28 مارس 2024 - 17:15
به دنبال دستگیری یک سارق موزه اعلام شد:

سرقتی از موزه ها نداشتیم!

28 ژوئیه 2022 - 12:30 dsfr.ir/9z1ic

سرقتی از موزه ها نداشتیم!
دریافتی
دستگیری یک سارق اشیاء تاریخی از موزه

به دنبال گزارش پلیس تهران درباره دستگیری فردی با اتهام «سرقت از موزه» و کشف ۱۳ شئ ایلامی، مدیرکل موزه ها گفت: از هیچ یک از موزه های وزارت میراث فرهنگی در سراسر کشور گزارش سرقت نداشتیم.

به گزارش «دنیای سفر» مرتضی ادیب زاده، در پی گزارش رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره دستگیری یک سارق اشیاء تاریخی از موزه و کشف ۱۳ شئ (احتمالا) ایلامی، به ایسنا گفت: تا کنون گزارشی از سرقت اموال و آثار موزه های تحت نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نداشتیم. این درحالی است که موزه ها درصورت کمبود اموال یا سرقت آثار، همان روز به اداره کل موزه ها گزارش می دهند. لازم است درباره اظهارات پلیس و همچنین اعترافات منسوب به سارق موزه، بررسی های لازم انجام شود.

وی در عین حال گفت: البته سال گذشته از موزه همدان سرقتی اتفاق افتاد که پس از ارسال گزارش از سوی استان، فهرست اشیاء به سرقت رفته و تصاویر آن به پلیس اینترپل مخابره شد که تا به امروز اطلاعات از مابقی اشیاء به دست نیامده است، چنانچه این پرونده به موزه همدان مربوط باشد، پس از تطبیق اشیاء توقیف شده با فهرست موجود در میراث فرهنگی، نتیجه اعلام خواهد شد.

ادیب زاده درباره اظهارات پلیس که اشیاء کشف شده از سارق را به دوره ایلامی متعلق دانسته است، گفت: کارشناسان ما هنوز اموال مکشوفه را ندیده اند. پس از بررسی دقیق تر، نتیجه را می توان اعلام کرد. 

سرهنگ جلیل موقوفه ای رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ چهارم مردادماه ۱۴۰۱ در جریان تشریح برخی از ماموریت های پلیس، به ماجرای کشف ۱۳قطعه عتیقه مربوط به دوره ایلامیان پرداخت و گفت: تیمی از ماموران کلانتری مهرآباد درحال گشت زنی در حوزه استحفاظی خود بودند که به فردی با یک کوله پشتی مشکی رنگ مشکوک شده و رفتار او را تحت نظر قرار دادند. این فرد که در کنار یک خودرو پارک شده ایستاده بود به محضِ مشاهده ماموران، سراسیمه محل را ترک کرد که به همین دلیل تعقیب و گریزی میان این فرد و ماموران آغاز شده و درنهایت متهم دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد.

او با بیان این که در بررسی های اولیه از داخل کوله پشتی متهم، ۱۳ قطعه از انواع مختلف آثار تاریخی کشف و ضبط شد، افزود: متهم در تحقیقات اولیه به جرم خود مبنی بر سرقت آثار تاریخی از موزه اعتراف کرد و در این باره گفت که قصد فروش این آثار را در شهر تهران داشته است. در همین راستا نیز برای متهم پرونده قضائی تشکیل و به مرجع قضائی معرفی شد.

به گفته سرهنگ موقوفه ای، کارشناسان، آثار تاریخی کشف شده را مرتبط با دوره ایلامیان تشخیص دادند.

1