29 مارس 2024 - 13:56

چطور ویزا بگیریم؟ | مراحل اخذ ویزا

12 اوت 2022 - 11:10 dsfr.ir/7l1ha

چطور ویزا بگیریم؟ | مراحل اخذ ویزا
دریافتی
چطور ویزا بگیریم؟ | مراحل اخذ ویزا

گرفتن ویزا کار چندان سختی نیست. در اینجا قصد داریم تا همه مراحل و شرایطی که در فرآیند اخذ ویزا لازم هستند را برای شما بیان کنیم.

بر خلاف تصور بسیاری از متقاضیان، گرفتن ویزا کار چندان سختی نیست. اما برخی سودجویان، برای گرفتن سود بیشتر، فرآیند اخذ ویزا را چندان سخت جلوه می دهند که مشتریان خود را مجبور به پرداخت مبالغی درخواستی برای انجام امور اخذ ویزا کنند. در ادامه این مطلب آموزشی قصد داریم تا شما را با همه مراحل و شرایطی که در فرآیند اخذ ویزا با آن ها روبرو خواهید شد، آشنا کنیم.

- مراحل و شرایط اخذ ویزا
- چه مواردی درنحوه گرفتن ویزای شما تأثیرگذار می باشد؟
- بایدها و نبایدها در نحوه گرفتن ویزا
- مشاوران ما درباره گرفتن ویزا چه می گویند؟
- اولین قدم برای گرفتن ویزا چیست؟
- برای گرفتن ویزا چه باید کرد؟
- انواع ویزا و شرایط اخذ ویزاهای مختلف

مراحل و شرایط اخذ ویزا

1. مشاوره اولیه: قبل از هر چیز باید بدانید با چه هدفی قصد سفر دارید و پتانسیل های شما از نظر شغل، سابقه سفر، گردش مالی، تملک و … چیست؟

2. تکمیل مدارک: قبل از هر کاری باید مدارک ویزا درخواست شده توسط سفارت را تهیه و در صورت نیاز اقدام به ترجمه مدارک ویزا کنید.

3. گرفتن وقت سفارت: یکی از مراحل اخذ ویزای برخی کشورها همچون ویزای کانادا یا ویزای شینگن، گرفتن وقت سفارت برای ارائه مدارک و انگشت نگاری است. در صورتی که نیاز به مراجعه به سفارت داشته باشید، قدم بعدی گرفتن وقت سفارت است.

4. پیگیری وقت سفارت و اخذ ویزا: بعد از ارائه مدارک به سفارت، وضعیت پرونده ویزای شما پیگیری خواهد شد.

این موارد در نحوه گرفتن ویزای شما تأثیرگذار است

- وضعیت تملک: داشتن سند ملکی، برای ارائه به سفارت الزامی ندارد اما ارائه اسناد گواه بر تعلق خاطر شما به کشور خود بوده و شانس شما را برای اخذ ویزا افزایش خواهد داد.

- گردش حساب: مهم ترین مدرک برای گرفتن ویزا، ارائه تمکن مالی ویزا یا همان پرینت حساب بانکی شما است. مانده و ریز گردش حساب شما، تاثیر بسزایی در شانس اخذ ویزا دارد.

- تاریخچه سفر: مهرهایی که قبلا در پاسپورت شما و یا پاسپورت های قدیمی شما ثبت شده اند، نشان از این دارد که شما یک گردشگر هستید و قصد پناهندگی ندارید.

- بیمه تأمین اجتماعی: در صورتی که شما کارمند هستید، برای تایید مدارک شغلی خود باید سابقه بیمه مرتبط ارائه کنید.

- شغل: موقعیت شغلی بسیار تعیین کننده است و تأثیر بسیار زیادی بر روند صدور ویزای شما دارد. به طور مثال یک کارمند با سابقه زیاد یا مدیرعامل یک شرکت بزرگ، شانس بیشتری برای گرفتن ویزا دارد.

- موارد خاص: با توجه به انواع ویزا و قوانین خاص هر کشور، موارد مهم دیگری هم وجود دارد.

بایدها و نبایدها در نحوه گرفتن ویزا

1. هدف خود از سفر را مشخص کنید

مهم ترین دلایل برای سفر کردن را انتخاب کنید؛ ارائه مدارک بیش از حد نیاز هم دردسرهای خاص خودش را دارد.

2. با سفارت صادق باشید

در ارائه مدارک و اطلاعات خود به سفارت صادق باشید. این صداقت به شما کمک می کند تا شانس خود را برای گرفتن ویزا افزایش دهید.

3. متأهل ها شانس بیشتری دارند

متأهل بودن یک امتیاز مثبت است و شانس شما را برای اخذ ویزا افزایش خواهد داد.

4. محل اقامت خود را مشخص کنید

برای اخذ ویزا باید محل اقامت شما در کشور مورد نظر مشخص باشد؛ می توانید یک هتل رزرو کنید یا از طریق دعوت نامه ثابت کنید که محل اقامت توسط دوستان شما آماده شده است.

5. حتما باید انگشت نگاری شوید

اگر شنیدید انگشت نگاری مهم نیست و باور کردید، منتظر باشید که در فرودگاه مقصد، به عنوان مسافر غیر قانونی شناخته شوید.

6. بلیط رفت و برگشت رزرو کنید

خرید بلیط هواپیما برای تکمیل مدارک ویزا الزامی نیست، همین که بلیط پرواز رزرو شده باشد کافیست. اما حتما رزرو بلیط خود را به سفارت ارائه دهید.

7. از ویزایی که می گیرید استفاده کنید

اعتبار یک پاسپورت به ویزاهای آن نیست بلکه به مهرهای ورود و خروج آن است؛ نرفتن به کشور مقصد بعد از گرفتن ویزا، اعتبار پاسپورت شما را کم می کند.

8. داشتن سند ملکی الزامی نیست

در مورد وضعیت تملک، داشتن ملک الزامی نیست ولی وجود سند ملکی به نام شما به صدور ویزا کمک می کند.

9. سن شما با شانس ویزا شدن تان نسبت مستقیم دارد

هر چه سن بیشتر باشد، احتمال اینکه شما قصد پناهدگی در کشور مقصد داشته باشید را کاهش داده و برای تایید ویزای شما بهتر خواهد بود.

10. سفارت ضمانت نمی گیرد

هیچ یک از مدارک یا اسناد ملکی شما به عنوان ضمانت در سفارت باقی نخواهد ماند، فقط متن ترجمه شده اسناد جهت تکمیل پرونده ویزا در سفارت نگه داری می شود.

11. گول نخورید

شما ویزا نمی گیرید تا از ایران خارج شوید، ویزا می گیرید تا بتوانید وارد یک کشور شوید. اگر در گرفتن ویزا اصول آن رعایت نشده باشد، ممکن است آسان خارج شوید ولی در سفرتان با دردسر های بزرگی روبرو می شوید.

12. مشورت کنید

با توجه به تمام پیچیدگی ها حتما اطلاعات خود را بالا ببرید و از مشاوران خبره استفاده کنید.

مهم ترین مورد برای گرفتن ویزا

اگر بخوام مهم ترین موارد در رابطه با گرفتن ویزا را عنوان کنم، آن موارد چیزی جز «گردش حساب» و «تاریخچه سفر» را نام می برم. اگر این دو مورد در وضعیت خوب و قابل قبولی قرار داشته باشند خیلی از کسری های مدارک ویزا را جبران می کنند.

مهم ترین دغدغه مسافرانی که قصد سفر به اروپا، کانادا و … را دارند، «گرفتن ویزا» و بارزترین خصوصیت آن ها «سردرگمی» است.

علاوه بر مدارکی که باید به سفارت ارائه شود، مصاحبه ای که در باجه سفارت انجام می شود اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه همه چیز را با مدارک نمی شود اثبات کرد. طرز برخورد، مکالمه و قانع کردن شخص مصاحبه کننده خیلی مهم است.

مراحل و شرایط اخذ ویزا کشورهای مختلف

شرایط و مراحل اخذ ویزا برای کشورهای مختلف متفاوت است. بسته به این که پاسپورت شما از کدام کشور صادر شده باشد، برای ورود به بعضی از کشورها نیاز به ویزا ندارید. بعضی از کشورها محدودیتی برای افراد خارجی قائل نمی شوند و شرایط اخذ ویزای این کشورها بسیار آسان است.

ایرانیان می توانند به سی و هشت کشور دنیا بدون اخذ ویزا سفر کنند اما برای ورود به باقی کشورها نیاز به گرفتن ویزا دارند و باید مراحل اداری و قانونی آن را طی کنند. برای گرفتن ویزا از هر کشوری که به عنوان مقصد انتخاب می کنید شرایط خاصی وجود دارد. با ویزای شینگن قادر هستید به تمامی کشورهای حوزه شینگن در اروپا وارد شوید و محدودیتی برای آن وجود ندارد اما با ویزای شینگن نمی توانید وارد کشور انگلستان شوید و باید برای ورود به بریتانیا به سفارت انگلستان در یکی از کشورهای نزدیک مراجعه کنید و شرایط اخذ ویزای انگلستان را بدانید.

اولین قدم برای گرفتن ویزا چیست؟

برای گرفتن ویزا و خروج از کشور پیش از هر چیز نیاز به گذرنامه یا پاسپورت دارید. اگر تا کنون اقدام به گرفتن پاسپورت نکرده اید باید مراحل اداری لازم برای گرفتن پاسپورت را بگذرانید. این مراحل کمتر از ۱ هفته به طول خواهند انجامید و اعتبار پاسپورت شما ۵ ساله است. اگر گذرنامه دارید، نیاز است تا تاریخ اعتبار گذرنامه را چک کنید.

۶ ماه اعتبار؛ اولین و مهم ترین شرط در اخذ ویزا

اولین و مهم ترین نکته در هنگام گرفتن ویزا داشتن گذرنامه با بیش از شش ماه تاریخ اعتبار است. بعضی از کشورها برای ارائه ویزا به مسافران زمانی بیش از شش ماه اعتبار گذرنامه در نظر می گیرند. به عنوان مثال فیلیپین به افرادی که تنها پاسپورت شان زیر ۹ ماه اعتبار داشته باشد، ویزا نمی دهد یا مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای هنگ کنگ داشتن گذرنامه با اعتباری بیش از ۷ ماه است.

اگر گذرنامه شما دارای اعتباری زیر شش ماه باشد، قادر به دریافت ویزا نیستید و شرایط اخذ ویزا را ندارند. این امر در خصوص کشورهایی که نیاز به صدور ویزا ندارند هم صدق می کند، اگر پاسپورت شما کمتر از شش ماه اعتبار داشته باشد اجازه ورود به آن کشور را نخوهید داشت. تمدید گذرنامه نیز حدودا یک هفته زمان می برد. اما این امکان برای افرادی که زمان کمی دارند وجود دارد که ظرف مدت ۲ الی ۳ روز گذرنامه خود را به صورت شخصی از اداره گذرنامه دریافت کنند.

1