27 مارس 2024 - 15:22

بهترین فصل برای سفر به چابهار

15 اوت 2022 - 09:00 dsfr.ir/l70nk

کی بریم چابهار؟ | بهترین فصل برای سفر به چابهار

چابهار یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در ایران است و بسیاری دوست دارند بهترین فصل برای سفر به چابهار را به طور دقیق بدانند.

پاسخ به سوال «بهترین فصل برای سفر به چابهار کی هست؟» به ظاهر ساده، نیازمند آشنایی با چابهار و محیط آن است.

چابهار شهری در کرانه دریای مَکُّران و اقیانوس هند، و تنها بندر اقیانوسی ایران است که توانایی میزبانی از اقیانوس پیماها را دارد.

خلیج چابهار، تالاب صورتی یا تالاب لیپار، جنگل حرا و گاندوها از جمله مشهورترین دیدنی های چابهار هستند که گردشگران بسیار را جذب کرده اند. با این حال چیزی که باعث جذابیت روز افزون چابهار شده سواحل جذاب آن در همسایگی با اقیانوس است.

جاذبه های اقتصادی چابهار

جاذبه دیگر چابهار جاذبه اقتصادی این منطقه است. مدت ها قبل از این که سواحل چابهار شهرت یابد اجناس خوش قیمت و با کیفیت آن مشهور بودند. بندر چابهار به دلیل موقعیت خاصی که دارد، نزدیک ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد است. از طرف دیگر این منطقه سال ها است که منطقه آزاد اقتصادی است.

مجموع این عوامل باعث شکل گیری بازارهای جذابی در چابهار شده است. بازار پردیس چابهار، بازار فردوس، مجتمع تجاری صالحیار چابهار، بازار صدف چابهار، بازار تیس چابهار، بازار ابریشم چابهار، دکه بازار چابهار، بازار زن ها یا بازار مادربزرگ، بازار تاناکورا مخصوص فروش استوک در چابهار، مرکز تجاری الماس چابهار، بازار زرگرها، بازار لته کنارک، بازار ماهی فروشان چابهار و بازار ادویه فروشان در بلوک بازار چابهار از جمله بازارهای موجود در چابهار است.

آب و هوای چابهار

مشخص کردن بهترین فصل برای سفر به چابهار بستگی به این دارد که شما قصد استفاده از جاذبه تاریخی و طبیعی چابهار را دارید یا جاذبه های اقتصادی.

همجواری چابهار با دریا، نزدیکی به مدار رأس السرطان و قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه قاره باعث شده تا این منطقه آب هوایی گرمسیری معتدل با رطوبت نسبی داشته باشد. همین مسئله باعث شده تا چابهار از گرم ترین نقطه ایران در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان باشد.

در مجموع آب و هوای چابهار دارای کم ترین تغییرات در فصول چهارگانه سال است و درجه رطوبت تنها در دو ماه اردیبهشت و خرداد بالا می رود.

در چنین شرایطی هوای شهر چابهار در تابستان از تهران خنک تر است. نقطه منفی آب و هوای چابهار شرجی بودن آن است که بسیار بیش از حد معمول است.

با توجه به این نکته بهترین فصل برای سفر به چابهار برای گردشگری و چرخیدن در نقاط مختلف شهر اواخر زمستان و اوایل بهار است. زمانی که هوای شرجی اوج نگرفته و آب و هوا در چابهار و شهرهای اطرافش در بهترین حالت خود قرار دارد.

اما اگر قصد دارید سفری اقتصادی و با هدف خرید کالا به چابهار داشته باشید باید در اوج تابستان به چابهار بروید، فصلی که گردشگران کم تر به این شهر می روند. حضور کمرنگ گردشگران در این فصل باعث می شود تا بازارهای سنتی و مدرن حداکثر تخفیف را به مشتریان بدهند.

سواحل چابهار با تنوع بالا در شکل ظاهری و فرسایشی آن، زیباترین و پاکیزه ترین و متفاوت ترین سواحل ایران هستند. این سواحل شبیه سواحل جزایر استوایی در اقیانوس ها هستند و از این نظر در ایران بی نظیر هستند. چابهار دربردارنده ظرفیت های بکر گردشگری است و از گاندو تا جنگل های حرا ظرفیت های آن بسیار جذاب و کم نظیر است.

وسایل ضروری در سفر به چابهار

چابهار از نظر آب و هوایی با عموم مناطق ایران متفاوت است. اگر تجربه سفر به چابهار را ندارید، حتما انواع قرص های ضد تهوع و کرم های ضد آفتاب و ضد گزش را به همراه داشته باشید. در خوردن غذاهای چابهار هم زیاده روی نکنید! حجم ادویه این غذاها بیش از سایر نقاط ایران است و می تواند حساسیت زا باشد.

1