28 مارس 2024 - 17:22

حال و روز کهن ترین موجود زنده جنوب و غرب خراسان رضوی

26 ژوئیه 2022 - 12:00 dsfr.ir/1j9lk

حال و روز کهن ترین موجود زنده جنوب و غرب خراسان رضوی
همگردی
بقعه امامزاده سید حمزه (ع) کاشمر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر گفت: درخت سرو کاشمر با ۵۵۰ سال قدمت هم اینک کهن ترین موجود زنده در منطقه جنوب و غرب خراسان رضوی محسوب می شود.

به گزارش «دنیای سفر» رضا یوسفی در گفت و گو با ایسنا افزود: سرو باغمزار کاشمر به عنوان اولین اثر طبیعی این شهرستان در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

وی اظهار کرد: هر چند این سرو در بقعه امامزاده سید حمزه (ع) مشهور به باغمزار قرار دارد اما در گذشته به دلیل قرار داشتن ۲ درخت کاج در اطراف آن بخشی از این درخت کهن سال خشک شده بود.

یوسفی بیان کرد: با توجه به اهمیت و قدمتی که این درخت سرو داشت، با هماهنگی های به عمل آمده و مجوزهای اخذ شده ۲ درخت کاج توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قطع و آزادسازی فضای اطراف صورت گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر تصریح کرد: در راستای بهبود وضعیت درخت سرو صورت جلسه ای با اداره اوقاف و امور خیریه برای حقابه درخت به امضا رسید.

وی عنوان کرد: اگر حال درخت کمی خوب نیست، این موضوع مربوط به گذشته بوده ولی درخت سبز است؛ فقط باید اقداماتی توسط کارشناسان برای غنی شدن خاک و اضافه کردن املاح مورد نیاز صورت گیرد.

یوسفی بیان کرد: میراث طبیعی شاخه های مختلفی دارد که یکی مربوط به درختان کهن سال می شود. این درخت سرو کهن سال ۵۵۰ ساله تنه ای به قطر ۱.۵ متر، محیط تنه پنج متر، ارتفاعی در حدود ۲۲ متر و طول سایه اندازی در حدود ۱۲ متر دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر خاطرنشان کرد: پس از ماه ها پیگیری مداوم سرانجام این درخت سرو به شماره ۱۰۱۸ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

یوسفی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای اجرای آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از بررسی کارشناسان خبره این سرو کهن سال را با قدمتی در حدود ۵۵۰ سال قدمت، واجد ارزش تشخیص داده و ضمن تاکید بر لزوم حفاظت و نگهداری دقیق آن را در فهرست ملی ثبت کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه امامزاده سید حمزه(ع) کاشمر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۷۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اکنون وقتی زائران به این مکان مراجعه می کنند، با اثر ثبت شده دیگری به نام درخت سرو باغمزار هم مواجه می شوند که بسیار ارزشمند و فاخر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر با اشاره به اینکه سرو باغمزار یادگاری از درخت سرو مشهور است، بیان کرد: این سرو کهن سال با عمر تقریبی بیش از پنج قرن پیرترین موجود زنده منطقه جنوب و غرب خراسان رضوی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: سرو ۵۵۰ ساله این شهرستان نخستین درخت کشور است که با وضع قانون و توجه به درختان کهن سال از مرگ و نابودی نجات یافته است.

یوسفی گفت: شخصی به نام سپهبد فرج الله آق اولی که سمت ریاست هیات مدیره انجمن مفاخر ملی ایران را بر عهده داشت، در سال ۱۳۴۴ و در پی سفر به کاشمر و مشاهده وضعیت سرو سالخورده در محوطه امامزاده سید حمزه(ع) این شهر گزارشی را خطاب به وزارت کشور وقت نوشته و ضمن معرفی چند نمونه دیگر بر ضرورت حفظ این درختان به عنوان مواریث ملی تاکید می کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از این گزارش وزارت کشور در دوره پهلوی دوم یا صدور و ابلاغ یک بخشنامه استانداران و فرمانداران را در سراسر ایران موظف به نگهبانی و حفاظت درختان کهن سال کرد و در همین چارچوب ظرف سال های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۴ برای ۳۸۰ درخت سالخورده در کشور عکس و شناسنامه تهیه شد.

یوسفی افزود: بدون شک این درخت کهن سال می تواند به عنوان قطب گردشگری معرفی شود. این درخت دیرینه سال نماد ماندگاری و بقای شهرستان کاشمر است.

وی تاکید کرد: باید در حفظ و معرفی آن به عنوان پررنگ ترین جاذبه و قطب گردشگری در شهرستان با فراهم کردن امکانات رفاهی برای جلب رضایت گردشگران در این محل کوشا باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر ادامه داد: آثار دیگری هم در منطقه داریم که شایسته ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی کشور است. مثلا فسیل های منطقه کویر جنوب کاشمر، سیمای کوهستانی شمال کاشمر، غارهای شهرستان کوهسرخ، دریاچه نمک منطقه ایور و... از آن جمله این آثار است.

یوسفی با تاکید بر اینکه شهرستان کاشمر در حال حاضر ۲۳ اثر در حوزه میراث ملموس و سه اثر در حوزه میراث ناملموس دارد که در فهرست سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده، تصریح کرد: تعزیه خوانی، قنبرخوانی و آیین نخل گردانی روستای فدافن نیز از جمله میراث ناملموس کاشمر است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به اینکه سوهان ورقه ای و سوهان گل کاشمر نیز به عنوان یک اثر در فهرست آثار ناملموس در مسیر ثبت قرار گرفته، بیان کرد: کاشمر یکی از شهرهای زیارتی سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی است که قدمت ۲۵۰۰ ساله دارد.

وی بیان کرد: مسجد جامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بند شاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سید حمزه، سید مرتضی و سید محمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری کاشمر است و فرش دستباف و فرت بافی نیز از جمله صنایع دستی این منطقه به شمار می رود.

1