28 مارس 2024 - 19:39
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

قیمت بلیت قطار در اربعین افزایش نمی یابد

29 اوت 2022 - 00:00 dsfr.ir/yv8yu

قیمت بلیت قطار در اربعین افزایش نمی یابد
نازنین کاظمی نوا
قیمت بلیت قطار در اربعین افزایش نمی یابد

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد قیمت بلیت قطارهای اربعین نیز همان نرخی است که در روزهای عادی برای این مسیرها تعیین شده است و افزایشی برای بلیت قطارهای اربعین نداریم.

به گزارش «دنیای سفر»، شهریار افندی زاده در نشست خبری حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱، گفت: در بخش ریلی با توجه به محدودیت ناوگان، قطارها صرفا از مسیرهای تهران، مشهد، اهواز و خرمشهر به مرز شلمچه تردد دارند و حد فاصل ایستگاه راه آهن خرمشهر به شلمچه ریل باس رایگان به صورت ۲۴ ساعته اقدام به جابجایی مسافران می کند. پیش بینی ما جابجایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر با قطار به عتبات است. قیمت بلیت قطارهای اربعین نیز همان نرخی است که در روزهای عادی برای این مسیرها تعیین شده است و افزایشی برای بلیت قطارهای اربعین نداریم.

وی تاکید کرد: در حمل ونقل هوایی طی روزهای آتی ۱۲۰ پرواز به فرودگاه نجف انجام می شود که در بازه زمانی اربعین به ۱۶۰ پرواز در هفته افزایش خواهد یافت و پیش بینی ها از جابجایی حدود ۶۰ هزار نفر با هواپیما به عتبات است. این پروازها از ۱۷ فرودگاه به مقاصد نجف و بغداد انجام می شود. در نهایت بیشترین سهم جابجایی مسافر به جاده می رسد که مطابق پیش بینی ها، چهار میلیون و ۶۴۰ هزار نفر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال ۱۳۹۸ سهم حمل و نقل عمومی جاده ای ۳۰ درصد زائران بود که اگر همین رقم برای امسال باقی بماند، ۱.۵ میلیون نفر با حمل و نقل عمومی جاده ای برای مسیر رفت و برگشت جابجا خواهند شد. از ۱۴ هزار اتوبوس موجود، ۸۰۰۰ اتوبوس در ایام اربعین به سفرهای جاده ای زائرانِ عتبات اختصاص می یابد و اتوبوس ها از ۱۵ شهریور تردد می کنند. از آنجایی که تردد اتوبوس ها در ایام رفت و از ۲۵ شهریور در ایام برگشت به صورت یک سر خالی است، تصمیم گرفته شد تا با ۷۵ درصد افزایش کرایه مسافر در بازه ۱۵ تا ۳۰ شهریور، به فروش بلیت اقدام کنند.

افندی زاده درباره افزایش قیمت بلیت اتوبوس توضیح داد: به عنوان مثال کرایه اتوبوس ویژه تهران- ایلام، ۱۳۵ هزار تومان است که در ۱.۷۵ ضرب می شود و حدود ۲۳۶ هزار تومان به دست می آید. مرزهای تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، شلمچه و چذابه پذیرای زائران است. البته در سال ۱۳۹۸ افزایش کرایه اتوبوس های اربعین ۱۰۰ درصد بود ولی امسال با وجود افزایش قیمت روغن موتور و لاستیک و پرترافیک بودن مسیر، با همکاری صنف رانندگان ۲۵ درصد تخفیف دادیم. 

وی با اشاره به قیمت شش میلیون تومانی بلیت پروازهای رفت و برگشت تهران- نجف، بیان کرد: فروش چارتری بلیت هواپیما در ایام اربعین ممنوع بوده و تخلفات به تعزیرات گزارش می شود. همچنین دربستی گرفتن اتوبوس و کاپوتاژ کردن خودروهای حمل و نقل عمومی به عراق ممنوع است. پیش بینی ما این است که سه میلیون نفر با حمل ونقل شخصی جابه جا شده و برای زائران خارجی مرز شلمچه در نظر گرفته شده است. همچنین به پاکستانی ها اجازه داده ایم تا با اتوبوس های خود به ایران بیایند اما از آنجایی که فرمان اتوبوس های پاکستانی سمت راست است وظیفه مدیریت ایمنی آنها به پلیس راهور واگذار شده است.

1