29 مارس 2024 - 19:49
نمره پایین رسانه های گردشگری در معرفی ایران؛

برخی از خبرنگاران گردشگری حتی یک بار هم سفر نرفته اند

11 اوت 2022 - 18:20 dsfr.ir/rz21j

برخی از خبرنگاران گردشگری حتی یک بار هم سفر نرفته اند
میثم رودکی
خبرنگار گردشگری در اصفهان

یک خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یکی از اهداف خبرنگار و رسانه حوزه گردشگری تعریف مقصد، آثار تاریخی و موضوعات مربوط به بازدید از آثار تاریخی است که در این حوزه به هیچ وجه عملکرد موفقی نداشته ایم؛ چراکه متاسفانه تعداد بالایی از خبرنگاران گردشگری ما حتی یک بار آثار تاریخی ایران را هم ندیده اند.

به گزارش «دنیای سفر» حسن ظهوری در گفت و گو با ایسنا در خصوص چالش های خبرنگاران گردشگری در ایران اظهار کرد: گردشگری یک موضوع چالشی در ایران محسوب می شود که خبرنگار این حوزه باید به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت داشته باشد. معتقدم که خبرنگار تخصصی شیوه صحیح خبرنگاری است و خبرنگاری که بتواند در تمام موضوعات فعالیت داشته باشد کار خاصی انجام نداده است.

وی افزود: خبرنگاری گردشگری در ایران به ورودی و خروجی گردشگر به ایران و میزان اشغال و ظرفیت محل اقامت مسافران و یا چنین مباحثی تبدیل شده است. گردشگری حوزه ای وسیع است که در دنیا انواع و اقسام مختلفی دارد. خبرنگار گردشگری در مقایسه با خبرنگاران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با کمترین چالش در ایران روبرو هستند.

خبرنگار گردشگری باید وزارت میراث فرهنگی را ملزم به ارائه طرح و ایده کند

خبرنگار عصر ایران با اشاره به اینکه خبرنگار و رسانه گردشگری باید وزارت و سازمان متبوع را ملزم به ارائه طرح و هدفگذاری برای حل مشکلات کند، گفت: متاسفانه در گردشگری ایران با کمبود ایده مواجه هستیم. خبرنگار حوزه گردشگری نیز به دنبال این نیست که وزارت مرتبط را مجاب کند که موظف به ارائه طرح و ایده است. تمام گزارشات گردشگری در چالش برانگیزترین حالت خود یا حمله به یکی از معاونین و یا روسای گردشگری در اجرای یک طرح است، یا چالش هایی در خصوص مسائل شرعی در مناطق گردشگری است.

ظهوری ادامه داد: چرا دغدغه خبرنگار گردشگری در ایران باید پرداختن به حواشی باشد؟ دغدغه خبرنگاری باید به چالش کشیدن مدیران گردشگری کشور باشد که چه ایده ای برای رشد گردشگری ایران و بهبود این فضا در کشور دارند. مسئله ای که متاسفانه در رسانه های ما یا وجود ندارد و یا خیلی اندک است.

نگاه خبرنگار گردشگری نباید سیاست زده باشد

وی در خصوص دخالت نگرش های سیاسی در مقوله های گردشگری تاکید کرد: مقوله گردشگری نباید سیاست زده شود. هرآنچه در چارچوب فرهنگ می گنجد اصولا هیچ رابطه ای با سیاست ندارد. متاسفانه در ایران هر نگرش و یا رفتار سیاسی می خواهد تاثیرگذار واقع شود. به عنوان مثال در گذشته که روی گزارش «سد سیوند» در استان فارس یک مقوله فرهنگی محسوب می شد، کار می کردم. سدی در حال احداث بود که آرامگاه کوروش را به خطر می انداخت و ۱۳۱ اثر را غرق می کرد.

این خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: این موضوع یک مقوله فرهنگی محسوب می شد، اما رسانه های فارسی زبان خارجی و برخی از رسانه های داخلی اهداف سیاسی خود را در این مقوله دنبال می کردند. رسانه های خارجی عنوان می کردند که جمهوری اسلامی کشور ضد فرهنگی است که می خواهد آثار تاریخی را نابود کند، در حالی که ما به دنبال آثار بد و خوب ماجرا نبودیم. بحث ساخت سد را مطرح کردیم که به آثار تاریخی صدمه می زند. حتی در آن موقع هیچکسی نمی دانست که چنین آثار تاریخی در آن مسیر وجود دارد. در واقع نگاه خبرنگار گردشگری به سوژه فارغ از هر موضوع سیاسی باید از دریچه فرهنگی باشد.

ظهوری در پاسخ به این سوال که آیا رسانه های ایران توانسته اند معرفی خوبی از ایران برای گردشگران خارجی داشته باشد یا خیر، تصریح کرد: یکی از اهداف خبرنگار و رسانه حوزه گردشگری تعریف مقصد، آثار تاریخی و موضوعات مربوط به بازدید از آثار تاریخی است که در این حوزه اصلا عملکرد موفقی نداشته ایم. تعداد بالایی از خبرنگاران گردشگری ما حتی یک بار آثار تاریخی ایران را ندیده اند. خبرنگار حوزه گردشگری هنوز پایش را به تخت جمشید و حافظیه هم نگذاشته است. وقتی از او می پرسیم که تاکنون به کجای ایران سفر کرده همانند بسیاری از مردم عادی در جواب می گوید، کیش، قشم و شمال!

وی بیان کرد: سواد برخی از خبرنگاران گردشگری تا این حد در حوزه گردشگری ایران پایین است. تعداد اندکی خبرنگار داریم که در حوزه گردشگری با مشاهده و مطالعات زیادی که داشته اند به کارشناس تبدیل شده اند. کدام خبرنگار گردشگری را سراغ دارید که ایران را گشته باشد؟ خیلی از خبرنگاران گردشگری را می شناسم که چیزی راجع به ایران نمی دانند. وقتی هیچ اطلاعی از آن ندارند، چگونه آن را معرفی می کنند؟ منبع معرفی خبرنگاران گردشگری در حال حاضر ویکی پدیا، سایت ها و پایگاه های خبری شده است.

فعالیت خبرنگاران حوزه گردشگری باید تخصصی شود

خبرنگار عصر ایران عنوان کرد: راهکار این موضوع تخصصی شدن حوزه فعالیت خبرنگاران است. تخصصی شدن نیاز به آموختن دارد. کسی نمی تواند بگوید که در حوزه خودش متخصص است، اما چیزی نیاموخته است. آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد تخصصی نیست. خبرنگار متخصص گردشگری باید در وهله اول سفر کند و آثار تاریخی ایران را ببیند.

ظهوری اضافه کرد: با وجود ارکان متنوع و زیاد گردشگری در دنیا، اما متاسفانه عمده سهم گردشگری در ایران گردشگری فرهنگی شده است. به همین دلیل خبرنگار گردشگری باید آثار تاریخی را ببیند. برخی از خبرنگاران شاید تخت جمشید را دیده باشند، اما حتی نام چغازنبیل را هم نشنیده اند. در حالی که چغازنبیل اولین اثر ایران است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

وی در خصوص چگونگی نحوه معرفی ایران توسط خبرنگاران و رسانه های گردشگری گفت: زمانی که جنگ شروع می شود، نیچه معتقد بود که اراده معطوف به قدرت است و کتابی بابت آن می نویسد. ۶۰ تا ۸۰ سال پس از مرگ نیچه آدمی به نام پوکو سخن نیچه را به اراده معطوف به دانش تغییر داد، اما در عصر پست مدرن یک قدم جلوتر رفته و اراده معطوف به فرهنگ را جایگزین کردند. کشورها از یک سنگ برای خود مقوله فرهنگی درست می کنند تا سری در سرا داشته باشند. آمریکا دیگر نمی گوید قدرت نظامی اول جهان است، بلکه از اهمیت پارک خود که در فهرست میراث جهانی ثبت شده سخن می گوید. در حال حاضر اراده معطوف به فرهنگ است، نه دانش و قدرت.

این خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در چنین بستری وقتی جنگ و نزاعی به وجود می آید، در وهله نخست به فرهنگ آن کشور یا منطقه حمله می کنند. در چنین شرایطی ما باید با زبان فرهنگ در این جنگ و نبرد رودررو شویم. پیش از آنکه نبرد نظامی شکل گیرد، از یک دهه قبل آن نبرد فرهنگی آغاز می شود. اگر رسانه آن کشور علیه شما می جنگد، شما نیز باید رسانه خود را آنقدر قدرتمند کنید که نسبت به حملات آن قدرت دفاع داشته باشید.

ظهوری خاطرنشان کرد: خبرنگار این حوزه به خوبی آموزش ندیده که در این هجمه ها بتواند دفاع کند. خبرنگاران گردشگری موفقی در ایران داریم، اما تعداد خبرنگاران موفق گردشگری ایران بسیار کمتر از خبرنگاران رسانه های خارج از کشور است. برای اینکه تعداد خبرنگاران موفق ایران افزایش یابد، رسانه باید به خبرنگاران فرصت دهد.

خبرنگاران برای کار تخصصی نیاز به حمایت دارند

وی تاکید کرد: جامعه ای که به رسانه می اندیشد باید به خبرنگار نیز فرصت دهد. خبرنگار گردشگری منابع مالی سفرهای خود را چگونه تامین کند؟ خبرنگار گردشگری نیمی از مقاصد گردشگری و آثار ایران را هم بخواهد ببیند باید هر ماه تمام حقوقش را صرف این کار کند. یک خبرنگار در ایران مگر چقدر حقوق می گیرد که بخواهد به این اندازه سفر برود؟

ظهوری بیان کرد: کمترین حقوق در ایران به رسانه ها و خبرنگاران تعلق گرفته است، در حالی که خبرنگاری جزو مشاغل سخت محسوب می شود، اما خبرنگاران با ناچیزترین حقوق کار می کنند. بر فرض یک خبرنگار بخواهد کار تخصصی انجام دهد. با وجود میزان اندک حقوق او دیگر چگونه می تواند زندگی کرده و امرار معاش کند؟ خبرنگار باید از سوی رسانه و جامعه ای که ادعای آزادی رسانه دارد حمایت شود، اما هیچ کدام از رسانه ها حاضر نیستند که هزینه کرده و خبرنگار خود را هر ماه برای سفر حمایت کنند، چرا که اکثر رسانه ها به دنبال خبرنگار منطقه ای هستند.

1