19 آوریل 2024 - 10:54
بررسی استفاده از فرصت اقتصادی جام جهانی - ۱

ظرفیت های جام جهانی برای گردشگری بوشهر

4 سپتامبر 2022 - 16:00 dsfr.ir/fn19b

world cup Football Qatar 2022

برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر فرصت خوبی است تا استان هایی مثل بوشهر که کمترین فاصله را با این کشور دارند، بتوانند سهمی در این رویداد مهم ایفا کنند.

به گزارش «دنیای سفر»، بار دیگر قرعه به نام قاره آسیا افتاده و بیست ودومین دوره جام جهانی فوتبال (۲۰۲۲) از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار می شود.

۳۲ تیم حاضر در مسابقات جام جهانی قطر تکلیف گروه های خود را می دانند و با توجه به معرفی گروه های هشت گانه در حال برنامه ریزی برای انجام دیدارهای تدارکاتی و آمادگی حضور پرقدرت در این مسابقات هستند.

این دوره از مسابقات جام جهانی برای ایران و ایرانی ها یک تفاوت خاص دارد و آن هم برگزاری مسابقات در کشوری همسایه و در نزدیک ترین فاصله با ایران است که به عنوان یک فرصت خوب قابل استفاده است.

استان بوشهر نسبت به دیگر استان ها شرایط ویژه تری دارد و آن هم قرار گرفتن در نزدیک ترین فاصله با کشور قطر است به گونه ای که بندر دیر در استان بوشهر در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بندر الرویس قطر قرار گرفته است.

نزدیکی بنادر دو کشور این فرصت را فراهم می کنند که بخشی از نیازهای قطر در دوره جام جهانی و ماه های قبل و بعد از آن از طریق بندر دیر تأمین شود و البته بخشی از تماشاگران و مسافران جام جهانی نیز می توانند از طریق استان بوشهر و از مسیر دریایی به قطر بروند.

استفاده از فرصت های جام جهانی برای استان بوشهر نیازمند ایجاد زیرساخت های مناسب است؛ زیرساخت هایی که باید هم برای استقرار شناورها فراهم شود و هم اینکه پایانه های مسافری و تجهیزات گمرکی مجهز در بنادر مستقر شود.

استفاده از فرصت جام جهانی

استاندار بوشهر در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر در کمترین فاصله از کشور قطر قرار دارد و در همین راستا برنامه ریزی شده تا از فرصت های جام جهانی بهترین استفاده را ببریم.

احمد محمدی زاده بیان کرد: استان بوشهر از دیرباز با کشورهای حاشیه خلیج فارس مراودات تجاری داشته و اکنون نیز باید این سابقه درخشان تاریخی احیا شده و این روابط بیش از پیش گسترش یابد.

وی به نزدیکی بنادر استان بوشهر از جمله بندر دیر به بنادر کشور قطر اشاره کرد و ادامه داد: این قرابت و نزدیکی بین بنادر استان بوشهر و بنادر کشور قطر فرصت خوبی را برای توسعه روابط فراهم کرده است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: به منظور استفاده بهتر و بیشتر از فرصت های جام جهانی در قطر اقدامات و برنامه ریزی هایی در استان بوشهر صورت گرفته که از جمله آنها می توان به تقویت زیرساخت های بندری برای انتقال بار و مسافر اشاره کرد.

بنادر مسافری تجهیز می شود

وی ایجاد پایانه مسافری را یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار دانست و اضافه کرد: با وجود ظرفیت های فراوانی که در شهرستان دیر وجود دارد، نزدیکی به قطر و برگزاری جام جهانی در این کشور فرصت های جدیدی را برای ما فراهم ساخته است.

محمدی زاده با بیان اینکه بندر دیر به لحاظ جغرافیایی نزدیک ترین مکان به بندر الرویس قطر است تاکید کرد: هیئت قطری از بندر دیر بازدید کرده و فرصت های این بندر برای هیئت تجاری قطر تشریح شده و دنبال گسترش روابط طرفین هستیم.

وی با اشاره به اینکه بندر دیر و قطر در واقع دو مکمل یکدیگر هستند اظهار داشت: زیرساخت های بندر دیر برای توسعه صادرات ابتدا به کشور قطر و بعد بحرین و مناطق دیگر در جنوب خلیج فارس روز به روز تقویت و قوی تر می شود.

راه اندازی پایانه مسافری در بندر دیر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری جام جهانی قطر اظهار داشت: تلاش های گسترده ای به منظور استفاده از فرصت جام جهانی برای استان بوشهر صورت گرفته است.

طرح پایانه بین المللی مسافربری دریایی در بوشهر با هدف خدمت رسانی به مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر کلید خورده استمحمد شکیبی نسب از توسعه زیرساخت های بندری در استان خبر داد و بیان کرد: تعمیرات اساسی پایانه بین المللی مسافری و گردشگری دریایی اجرایی شده که نقش مهمی در جابجایی مسافران خواهد داشت.

وی از ساخت چهار پست اسکله رمپ در دیر و ساخت پایانه و محوطه سازی بندر دیر خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح پایانه بین المللی مسافربری دریایی در بوشهر با هدف خدمت رسانی به مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر کلید خورده است.

انتقال مسافران در مسیر بوشهر - دوحه

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: بخش دریایی پایانه بین المللی مسافربری دریایی استان در روزهای اخیر به پایان رسیده و بخش خشکی آن نیز تا قبل از آغاز جام جهانی آماده می شود.

وی گفت: تاکنون چندین کشتی مسافربری و رورو پسنجر به ارائه خدمات در مسیر بوشهر - دوحه برای ایام برگزاری جام جهانی اعلام آمادگی کردند.

شکیبی نسب با اشاره به اینکه بندر دیر از نظر مسافت دریایی کمترین مسافت با بندر الرویس کشور قطر دارد و بازاری برای این بندر فراهم شده است اضافه کرد: پروژه نصب دستگاه ایکس ری در راستای کنترل ورود و خروج کالاهای ترانزیتی با اعتبار هزار میلیارد ریال در بندر دیر افتتاح شد.

استفاده از فرصت جام جهانی

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه های هفته دولت در استان بوشهر اظهار داشت: بوشهر دارای سابقه تاریخی در ارتباط با کشور قطر است و در همین راستا به دنبال احیای ارتباطات و مراودات دو کشور هستیم.

علی اکبر صفایی با اشاره به آغاز بازسازی ترمینال مسافری دریایی بندر بوشهر تاکید کرد: در حالی که این پروژه به یک سال زمان نیاز دارد، تلاش می کنیم که ظرف مدت دو ماه این طرح را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به طراحی اسکله شناور و ثابت برای کشتی های بزرگ کروز برای فعالیت در این مسیر تصریح کرد: پیشرفت های خوبی صورت گرفته و امیدواریم به زودی شاهد ساخت و بهره برداری از این شناورها باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: برنامه های بسیار خوبی برای بندر دیر به عنوان یکی از قطب های صادراتی کشور به قطر مد نظر قرار گرفته است که تلاش می شود از این فرصت ها به بهترین شکل استفاده شود.

1