28 مارس 2024 - 20:04

اکسپو باغبانی 2022 آلمیره

20 اوت 2022 - 16:50 dsfr.ir/n39z8

اکسپو باغبانی 2022 آلمیره
cafendo.com
اکسپو باغبانی ۲۰۲۲ در فلوریئید شهر آلمیره در نزدیکی آمستردام پایتخت هلند

در جهان، چهار مدل اکسپو زیر نظر دفتر بین المللی نمایشگاه ها برگزار می شود و اکنون یک مدل آن در شهر آلمیره هلند در حال برگزاری است.

مهم ترین اکسپوها، اکسپو جامع جهانی است که نمونه آن در دوبی برگزار شد. اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای (چین) و اکسپو ۲۰۱۵ میلان (ایتالیا) نیز دو اکسپو جامع جهانی پیش از دوبی بودند. اکسپوهای جامع جهانی هر پنج سال به مدت ۶ ماه با مشارکت اکثریت کشورهای جهان برگزار می شوند.

مدل دیگر اکسپوها اکسپو تخصصی بین المللی نام دارد که آن ها هم تقریبا با فاصله هر پنج، شش سال و بین دو اکسپو جامع جهانی برگزار می شوند. مدت زمان برپایی این نوع از اکسپوها سه ماه و با حضور حدود نیمی از کشورهای جهان است. اکسپو ۲۰۱۲ یوئسو (کره جنوبی) و اکسپو ۲۰۱۷ آستانه (قزاقستان) از این جنس بودند. اکسپو ۲۰۲۳ نیز قرار بود در بوینوس آیرس (آرژانتین) برگزار شود که با آغاز همه گیری ویروس جدید کرونا لغو آن اعلام شد.

دو مدل اکسپو دیگر نیز زیر نظر دفتر بین المللی نمایشگاه ها (BIE) که مقر دایمی آن در پاریس فرانسه است برگزار می شود که به بزرگی دو مدل اکسپوی قبلی نیستند؛ یکی سه سالانه میلان که در مکانی دائمی در شهر شمال ایتالیا برگزار می شود و دیگری اکسپو باغبانی.

ماده ۴ کنوانسیون ۱۹۲۸ پاریس بیان می کند که نمایشگاه های باغبانی، مورد تأیید انجمن بین المللی تولیدکنندگان باغبانی، مشروط بر اینکه بین این نمایشگاه ها در کشورهای مختلف حداقل دو سال و بین اکسپوهایی که در همان کشور برگزار می شود حداقل ۱۰ سال فاصله باشد، می تواند برگزار شود.

از سال ۱۹۶۰ تا کنون ۲۲ اکسپو باغبانی برگزار شده است که آلمان و هلند تاکنون بیش ترین میزبانی را به خود اختصاص داده اند؛ هرچند که هر کشور در طول هر دهه تنها یک بار می تواند میزبان این نوع از اکسپو باشد.

اکسپو ۲۰۱۶ آنتالیا (ترکیه) و اکسپو ۲۰۱۹ پکن (چین) نمایشگاه های پیشین از این مدل اکسپو بودند. قرار بود که دوحه (قطر) نیز سال ۲۰۲۱ میزبان اکسپو باغبانی باشد که با توجه به همه گیری بیماری کووید۱۹ و نیز میزبانی این کشور از بازی های جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲، به مدت ۲ سال به تعویق افتاد و قرار است در سال ۲۰۲۳ بار دیگر خاورمیانه با محوریت دوحه میزبان یک اکسپوی دیگر باشد. اکسپو جامع جهانی دوبی ۲۰۲۰ اولین اکسپو بود که در منطقه خاورمیانه برگزار می شد و نیز دومین اکسپو در یک کشور مسلمان (پس از قزاقستان).

اکنون اکسپو ۲۰۲۲ آلمیره در کشور هلند در حال برگزاری است. این نمایشگاه اکسپو از ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین ۱۴۰۱) آغاز شده و تا ۹ اکتبر (۱۷ مهر) ادامه خواهد داشت. اکسپو باغبانی ۲۰۲۲ در منطقه فلوریئید Floriade شهر آلمیره Almere در نزدیکی آمستردام (پایتخت هلند) با موضوع «شهرهای سبز در حال رشد» ترتیب یافته است.

چین، بلژیک، بنگلادش، فرانسه، چک، قبرس، هندوستان، آلمان، ژاپن، ایتالیا، تایلند، لوکزامبورگ، امارات متحده عربی، قطر، سوییس، سورینام، ترکیه، اوکراین، چاد، سومالی، سودان، یمن و غنا کشورهایی هستند که علاوه بر هلند، در کنار برخی از سازمان های بین المللی دیگر و نیز سازمان های هلندی، در این دوره از اکسپو مشارکت دارند.

یک اکسپوی باغبانی طبعا چون از قدرت اقتصادی و تبلیغاتی اکسپوهای نوع اول (جامع جهانی و تخصصی بین المللی) برخوردار نیست، چه از نظر احداث پاویون ها و چه از نظر تعداد و قشر بازدیدکنندگان، با آنها اصلا قابل قیاس نیست.

با این حال یک اکسپوی باغبانی با پرداختن به مفهوم هایی اساسی چون سبک زندگی سالم، اقتصاد سبز و زندگی پایدار، موضوع های آموزش، نوآوری، همکاری و اشتراک دانش و راه حل ها را بین کشورها، تولیدکنندگان باغبانی و صنایع کشاورزی تقویت می کند.

اکسپو آلمیره نیز در فضایی که بخشی از یک پارک بزرگ در منطقه ای سرسبز و در جوار یک دریاچه بوده، با حفظ ساختار کلی منطقه و احداث پاویون هایی که با حداکثر مواد طبیعی و نیز قابل بازیافت در طبیعت ساخته شده اند، با حضور متصدیان ملی و بین المللی، به دنبال تبیین آینده ضروری بشر در زمینه داشتن شهرهای سبز است. اتفاقا این اکسپو باغبانی در شرایطی برگزار می شود که اروپا، معروف به قاره سبز، گرم ترین روزهای خود را در طول چند دهه گذشته و نیز خشکسالی بی سابقه ای را در چند صد سال گذشته تجربه می کند.

فضای اکسپو آلمیره هم با وجود گرمی فضا که تاحدودی طاقت فرساست، روزانه میزبان بازدیدکنندگانی است که اتفاقا بیشتر آنها را افراد مسن و بازنشسته تشکیل می دهند.

این اکسپو که تا حدود هشت هفته دیگر برقرار است، یک یادآوری و تمرین است بین مفهوم «انسان - شعر - طبیعت».

1