29 مارس 2024 - 10:59

بازدید از کتابخانه اختصاصی نیاوران

29 اوت 2022 - 15:00 dsfr.ir/jr3vw

بازدید از کتابخانه اختصاصی نیاوران
میثم رودکی
کتابخانه اختصاصی نیاوران همجوار با کاخ نیاوران، در سال ۱۳۵۵ احداث شد.

کتابخانه اختصاصی نیاوران با مساحت تقریبی ۷۷۰ مترمربع همجوار با کاخ نیاوران، در سال ۱۳۵۵ خورشیدی احداث شد.

معرفی موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

ساختمان کتابخانه اختصاصی نیاوران از سه سطح جداگانه تشکیل شده است:

هر آنچه باید درباره موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران بدانید:

  • موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران کجاست؟
  • معرفی موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
  • تاریخچه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
  • معماری موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
  • آثار هنری و کتاب های موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
  • مرمت موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
  • نکات بازدید از موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
  • موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران کجاست؟

تاریخچه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

کتابخانه اختصاصی نیاوران یا کتابخانه اختصاصی فرح پهلوی، همجوار با کاخ نیاوران، با مساحت تقریبی ۷۷۰ مترمربع در سال ۱۳۵۵ خورشیدی در دو طبقه و یک زیرزمین در ضلع شرقی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران احداث شد. این ساختمان که طراحی داخلی آن توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان به انجام رسیده است، دارای ویژگی های متمایزی در نوع معماری و ساختار سازه است.

معماری موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

ساختار سازه کتابخانه اختصاصی نیاوران بر اساس الگوی رایج معماری مدرن در دهه پنجاه خورشیدی به همراه ترکیب هوشمندانه ای از شیشه و حجم ها سنگی شکل گرفته است. وجود پیانو و لوازم صوتی در این مجموعه حکایت از استفاده فضا به عنوان اتاق موسیقی را می نمایاند.

آثار هنری نظیر مبلمان ها، مجسمه ها، تابلوهای نقاشی که در چیدمان اندرونی استفاده شده اند، موجب شده که فضا بیشتر حالت موزه ای به خود بگیرد. آثار حجمی و تابلوهای نقاشی از هنرمندان ایرانی و غیرایرانی شامل پرویز تناولی، مسعود عربشاهی، بهمن محصص، منوچهر یکتایی، محمد مدبر، سزار بالداجینی، دیه گو جاکومتی، آرنالدو پومودورو و پیر آرماندو فرناندز فضای داخلی را تزئین کرده است.

در طراحی داخل ساختمان کتابخانه اختصاصی نیاوران، ترکیب برنز و شیشه در سطح زیادی به کار رفته است. همچنین ترکیب حجمی بزرگی شامل بیش از ۳۰۰۰ استوانه شفاف، روشنایی سقفی کتابخانه را تأمین می کند.

آثار موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

در کتابخانه اختصاصی فرح پهلوی بیش از ۲۳۰۰۰ جلد کتاب با ۱۶۰۰۰ عنوان نگهداری می شود. این کتاب ها مشتمل بر آثار فارسی، تألیف های فرهنگی، ادبی، اجتماعی، گزارش ها و آمار و آثار خارجی شامل، دائرهالمعارف ها، دوره های تخصصی هنر، باستان شناسی و منابع تمدن و هنر ملل است. در این بین، سه گروه کتاب های مربوط به تاریخ ایران، ادبیات فرانسه و هنر نقاشی از تعداد بیشتری برخوردار است. چاپ های اول تعداد زیادی از سفرنامه های مشهور و شناخته شده خارجیان به ایران و آسیا دراین کتابخانه محفوظ است.

مجموعه تقریبا کامل انتشارات دانشگاه تهران و بنیاد فرهنگ ایران با صحافی به رنگ آبی سلطنتی، آثار معتبر از نگارگران معروف دنیا به ویژه نقاشان قرن بیستم با چاپ، کاغذ و صحافی اعلا در بین مجموعه به دیده می شود. وجود مجموعه های بی نقصی از آثار برخی از نویسندگان اهل فرانسه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که در زمان زندگی خود آن ها به چاپ رسیده است، بر ارزش های مجموعه افزوده است.

یکی از خصوصیات منحصر به فرد کتابخانه اختصاصی نیاوران، که این فضا را از سایر کتابخانه های دیگر جدا ساخته و آن را تبدیل به محیط موزه ایی کرده است، وجود کتاب های اهدایی است که از سران کشورها و نویسندگان نامدار به این کتابخانه بخشیده اند. از جمله این اشخاص می توان به پروین اعتصامی، علی نقی وزیری، منوچهر آتشی، جان اف کندی، والت دیزنی، جواهر لعل نهرو، رولف بنی، گریشمن و امضاء تعدادی از افراد سرشناس دیگر اشاره کرد.

از جمله دیگر آثار موجود در کتابخانه اختصاصی نیاوران می توان به مجموعه های خطی اشاره کرد از جمله نویسندگان این نسخ می توان به میرعلی هروی، احمد نیریزی، وصال شیرازی، زین العابدین حسنی، محمد اصفهانی و محمدتقی مشهدی اشاره کرد.

از بخش های دیگر کتابخانه اختصاصی نیاوران، مجموعه آثار هنری است که جمعا شامل ۳۵۰ اثر تابلوهای نقاشی و آثار حجمی را در بر می گیرد. از جمله آثار هنرمندانی نظیر پرویز تناولی، جعفر روحبخش، منصوره حسینی، ناصر اویسی، ابوالقاسم سعیدی، محمود فرشچیان، سالوادور دالی، خوان میرو، اندی وارهول و آلن بایاش که نمایان گر بخشی از تاریخ هنر معاصر به خصوص جریان های نوگرایی هنر ایران در دهه سی و چهل خورشیدی است.

مرمت موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در فروردین ۱۳۸۳ شمسی توسط یک گروه متخصص به طور کامل شناسایی و ساماندهی شد.

بازدید از موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

  1. برای بازدید از موزه در سال ۱۴۰۱ باید ۴۰۰۰ تومان بپردازید؛ ضمن اینکه ۵۰۰۰ تومان هزینه ورودی به مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران است.
  2. ساعت بازدید از کتابخانه از ۹ تا ۱۹ است.
  3. ساعت کار گیشه فروش بلیط موزه ها از ۹ تا ۱۷ است.
  4. بلیط ورودی مجموعه و موزه کتابخانه را می توانید از گیشه فروش بلیط یا به صورت اینترنتی از طریق درگاه bilit.tafrihati.com و اپلیکیشن تاپ در تلفن همراه تهیه کنید.
  5. در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران، بخش های دیگری نظیر کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمدشاهی، عمارت صاحبقرانیه و نمایشگاه اتومبیل های سلطنتی قرار دارند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. برای هر مجموعه باید بلیط جداگانه تهیه کنید.

پرسش های متداول

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران کجاست؟ موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران یکی از موزه های مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران است که در میدان نیاوران تهران قرار دارد.

چه کسی بانی ساخت موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران بود؟ فرح دیبا

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران چه سالی ساخته شد؟ سال ۱۳۵۵

چه آثاری در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران وجود دارد؟ کلکسیون آثار هنری با بیش از ۳۵۰ تابلو نقاشی، ۲۳,۰۰۰ جلد کتاب، مجموعه های خطی نفیس

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران کجاست؟

آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران یکی از موزه های مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران است که در میدان نیاوران تهران قرار دارد.

وب سایت کاخ نیاوران

وب سایت کاخ موزه نیاوران با آدرس niavaranmu.ir در دسترس است.

مسیر دسترسی به کتابخانه اختصاصی نیاوران

دسترسی به موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران با خودروی شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی امکان پذیر است.

مترو: با استفاده از مترو می توانید به تجریش بروید و از آنجا با تاکسی و اتوبوس خود را به میدان نیاوران برسانید.
اتوبوس: با استفاده از خط بی آرتی راه آهن-تجریش، به میدان تجریش بروید و با وسایل نقلیه عمومی به میدان نیاوران بروید.
تاکسی: اکثر پایانه های تاکسیرانی دارای تاکسی هایی به مقصد تجریش هستند و می توانید از طریق آن ها به تجریش و سپس با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به نیاوران بروید.

1