13 آوریل 2024 - 13:03

کردستان شاخص ترین استان از حیث تعدد بناهای تاریخی

19 اوت 2022 - 13:30 dsfr.ir/jl2fw

کردستان شاخص ترین استان از حیث تعدد بناهای تاریخی
میثم رودکی
عمارت خسروآباد سنندج مرکز حکومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بود.

مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کردستان از حیث تعدد بناها و اماکن تاریخی، جزء شاخص ترین استان ها در سطح کشور است.

به گزارش «دنیای سفر» جمشید جعفرپور در بازدید از عمارت خسروآباد و اقامتگاه سنتی سیمین در شهر سنندج، اظهار کرد: یکی از شاخص ترین و برجسته ترین نمودهای فرهنگی و تاریخی هر کشوری آثار تاریخی و فرهنگی آن است.

مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با بیان اینکه استان کردستان دارای بناها و آثار تاریخی فراوان و شاخصی است، افزود: بهره گیری از این قابلیت ها می تواند در ایجاد فرصت های شغلی و توسعه اقتصادی در منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.

وی عنوان کرد: ضرورت دارد حفظ و احیاء بناهای تاریخی و همچنین توسعه صنعت گردشگری این استان به دلیل هم مرز بودن با کشورعراق و جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی بیش از پیش مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

جعفرپور بر معرفی هرچه بیشتر جاذبه های تاریخی و فرهنگی و حفاظت از آنها تاکید کرد و یادآور شد: هویت تاریخی متعلق به عموم مردم و همه نسل هاست و ضرورت دارد که برای آیندگان نیز حفظ و حراست شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی ملموس و ناملموس را جزو اولویت های این اداره کل عنوان کرد.

یعقوب گویلیان، گفت: این استان دارای ظرفیت های غنی و منحصربه فرد تاریخی و گردشگری است که همواره مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه بناهای تاریخی کردستان بیانگر هویت، اصالت و پیشینه فرهنگی و تمدنی این استان است، اظهار کرد: عمارت خسروآباد یکی از بناهای تاریخی و باشکوه کردستان است که با معماری خاص خود همچون نگینی در شهر سنندج می درخشد.

وی یکی از زیرساخت های رونق گردشگری شهری و روستایی در استان را توسعه اقامتگاه های سنتی و بوم گردی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در این راستا اقدامات مهمی برای رونق گردشگری پایدار در استان انجام شده است.

گویلیان بیان کرد: در سال گذشته بیش از شش میلیارد تومان برای احیای بناهای تاریخی استان هزینه شد و در سال جاری نیز چند بنای مهم و شاخص استان مرمت و بازسازی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، یادآور شد: امید است با احیای بناهای تاریخی و توسعه زیرساخت های گردشگری، زمینه جذب گردشگر در استان بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش «دنیای سفر»، عمارت خسروآباد در بلوار خسروآباد «شبلی» شهر سنندج قرار دارد. این عمارت در نوع خود بی نظیر و مرکز حکومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بوده است.

مجموعه عمارت و باغ خسروآباد افزون بر دو بخش اصلی، یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار، باغ خسروآباد نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است این باغ که به وسیله ۴ خیابان روبرو و اطراف عمارت خسروآباد عملا به ۴ باغ خسروآباد تبدیل شده بود و اطراف آن بوسیله ۴ خندق در طرفین باغ و کاخ خسروآباد با انواع درختان مختلف احاطه شده جلوه خاصی را به این مجموعه داده است. در حال حاضر تنها درختان ۴ باغ و بخش هایی از ۴ خیابان آن باقی مانده است.

عمارت خسروآباد کتیبه ای دارد که اسم فتحعلی شاه قاجار و والی کردستان امان الله خان و تاریخ ۱۲۲۳ ه‍.ق بر روی آن حک شده است.

عمارت خسروآباد شاخص ترین بنای استان کردستان است که به عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده قرار می گرفت. از سال ۱۳۷۳ عملیات مرمت این بنای تاریخی آغاز گردید اگر چه در سال ۱۳۷۹ بیشترین مرمت و بازسازی این بنا انجام گردید. عمارت خسروآباد با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

این عمارت در تیرماه سال 1400 با حضور علی اصغر مونسان وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به عنوان کاخ موزه افتتاح گردید و به بهره برداری رسید.

1