28 مارس 2024 - 19:57

کشف بقایای کفتار غارنشین در قدیمی ترین محوطه باستانی ایران

23 اوت 2022 - 12:10 dsfr.ir/ye8ue

کشف بقایای کفتار غارنشین در قدیمی ترین محوطه باستانی ایران
حامد وحدتی
سومین فصل از کاوش های باستان شناسی تیم مشترک ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج

با پایان فصل سوم کاوش های باستان شناسی غار قلعه کرد آوج، سرپرست کاوش از کشف بقایای کفتار غارنشین در این محوطه باستانی خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» حامد وحدتی نسب روز دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: سومین فصل از کاوش های باستان شناسی تیم مشترک ایران و فرانسه با همکاری «ژیل بریون» استاد موزه انسان شناسی پاریس و با دستیابی به مواد فرهنگی قابل توجهی به پایان رسید.

سرپرست کاوش های قدیمی ترین محوطه باستانی ایران با اشاره به قدمت لایه های این فصل از کاوش ها، اظهار کرد: در این فصل، نتایج سن ‎سنجی مواد فرهنگی این غار که در فصل دوم به آزمایشگاه سن سنجی در موزه انسان شناسی پاریس ارسال شده بود، نشان دهنده سه لایه استقراری با قدمت های ۱۶۰، ۲۱۰ و بالای ۴۰۰ هزار سال برای غار قلعه کرد بود که این محوطه را به قدیمی ترین محوطه باستانی ایران تبدیل کرد.

وی ادامه داد: در کنار نتایج سن سنجی، کشف دست افزارهایی با سنت های تراشه برداری قدیمی تر از پارینه سنگی میانی، حاکی از حضور و زیست گونه های دیگری از انسان به جز انسان هوشمند کهن و انسان نئاندرتال در این محوطه است.

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دیگر کشفیات این فصل از کاوش ها افزود: فک پایین انسان مدرن و همچنین بخش بالایی جمجمه نوعی از کفتار منقرض شده به نام «کفتار غارنشین» که مابین ۵۰۰ هزار تا ۱۱ هزار سال پیش روی کره زمین می زیسته و برای نخستین بار از ایران گزارش شده، از دیگر کشفیات این فصل از کاوش ها به شمار می روند.

وحدتی نسب با بیان اینکه این یافته ها برای حفاظت و نگهداری تحویل موزه قزوین شده، خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین شاهد انجام فصل های آینده کاوش در مهمترین محوطه های باستانی ایران باشیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی قزوین، غار قلعه کرد آوج در ۲۰ کیلومتری برج های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع بخش مرکزی آوج واقع شده که پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه ۱۵ متری، تالاری به وسعت بیش از هزار مترمربع نمایان می شود که دارای چکیده ها و چکنده های فوق العاده زیبایی است. این غار از قدیمی ترین مناطق سکونت انسان در ایران است که به لحاظ غنای یافته های باستان ‎شناسی و بقایای انسانی یافت شده یک محوطه بی نظیر و کاملا یگانه است.

1