18 آوریل 2024 - 05:44

«سرای حاج یوسف» جزو محدوده ثبتی نیست

30 اوت 2022 - 18:00 dsfr.ir/r64lk

«سرای حاج یوسف» جزو محدوده ثبتی نیست
بهنام اردشیر پور
سرای حاج یوسف اردبیل

سرپرست میراث فرهنگی اردبیل در حالی که از مرمت سه بخش بازار تاریخی اردبیل خبر داد، درباره وضعیت مرمت «سرای حاج یوسف» نیز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «دنیای سفر»، بازار تاریخی اردبیل در قرن ششم قمری، هم دوره با سلجوقیان بنا شده است و در ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شمارهٔ ۱۶۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بخش هایی از این بازار تاریخی در سال های اخیر به شدت دچار فرسایش و آسیب دیدگی شده که با هشدارهایی از سوی مسؤولان، میراث دوستان و کسبه بازار مواجه بوده است.

عملیات مرمت و به سازی بازار تاریخی اردبیل از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و همچنان تا امروز ادامه داشته است. مسأله ای که همیشه مرمت و بازسازی این بازار را تحت تأثیر قرار داده، کمبود بودجه و اعتبار بوده است، اگرچه در مواردی، بخش هایی از بازار با کمک بخش خصوصی و کسبه مرمت شده است، برای نمونه مرمت «سرای وکیل» بازار اردبیل از ۱۳۹۴ با مشارکت کسبه آغاز شد، اما به دلیل کمبود اعتبارات، مرمت آن چند سالی طول کشید.

در طول این سال ها، بارها وعده هایی برای سرعت بخشیدن به حفظ و احیای بازار تاریخی اردبیل داده شده، اما نگرانی ها درباره تخریب و فروریختن آن ادامه دارد.

فردین عینی سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اکنون به خبرگزاری ایسنا می گوید: مرمت و باسازی سه بخش «سرای زنجیرلو»، «پنبه فروشان» و «اونچی میدان» از بازار اردبیل امسال آغاز شده و تلاشمان بر این است که مرمت دو بخش «پنبه فروشان» و «اونچی میدان» تا پایان امسال تمام شود، اما مرمت «سرای زنجیرلو» کمی زمان بر است.

او با بیان این که سال گذشته (۱۴۰۰) مرمت سرای زرگرها در بازار اردبیل با همکاری کسبه انجام شده است، اضافه می کند: مرمت آن سه بخش بازار با همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است. برای این سه بخش ۱۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل همچنین درباره مرمت سرای حاج یوسف که بارها درباره وضعیت وخیم آن هشدار داده شده و در تیرماه امسال حکم تخلیه فوری آن از سوی شهرداری صادر شده است، اظهار می کند: سرای حاج یوسف که وضعیت وخیمی هم دارد، جزو محدوده ثبتی بازار تاریخی اردبیل نیست و برای مرمت این سرا باید شهرداری ورود کند. 

او همچنین درباره وضعیت مرمت دیگر بناهای تاریخی اردبیل می گوید: تعداد آثار تاریخی در اردبیل زیاد است و نمی توانیم برای مرمت هر کدام از آن ها از اعتبارات دولتی استفاده کنیم. راه حل این مسأله واگذاری برخی بناها و آثار به بخش خصوصی است؛ در سال گذشته سه بنای تاریخیِ «خانه شریعت»، «خانه خادم باشی» و «خانه آصف» را به بخش خصوصی واگذار کردیم، آن ها هم بناهای واگذار شده را مرمت و بهره برداری می کنند.

عینی اضافه کرد: بناهایی چون مدرسه جعفر اسلامی، جمعه مسجد، برج شاطر گنبد، بقعه شیخ کلخوران، بقعه شیخ صفی الدین، حمام شیخ، حمام آقانقی، روستای تاریخی کنزق نیز در دست مرمت هستند.

1