26 آوریل 2024 - 00:00

نمایش صدسالگی کشف مقبره «توت عنخ آمون»

29 اوت 2022 - 09:00 dsfr.ir/qg6pe

نمایش صدسالگی کشف مقبره «توت عنخ آمون»
شرق الاوسط
نمایشگاه صدمین سالگرد کشف مقبره «توت عنخ آمون»

موزه «نشنال جئوگرافیک» به مناسبت صدمین سالگرد کشف مقبره «توت عنخ آمون» نمایشگاهی بر پا کرده است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از نشنال، یک تیم باستان شناسی به سرپرستی «هاوارد کارتر» مصرشناس بریتانیایی، در چهارم نوامبر سال ۱۹۲۲ مقبره «توت عنخ آمون»، فرعون مصر باستان را در «دره پادشاهان» واقع در مصر کشف کردند.

یک قرن بعد، موزه «نشنال جوگرافیک» در واشینگتن صدمین سالگرد این اکتشاف را با نمایشگاهی که این مقبره و اشیاء ارزشمند آن را به کمک فناوری به نمایش می گذارد، جشن می گیرد.

این نمایشگاه تجربه بازدید از این مقبره و آثار آن را به کمک تصاویری فراهم می کند که روی دیوارها و فضای نمایشگاه به نمایش گذاشته می شوند.

این نمایشگاه با ماموریت باستان شناسی سال ۱۹۲۲ آغاز می شود و پیش زمینه ای درباره «کارتر»، پوشش خبری این اکتشاف در صفحه نخست «نیویورک تایمز» را به نمایش می گذارد.

از این مرحله به بعد، بازدیدکنندگان همچون شخصیت «دوروتی» (در داستان جادوگر شهر اوز) که وارد سرزمین رنگارنگ «اوز» می شود، در فضایی مملو از تصاویر دیجیتالی و صداهای هماهنگ غوطه ور می شوند که با بازآفرینی مقبره «توت عنخ آمون» آغاز می شود و با نمایش زندگی خانوادگی این فرعون، تاریخچه و حتی بازی مورد علاقه او ادامه پیدا می کند.

پایان این نمایش نیز با سفر جسورانه به جهان پس از مرگ رقم می خورد. به این ترتیب بازدیدکنندگان به کمک کمپانی نورپردازی «سیتی لایت» و گویندگی «هیو بونه ویل» بازیگر بریتانیایی، در یک سفر ۲۰ دقیقه ای تصویری به سمت «رع» ایزد خورشید به فرعون «توت» می پیوندند.

«توت عنخ آمون» که با لقب «فرعون جوان» شناخته می شود در ۹ سالگی و در سال ۱۳۳۳ پیش از میلاد بر تخت نشست و ۱۰ سال حکمرانی کرد تا در نهایت در سال ۱۳۲۳ پیش از میلاد جانش را از دست داد. سپس مومیایی او را در مقبره ای مملو از آثار هنری، جواهرات و سایر گنجینه های ارزشمند دفن کردند.

شن های صحرا به سرعت مقبره او را پوشاندند و این مقبره تقریبا برای بیش از سه هزار سال از نظرها پنهان مانده بود، تا این که «کارتر» مصرشناس بریتانیایی آن را کشف کرد. کاوش «کارتر» به کشف آثار حیرت آوری از جمله تابوت دان طلای مشهور و مومیایی این فرعون منجر شد.

بخش زیادی از آثار تاریخی که در این مقبره کشف شده است، اکنون در «موزه مصر» واقع در قاهره نگهداری می شوند، اما بسیاری از این آثار در آینده به «موزه بزرگ مصر» واقع در نزدیکی اهرام جیزه منتقل خواهند شد. این موزه سال آینده افتتاح خواهد شد.

نمایشگاه «فراتر از فرعون توت» در موزه «نشنال جئوگرافیک» واقع در «واشینگتن» تا فوریه ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

1