26 آوریل 2024 - 01:35
یک اصفهان شناس مطرح کرد:

مدرسه ابن سینا احیا شود

23 اوت 2022 - 13:20 dsfr.ir/tj9xn

مدرسه ابن سینا احیا شود
فرهنگیان 24
مدرسه ابن سینا در محله دردشت در خیابان ابن سینا اصفهان واقع شده

یکی از اساتید حوزه اصفهان شناسی با اشاره به اهمیت مرمت و احیای «مَدرَس ابن سینا» به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های میراث دوستان، گفت: این مَدرس می تواند به مکانی فرهنگی برای ارائه آثار شیخ الرئیس ابوعلی سینا و معرفی این شخصیت برجسته تبدیل شود.

به گزارش «دنیای سفر»  اواخر خردادماه بود که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هیئت همراهش در جریان بیست و پنجمین سفر استانی رئیس جمهور به اصفهان آمد و در اتاق بازرگانی این استان حاضر شد. آن روز همه نمایندگان و مسئولان و صاحب نظران اصفهان بر جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تأکید کردند، اما این، تنها خواسته اصفهان شناسان حاضر در آن جلسه نبود. محمدحسین ریاحی، نویسنده، پژوهشگر و اصفهان شناس، یکی از سخنرانان آن روز بود که بر ضرورت تأمین اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی استان به ویژه «مَدرَس ابن سینا» تأکید کرد و در حضور عزت الله ضرغامی، رسیدگی به این بنای تاریخی را به عنوان یکی از دغدغه های میراث دوستان اصفهان خواستار شد.

این نویسنده و اصفهان شناس در زادروز شیخ الرئیس ابوعلی سینا که روز پزشک نامیده شده است، به ایسنا گفت: شیخ الرئیس از اواخر قرن پنجم هجری قمری، مدت ۱۵ سال در اصفهان اقامت داشت و در این مدت از نزدیکان حاکم معروف اصفهان یعنی «علاءالدوله کاکویه» یا «علاءالدوله دیلمی» بود؛ بنابراین با توجه به جایگاه و مقام شامخ ابن سینا ازنظر اجتماعی، علمی و سیاسی، او در جوار حاکم و یا فضاهای مهم شهر به تدریس و تعلیم و آموزش می پرداخت به طوری که بسیاری از مباحث قابل توجه علمی که شیخ الرئیس تصنیف و یا تألیف کرده است در زمان حضور او در اصفهان انجام شده است.

او افزود: مکانی که امروز «مَدرَس سینا» نامیده می شود، بنایی است که به قرن چهارم و پنجم هجری قمری تعلق دارد و شیخ الرئیس حدود ۱۵ سال در آن به تدریس پرداخته است. این بنا در کوچه پاگلدسته در یکی از کوچه های خیابان ابن سینا واقع شده و بنای موجود تنها بخش کوچکی از بنای اولیه ی این مدرس است چراکه احتمالاً این بنا امتداد داشته و فضاهای بسیار بیشتری به آن تعلق داشته است، به طوری که مدرس ابن سینا از ابتدای خیابان ابن سینا تا مدرسه شفیعیه و مکان امروزیِ آن ادامه پیدا می کرد اما فضای کنونی این مَدرس، تنها یک گنبد است که به مدرس ابن سینا معروف است.

ریاحی تصریح کرد: برخی اعتقاد دارند که این مکان، مدرسه یا دانشگاه علایی و درواقع یکی از دانشگاه های معتبر آن زمان در نوع خود بوده و قطعاً بعد از شیخ الرئیس نیز موردتوجه و استفاده قرار گرفته است، ولی اطلاعات خاصی در این مورد در تذکره ها یا در کتاب ها وجود ندارد و امروز تنها قسمتی از این مرکز و نهاد آموزشی به عنوان مدرس ابن سینا باقی مانده است.

این اصفهان شناس ادامه داد: با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه شیخ الرئیس در اصفهان و در نتیجه ی تعلیمات و آموزش های او در مکان موسوم به مدرس ابن سینا، شاگردان بزرگ و توانمندی در این شهر تربیت شدند که از جمله شخصیت های بسیار مؤثر و مهم که به عنوان شاگرد زبده شیخ الرئیس به شمار می رود «ابوعبدالله محمد معصومی اصفهانی» است به طوری که شیخ الرئیس معتقد بود که «مقام و جایگاه ابوعبدالله نزد من مانند مقامی است که ارسطو نزد افلاطون دارد.» البته شخصیت های دیگری مثل «ابومنصور حسین بن طاهر بن زیله»، «ابو عبیداللّه عبدالواحد بن محمد جوزجانی» و یا «ابوالحسن بهمنیار» نیز از شاگردان شیخ الرئیس در مکتب علمی و فلسفی اصفهان بودند.

ریاحی با بیان اینکه شیخ الرئیس ابوعلی سینا قطعاً بسیاری از آثار و تعلیمات خود را در شهر اصفهان تألیف یا تحقیق کرده و یا آن ها را تکمیل کرده است، تصریح کرد: کتاب ارزشمند «الانصاف» اثری بسیار مفصل و ارزشمند و قوی بود که ابن سینا آن را در زمان اقامت خود در اصفهان تألیف کرد اما متأسفانه با تهاجم و غارتی که لشگریان سلطان مسعود غزنوی در اصفهان انجام دادند این کتاب یا به تاراج رفت و یا بنا به قول عده ای در آتش سوخت.

او اضافه کرد: امروز از مَدرس ابن سینا که قطعاً فضاهای بزرگی داشته فقط یک بخش جزئی باقی مانده است، اما حتی برای همین بخش کوچک هم پیش بینی های مرمتی و حفاظتی انجام نمی شود و به روی مردم بسته است و این غفلت بزرگی است، در حالی که می توان با حفاظت صحیح، کاربری ویژه و قابل توجهی برای آن در نظر گرفت و به یک مکان فرهنگی برای ارائه آثار شیخ الرئیس و معرفی این شخصیت برجسته تبدیل شود.

مَدرَس ابن سینا در محله دردشت در خیابان ابن سینا اصفهان واقع شده و در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۵۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

1