28 مارس 2024 - 18:31

تقلای آسیایی ها برای رونق گردشگری

21 اوت 2022 - 14:40 dsfr.ir/rn2ir

تقلای آسیایی ها برای رونق گردشگری
cloudfront.net
معبدهای مشهور «انگکور وات» واقع در «کامبوج»

در حالی که صنعت گردشگری در ایالات متحده آمریکا و اروپا در حال رونق گرفتن است، بسیاری از مقاصد گردشگری در آسیا برای رسیدن به وضعیت عادی تقلا می کنند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از تایم، پیش از همه گیری ویروس کرونا، معبدهای «انگکور وات» در کامبوج یکی از پر جمعیت ترین نقاط گردشگری در جهان محسوب می شدند. موجی از گردشگران از سراسر جهان پیش از سپیده دم به این مکان می آمدند، اما این روزها وضعیت بسیار متفاوت است.

«هوچ یِن» برای این که بتواند راهنمای تور در معبدهای مشهور «انگکور وات» واقع در «کامبوج» شود، سخت تلاش کرده است. این راهنمای ۴۳ ساله سه بار در آزمون شرکت کرد تا بتواند راهنمای انگلیسی و اسپانیایی زبانِ گردشگران باشد. زمانی که ویروس کرونا گردشگری را در سال ۲۰۲۰ مختل کرد، «یِن» به زادگاهش واقع در استان «کامپونگ چام» بازگشت و به عنوان معلم مشغول کار شد، اما او همچنان آرزو دارد بار دیگر به عنوان راهنمای تور فعالیت کند. او می گوید: وضعیت گردشگری همچنان بی رونق است و گردشگران محدودی از این مکان بازدید می کنند.

کامبوج که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است، امیدوار است، امسال میزبان یک میلیون بازدیدکننده باشد. رقمی که در مقایسه با تعداد گردشگران سال ۲۰۲۱، امیدوارکننده و در مقایسه با ۷ میلیون بازدیدکننده سال ۲۰۱۹ تنزلی است.

این در حالی است که گردشگران برای گرفتن سلفی در «فواره تروی» در «رم» همدیگر را کنار می زنند، بسیاری از نقاط گردشگری محبوب واقع در آسیا و اقیانوسیه همچون «انگکور وات» در سکوت به سر می برند.

در ماه «ژوئن» سواحل سفید «بورکای» که محبوب ترین جزیره فیلیپین محسوب می شود، به طور قابل توجهی خالی از گردشگران بود. راهنماهای تور و رانندگان «پوکت» و «بانکوک» در تایلند نیز در مصاحبه با مجله خبری تایم گفته اند که بیش از دو سال است درآمدی ندارند.

در ژاپن هم وضعیت تعریفی ندارد. این کشور در سال ۲۰۱۹ میزبان بیش از ۳۰ میلیون گردشگر بود، اما در بازه زمانی بین ماه های ژوئن تا جولای که معمولا فصل سفر محسوب می شود فقط ۱۵۰۰ مسافر تفریحی جذب کرد.

بر اساس گزارش «سازمان جهانی گردشگری» شمار گردشگران بین المللی که در فاصله بین ماه های ژانویه تا می سال ۲۰۲۲ به آسیا و اقیانوسیه سفر کردند در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با ۹۰ درصد کاهش همراه بوده است.

بر اساس پیش بینی های انجمن جهانی حمل و نقل هوایی (IATA)، آمار سفر در آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۵ به وضعیت پیش از همه گیری ویروس کرونا بازنخواهد گشت. شاید بازگشت به شرایط پیش از همه گیری برای برخی از مناطق بیش از سایرین زمان ببرد، اما در هند پیش بینی ها بر این است که گردشگری تا سال ۲۰۲۶ به طور کامل بهبود نخواهد یافت.

رونق کُند گردشگری در آسیا دلایل بی شماری دارد، اما نمی توان انکار کرد که مقررات و محدودیت های مربوط به همه گیری کرونا حس و حال تعطیلات را خراب کرده است؛ «بوتان» تا ماه سپتامبر به روی گردشگران بسته است. «سنگاپور» هنوز مردم را ملزم به استفاده از ماسک در فضای سرپوشیده می کند. در «ویتنام» استفاده از ماسک در فضای عمومی اجباری است و در «هنگ کنگ» سپری کردن قرنطینه سه روزه در هتل به هزینه خود مسافران برای تمام مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند، همچنان اجباری است. در هنگ کنگ همچنین بررسی دمای بدن دو بار در روز و انجام سه آزمایش PCR در بازه زمانی پنج روزه از دیگر شرایط سفر است. و در ژاپن گردشگران باید از تورهای سازماندهی شده استفاده کنند.

البته نبود مسافران چینی نیز یک مشکل بزرگ برای منطقه آسیا است. چین بزرگترین منبع گردشگران ۱۳ کشور آسیایی و دومین منبع بزرگ شش کشور دیگر محسوب می شود، اما دولت چین از بیم این که شهروندانش با ابتلا به ویروس کرونا به این کشور بازگردند، سفرهای غیرضروری شهروندان چینی به خارج از کشور را محدود کرده است.

شرایط مقاصد گردشگری نقاط مختلف آسیا البته با یکدیگر متفاوت است؛ «مالدیو» که بخش اعظمی از گردشگرانش را از هند جذب می کند، به نسبت سایر کشورهای آسیا سرعت بیش تری در بهبود گردشگری دارد.

1