب ورودی اصلی این بقعه نیز به صورت دربی سه لته است. در کنار این درب سه تکه، دو درب ورودی دیگر به چشم می خورد.

بقعه به صورت کامل از آجر ساخته شده است. قدمت این بقعه به دوران قاجار باز می گردد. خاندان پیرنیا یکی از خانواده های بزرگ، معروف و البته بانفوذ در شهرستان نایین بودند. همان طور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، میرزا احمدخان پیرنیا در دوران قاجار حاکم نایین بود. بر اساس اسناد تاریخی، وی فردی معتبر و مردم دوست بود. معلوم نیست این بقعه به دستور چه کسی ساخته شده است؛ اما یکی از جاهای دیدنی مهم نایین به حساب می آید و خاندان پیرنیا در آن به خاک سپرده شده اند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: نایین، خیابان هدایت، باغ مصلی

کوه بنوید نائین

ارتفاع نایین از سطح دریا به ۱۸۰۰ متر می رسد. در نزدیکی شهرستان نایین، چند کوه مختلف وجود دارد. کوه بنوید یکی از زیباترین کوه های نزدیک نایین است. کوه بنوید در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این روستا به دو بخش اولیا و سفلی تقسیم می شود. بنوید در جنوب غربی شهرستان نایین واقع شده است. این روستا از جنوب به رشته کوه های پرویز و از شمال به روستای زیبایی زندوان محدود می شود.

کوه بنوید در فاصله یک کیلومتری از روستای بنوید قرار دارد. این کوه زرد مایل به سفید است و یک تفرجگاه برای گردشگران و مردم محلی به حساب می آید. از مراتع این کوه برای دامداری و چرا استفاده می شود. در طول مسیر، شاهد کلوت هایی مختلف و تماشای خواهید بود. همینطور که به سمت نایین کلوتی پیش بروید، به مناطقی خواهید رسید که پشت آن ها آب باران جمع می شود. در گذشته این کلوت ها را حفر می کردند تا به یک مکان برای سکونت تبدیل شود.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
آدرس: نایین، روستای بنوید
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان

آتشکده سپرو نائین

در ابتدا مردم ایران پیرو آیین زرتشتی بودند، هنوز هم برخی از مردم ایران، زرتشتی هستند. آیین زرتشتی جزء اولین آیین های خداپرست در دنیا بود. در این آیین هیچ کس بت پرستی نمی کرد. زرتشتیان به خداوند اهورا و مزدا اعتقاد دارند. در آیین زرتشتیان، آتش سمبل پاکی است و آن را مقدس می دانند و در عبادتگاه های خود، برای شروع راز و نیاز، آتش می افروختند. در مناطق باستانی و تاریخی ایران می توانیم به وفور شاهد آتشکده های مختلف باشیم.

آتشکده سپرو نایین در روستای با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید حدود ۳۰ کیلومتر به سمت شمال غرب شهر نایین حرکت کنید. این آتشکده بر فراز شیرکوه جا خوش کرده است. آتشکده سپرو یکی از مهم ترین آثار تاریخی نایین به حساب می آید. حتی این آتشکده در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. از نظر قدمت، این آتشکده به دوران ساسانی تعلق دارد. دسترسی به این آتشکده کمی دشوار است؛ اما ارزش دیدن دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان
آدرس: نایین، ۳۰ کیلومتری شمال غرب نایین، روستای سپرو، شیرکوه

دیدگاه شما درباره جاهای دیدنی نایین چیست؟ به نظر شما کدام یک از جاذبه های گردشگری نایین را باید در این لیست قرار دهم؟ آیا تجربه بازدید از هیچ یک از این جاذبه ها را داشته اید؟ لطفا تجربه خود را با من در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

1