25 آوریل 2024 - 15:50
وزیر میراث فرهنگی:

حریم آثار تاریخی باید دقیق و علمی انتخاب شوند

16 اوت 2022 - 13:00 dsfr.ir/9x5lo

حریم آثار تاریخی باید دقیق و علمی انتخاب شوند
میثم رودکی
تپه تاریخی سیلک کاشان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: باید حریم آثار تاریخی علمی تر و دقیق تر انتخاب و مشخص شوند.

به گزارش «دنیای سفر»، عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس گفت: در جلسه امروز در خصوص بافت های تاریخی، حریم آثار تاریخی و موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی با نمایندگان صحبت کردیم و در برخی مواقع توانستم آنها را قانع و در برخی دیگر زمان برای بهبود وضعیت داده شد.

وی گفت: در مواردی برخی از حریم های آثار تاریخی زندگی عادی را از مردم سلب کرده به همین دلیل باید اقدامات لازم در جهت بهبود وضعیت انجام دهیم. نسبت به حریم و بافت تاریخی مسئولیت داریم و یکی از این مسئولیتها این است که باید این حریم ها درست مشخص شوند و در برخی مواقع درست انتخاب نشده و لازم است دقیق تر و علمی تر و بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی حریم ها مشخص شوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: در خصوص بافت های تاریخی نیز اصولاً نمی شود دستکاری کرد و برای هر استان بر اساس وضعیت و شرایط استان باید نسخه خاصی پیچید و مهم حفظ بافت تاریخی است و این مسائل را برای نمایندگان توضیح دادیم.

وی افزود: در یزد و میبد باید بافت تاریخی حفظ شود که البته مردم نیز می توانند با دریافت وام و تسهیلات و استفاده از قوانین میراث فرهنگی خودشان بافت را مرمت کنند و دسترسی برای استفاده مردم در این صورت تسهیل خواهد شد.

ضرغامی گفت: در برخی مواقع با تصمیمات محلی می توانیم مشکلات را حل کنیم و قوانین و کارشناسان مانند شاقول شاقول کار ما هستند که می توان با استفاده از نظرات و بر اساس قوانین جهانی و علمی در این حوزه عمل کرد.

وی در خصوص مرمت آثار تاریخی نیز گفت: اقداماتی در این خصوص انجام شده و مشکلاتی با برخی از پیمانکاران داریم اگر آنها حل شود کار به سرعت انجام خواهد شد.

1