18 آوریل 2024 - 21:36

جاذبه های گردشگری همدان

16 اوت 2022 - 14:10 dsfr.ir/ds646

جاذبه های گردشگری همدان
میثم رودکی
سفر به همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران

با ورود به شهر همدان تابلوهای راهنمایی نشان می دهد که آثار تاریخی و فرهنگی این شهر در فاصله نه چندان دور از هم قرار دارند.

به گزارش «دنیای سفر»، اینکه می گویند «آسمان همه جا یک رنگ است» نمی تواند درست باشد؛ چرا که هر جایی گویی آسمان و نیلگونی اش به رنگ خاص همان منطقه است و در هیچ کجای دیگر نمی توان مشابه آن را یافت. مسیر رسیدن به همدان گواه این ادعاست؛ زیرا آبی خاص آسمان آن با ابرهای سفیدی که در لابه لای این آبی بیکران قرار گرفته و دشت های طلایی رنگ آن گویی یک تابلوی نقاشی را به نمایش می گذارد و یک صحنه بی نظیر و خارق العاده ای را پیش روی چشمان شما تداعی می کند. از این رو، شاید بهتر باشد، گفته شود «آسمان هرجا، به رنگی» است.

مسیری که باید از جاده تهران به سمت ساوه در حدود 3.5 ساعت طی شود تا به یک استان زیبای تاریخی که گویی اندازه تاریخ زمین قدمت دارد، رسید. تاریخ همدان را نمی توان مربوط به دوره پارت ها و مادها دانست، بلکه تاریخ آن حتی به «دوران ژوراسیک» نیز باز می گردد که غار علیصدر، گواه این ادعاست. بعد از گذراندن 3.5 ساعت مسیر یکنواخت با دشت های طلایی، سبز شدن زمین ها و دیدن درخت ها و روستاها نزدیک شدن به همدان را اعلام می کند. مزارع کشاورزی با ابعاد بزرگ چند هکتاری حاکی از آن است که کشاورزی قطب مهم درآمدی این استان به شمار می رود که عمدتا کشاورزان و باغداران به صورت حرفه ای در این شغل فعالیت می کنند.

با ورود به منطقه شهری همدان، درختان سرسبز و بلند تقریبا در تمامی خیابان ها و کوچه ها به چشم می خورد و این سرسبزی علاوه بر زیبایی دلنشینی که به شهر می بخشد منجر به ایجاد هوای مطبوع و نسبتا خنک در گرمای تابستان می شود. همدان شهری در منطقه سردسیر است که بهترین زمان سفر به آن بهار و تابستان است، اگرچه در فصل های سرد نیز زیبایی منحصربه فرد خود را خواهد داشت.

با ورود به شهر همدان تابلوهای راهنمایی نشان می دهد که آثار تاریخی و فرهنگی این شهر در فاصله نه چندان دور از هم قرار دارند و شما می توانید انتخاب کنید که به سمت تپه هگمتانه، گنبد علویان و برج قربان بروید یا به سمت آرامگاه باباطاهر، بوعلی سینا، استرو مردخای یا مجسمه شیر سنگی. اما می توان راه متفاوتی را در پیش گرفت و به سمت کوه های الوند و منطقه کوهستانی عباس آباد پیش رفت و به منطقه توریستی «گنجنامه» رسید.

گنجنامه، منطقه ای گردشگری - باستانی که یکی از قوی ترین قطب های گردشگری ایران و خاورمیانه به شمار می رود و به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمده است. مقصدی که در ۵ کیلومتری همدان قرار دارد و مسیری سرسبز با کوه های بلند را به تصویر می کشد و با رسیدن به میدان گنجنامه از سمت راست می توان به سمت دهکده توریستی گنجنامه رفت و در سمت چپ آن بازارچه محلی و یک پارک بزرگ قرار دارد و در منتهی الیه آن می توان به سمت کتیبه ها و آبشار گنجنامه پیش رفت. منطقه ای که تاریخ، فرهنگ ، سنت و مدرنیته را یک جا در خود جمع کرده است و پاسخگوی انواع سبک های گردشگری خواهد بود. هم گروه های طبیعت گرد و کوهنورد فرصت مناسبی برای عبور از کوه های الوند و طبیعت بکر آن دارند و هم علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ می توانند از آثار باستانی و بازارچه محلی دیدن کنند. در کنار آن، گردشگران علاقه مند به تفریحات مدرن امکان استفاده از جاذبه های تفریحی همچون تله کابین، جامپینگ، غار آکواریوم، سورتمه و ... را خواهند داشت.

با بالا رفتن از قله معروف به «قله عروس کوه های ایران» در رشته کوه الوند که به دو طریق امکان پذیر است یا می توان با تله کابین این مسیر را طی کرد یا از طریق کوهنوردی خود را به بام همدان رساند. در ارتفاعات با یک مسیر صاف و بسیار زیبایی مواجه می شویم که از یک سمت تمام همدان در زیر پای شما قرار دارد و در سمت دیگر آن می توان به سمت مناطق عشایرنشین پیش رفت و به گفت وگو با مردم محلی منطقه و کوچ نشین پرداخت و از محصولات آنها خریداری کرد. همچنین در آن محیط فرصتی برای استراحت و خوردن و نوشیدنی های سرد نیز وجود دارد.

محله های قدیمی همدان

پس از گذراندن یک روز کامل در گنجنامه و ماندن یک شب در آن منطقه خوش آب و هوا، می توان به سمت همدان پیش رفت و به بازدید آثار تاریخی و فرهنگی این شهر ۳هزار ساله پرداخت. اما در کنار این بازدیدها آنچه شکل سفر را متفاوت خواهد کرد، قدم زدن در دل کوچه پس کوچه های محله های قدیمی این شهر و شناخت فرهنگ مردم این مقصد است. یکی از معروف ترین محله های قدیمی همدان، محله باباطاهر است که تفریبا می توان آن را مرکز این شهر دانست که در ساعاتی از روز در شلوغ ترین حالت ممکن قرار دارد و به نوعی لقب «بازار» را برای مردم همدان دارد که در آنجا از «شیر مرغ تا جان آدمیزاد» را می توان یافت. همچنین در کوچه پس کوچه های این محله قدیمی خانه هایی با قدمت بسیار بالا و عمدتا ساخته شده از گل و خشت را می توان یافت، همراه با صاحبان حرفه هایی که امروزه بسیار کم وجود دارند. همچنین محله های قدیمی دیگری همچون قاشق تراشان، جولان، کوچه صابونی ها، حکیم خانه، چپرخانه و کوچه جودا هر کدام جذابیت های منحصربه فرد خود را دارند که برای شناخت آن، تنها باید در دل این محله ها حضور داشت؛ چراکه با لمس کردن و حضور در موقعیت می توان ماهیت یک شهر و یک محله را به طور کامل درک و تفسیر کرد.

دریاچه زیرزمینی در ارتفاعات ساری قیه

غار علیصدر یکی از معروف ترین جاذبه های همدان به شمار می رود که عمدتا اکثر افراد، همدان را با این غار می شناسند که مهم ترین دلیل این شهرت، زیبایی مسحورکننده و طرح بسیار متفاوت آن است که آن را نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر به فرد کرده است. غاری با دریاچه زیرزمینی با آبی زلال، بی رنگ و بی بو و یکی از معدود غارهای آبی جهان که طولانی ترین مسیر قایقرانی در دنیا را دارد. غار علیصدر در روستایی به همین نام در ارتفاعات ساری قیه که در شهرستان کبودرآهنگ واقع شده است و حدود ۷۰ دقیقه با همدان فاصله دارد. مسیری که در ابتدا با مزارع سرسبز مواجه می شوی و پس از آن جاده باریکی که دشت های طلایی و آسمان آبی تا انتهای مسیر همراه شما خواهد بود. اگر از سمت لالجین و بیجار بروید، فرصتی به وجود خواهد آمد که به شهر سفال جهان یعنی «لالجین» هم سری بزنید و از محصولات بسیار زیبای آن دیدن و خرید کنید.

پس از عبور از بیجار و کبودر آهنگ، در نزدیکی های روستای علیصدر، باغ وحش همدان نیز واقع شده است (که به دلیل مخالفت جدی با اسارت حیوانات دیدن این باغ وحش توصیه نمی شود). در محوطه غار علیصدر یک مجموعه گردشگری با بازارچه بزرگی واقع شده و در سمت دیگر خوراکی های خاص این منطقه به مسافران معرفی می شود. قیمت بلیت برای تماشای غار ۱۰۰هزار تومان است. پس از دریافت بلیت با عبور از یک پارک بزرگ که علاوه بر فضای سبز بسیار زیبا، شهربازی هم در آن قرار گرفته که مسافران امکان استفاده از تمام این امکانات را خواهند داشت. در منطقه نزدیک به غار آشکده های بسیاری دیده می شود که تا قبل از رفتن به غار فروش آش در تابستان بسیار عجیب به نظر می رسد. اما با ورود به یک غار بسیار خنک که پس از دو ساعت ماندن در آنجا سرما غالب می شود، پس از خروج «آش» اولین گزینه هر گردشگر خواهد بود. غار علیصدر که حدود ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارد، یکی از عجایب و شگفتی های آفرینش به شمار می رود که سفری به اعماق دنیای ناشناخته و اسرارآمیز خواهد بود.

در تمام مسیر، قندیل ها، سنگ ها و مجسمه هایی به شکل های عجیب و غریب یا شبیه حیوانات می بینید. پنجه عقاب، مجسمه آزادی، شیر دو سر، کبوتر، قایق وارونه، خوشه انگور و گل کلم از جمله این اشکال هستند. سنگ های رنگی و نورها نیز یک فضای بسیار زیبا و خارق العاده به غار بخشیده و زیباترین بخش آن انعکاس این سنگ های رنگی در آب است که هر فرد را مسحور آن حجم از زیبایی می کند. باتوجه به سرد بودن غار بهترین زمان سفر به این غار در فصل بهار و تابستان خواهد بود و در فصل های سرد چندان توصیه نمی شود. در مجموع، همدان استانی است که نه تنها یکبار، بلکه باید بارها به آن سفر کرد تا به کشف ناشناخته های آن دست یافت و شکوه و عظمت این تمدن سه هزار ساله را دید و درک کرد.

1