29 مارس 2024 - 15:42
رئیس اداره میراث فرهنگی نائین:

اقامتگاه های بومگردی نائین در حال توسعه هستند

9 اوت 2022 - 11:00 dsfr.ir/q901o

اقامتگاه بومگردی سرای مالک نایین

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین گفت: با ترغیب بخش خصوصی، ۵ خانه قدیمی به مجموعه اقامتگاه های سنتی و بومگردی تبدیل شد و در حال حاضر ۶ خانه بومگردی دیگر نیز در دست بهره برداری داریم.

به گزارش «دنیای سفر» محمود مدنیان در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان نائین، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۰۰ اثر تاریخی با ارزش، نیمه ارزش و کم ارزش در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۴ اثر به ثبت ملی رسیده است و پرونده ۸ اثر دیگر را برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده کرده ایم. مهم ترین اثر تاریخی که در نائین وجود دارد و در ایران یک اثر تاریخی ارزشمند محسوب می شود مسجد جامع نائین متعلق به قرن دوم هجری است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: «نارین قلعه» یکی دیگر از آثار تاریخی شاخص نائین است که تاریخ اثر به دوره پارتیان بر می گردد و قدیمی ترین اثر تاریخی این شهر محسوب می شود. بازار تاریخی نائین مربوط به دوره ایلخانان یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است. خانه تاریخی پیرنیا و مسجد تاریخی بابا عبدالله از دیگر آثار شاخص نائین هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، گفت: بافت تاریخی نائین یکی از منحصر به فردترین بافت های تاریخی کشور است که ۷ محله دارد و یک مرز فرهنگی در میان همه محلات وجود دارد. از شاخصه های مهم معماری آثار تاریخی نائین تعدد و تنوع آن است. هر نوع اثر تاریخی که در کشور داشته باشیم نظیر آن در نائین هم وجود دارد.

مدنیان تصریح کرد: بافت تاریخی محمدیه که جز شهر نائین محسوب می شود دنیای متفاوتی دارد و در آن مسجد جامع محمدیه مربوط به قرن ۹ هجری است. مسجد سرکوچه محمدیه که دارای کتیبه های زیبای کوفی است متعلق به قرون اولیه هجری محسوب می شود.

وی ادامه داد: مسجد جامع نائین بیشترین گردشگر را هر ساله به خود جذب می کند که در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۰ هزار گردشگر خارجی از این اثر تاریخی بازدید کردند و بعد از اصفهان و کاشان، نائین بیشترین تعداد گردشگر خارجی را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، گفت: وقتی ۱۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده دارید طبیعی است که حجم اعتبارات مورد نیاز زیاد خواهد بود. تنها برای مرمت ۴ بنایی که ذکر شد بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدنیان افزود: مهم ترین مشکلی که از دهه ۸۰ شمسی در نائین با آن مواجه بودیم کمبود زیرساخت های اقامتی است، به طوری که با وجود هزاران گردشگر در نائین، اما این شهر به عنوان مقصد گردشگری نبود و تنها محل عبور گردشگران بود. نبود اقامتگاه های کافی مشکل بزرگی بود که با ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بافت قدیمی سعی کردیم خانه های قدیمی را به اقامتگاه گردشگری تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ سرمایه گذاران به طور جدی وارد بحث گردشگری شدند و خانه های قدیمی را مرمت کردند، به طوری که ۵ خانه قدیمی به مجموعه اقامتگاه های سنتی و بومگردی تبدیل شد و در حال حاضر ۶ خانه بومگردی دیگر نیز در دست بهره برداری داریم. نائین چهار فصل است و از غرب تا شرق این شهرستان جاذبه های کوهستانی و کویری داریم که مناطق کویری این شهر جزء اسرارآمیزترین کویرهای ایران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، گفت: در نائین دو هتل داریم که یکی از این هتل ها در سال ۱۳۴۸ ساخته شده است. ظرفیت اسکان گردشگران در نائین هنوز کافی نیست و هدف ما تنها افزایش اقامتگاه های گردشگری نیست، به طوری که سرمایه گذاران را ترغیب می کنیم که موزه های مختلف را احداث و حمام های تاریخی را نیز احیا کنند.

مدنیان افزود: در صنایع دستی وضع نسبتاً خوبی داریم، به طوری که عبابافی، گلیم بافی و فرش بافی نائین در کشور شهرت دارند، اما عبا بافی در سال های اخیر به این دلیل که بازار ندارد از رونق افتاده است که به دنبال تغییر کاربری این هنر هستیم. همچنین به دنبال این هستیم که فرش نائین را ثبت جهانی کنیم. رشته های بومی فعال نائین ۵ رشته هستند و ۲۵ رشته دیگر از نقاط دیگر کشور به نائین آورده شده است. رشته هایی مانند قلم زنی، منبت، معرق و چرم دوزی فعال هستند و بر اساس مدارکی که صادر کرده ایم ۳۵۰ هنرمند در صنایع دستی داریم.

1