19 آوریل 2024 - 12:54

کشف آثاری از دوران مس و سنگ در غرب ایران

30 اوت 2022 - 17:00 dsfr.ir/6w61l

کشف آثاری از دوران مس و سنگ در غرب ایران
ایسنا
تپه آساوله شهرستان سنندج

گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم تپه «آساوله» کردستان به کشف سفال های ساده و منقوش دوران مس و سنگ منجر شد.

به گزارش «دنیای سفر»، سیروان محمدی قصریان سرپرست هیأت باستان شناسی تپه آساوله گفت: این تپه در نواحی شرقی شهرستان سنندج واقع شده و محوطه آن به شماره ۱۱۱۶۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته او، قرارگرفتن این محوطه تاریخی در بافت شهری، تعداد زیاد چاله های حفاری غیرمجازِ کنده شده در سطح محوطه و نیز ساخت وسازهای غیرمجاز صورت گرفته روی عرصه و حریم صدمات جبران ناپذیری را تا کنون به اثر وارد کرده است.

این باستان شناس با بیان این که برنامه گمانه زنی این تپه به منظور صیانت و حفاظت محوطه از صدمات بیشتر با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم به مدت یک ماه اجرایی شد، افزود: در اطراف محوطه حدود ۲۰ گمانه زده شد که در تعدادی از آن ها آثاری از جمله دیوارهای سنگچین، آوار سنگی، سفال های ساده و لعابدار دوران تاریخی اسلامی و سفال ها و مصنوعات سنگی دوران پیش از تاریخ به دست آمد.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نقل از محمدی قصریان یکی از جالب ترین یافته های این فصل از گمانه زنی محوطه «آساوله» را به کشف سفال های ساده و منقوش دوران مس و سنگ اعلام کرد و درباره آن توضیح داد: در نتیجه مطالعات گذشته در این محوطه، آثاری از دوران های تاریخی و اسلامی گزارش شده بود، اما در این فصل برای نخسیتن بار آثار دوران مس و سنگ نیز شناسایی شد.

عصر مس و سنگ از حدود شش یا هفت هزار سال پیش از میلاد شروع شده و تقریباً به چهار یا پنج هزار سال قبل از میلاد که شروع دوره مفرغ است، ختم می شود. محوطه های زیادی در ایران از دوره مس و سنگ شناسایی شده اند؛ سفال بیشتر این مناطق نخودی با نقوش سیاه است که بسیار خوب پخته شده و استحکام خوبی دارد. علاوه بر این در برخی سفال ها، نقوش بسیار متنوعی مانند حیوانات شاخ دارو بارکش، پرندگان، خزندگان و انسان در حالت های مختلف دیده می شود.

1