28 مارس 2024 - 08:28
رئیس اداره میراث فرهنگی خور و بیابانک:

کیفیت پایین جاده ها مشکل گردشگری خور و بیابانک است

25 ژوئیه 2022 - 15:40 dsfr.ir/w60vl

کیفیت پایین جاده ها مشکل گردشگری خور و بیابانک است
میثم رودکی
جاده خور و بیابانک

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، گفت: در مجموع زیرساخت های گردشگری خور و بیابانک وضعیت مناسبی دارد، اما جاده های منتهی به مناطق گردشگری دو طرفه بوده و کیفیت مناسبی ندارد.

به گزارش «دنیای سفر»، عباسعلی ایرجی در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، اظهار کرد: تاکنون ۱۶۰ اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۱۴ اثر به ثبت ملی رسیده است. قلعه بیاضه، قلعه ایراج، قلعه جندق، آرامگاه حبیب یغمایی، مسجد عرب ها، مساجد جامع بیاضه، جندق و فرخی از جمله آثار تاریخی شاخص شهرستان خور و بیابانک است که از نظر قدمت به دوره قبل و بعد از اسلام بر می گردد.

وی افزود: بیشتر این بناها نیاز به مرمت دارند و برای مرمت این آثار درخواست تأمین اعتبار کرده ایم که تا حدودی این اعتبار تخصیص یافته است. برای مرمت آثار تاریخی خور و بیابانک به بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان اصفهان هنوز بودجه ای برای این منظور تخصیص نیافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، گفت: قلعه بیاضه و قلعه جندق بیشترین جذب گردشگر را به خود اختصاص داده اند. قلعه بیاضه که متعلق به دوره ساسانی است ۲ هزار متر مربع وسعت دارد و تنها قلعه خشت و گلی منطقه محسوب می شود. این قلعه ۵ طبقه داشته که اکنون سه طبقه آن باقی مانده است.

ایرجی تصریح کرد: در مجموع زیرساخت های گردشگری خور و بیابانک وضعیت مناسبی دارد، اما جاده های منتهی به مناطق گردشگری دو طرفه بوده و کیفیت مناسبی ندارد. از نظر داشتن مکان های اقامتی این شهرستان با داشتن ۶۵ خانه بومگردی، ۵ هتل و مهمان پذیر در استان اصفهان رتبه اول را دارد، اما باز هم به طور کامل جوابگوی اقامت تمام گردشگران نیست و این ظرفیت اقامتی جای افزایش دارد که نیازمند سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: وضعیت صنایع دستی شهرستان مطلوب است، به طوری که بیش از ۱۵۰ هنرمند در ۱۶ رشته مشغول به کار هستند، اما بیمه صنایع دستی نیستند و چون صنایع دستی شغل اصلی این هنرمندان نیست بیشتر آنان از بیمه های غیر مرتبط با صنایع دستی استفاده می کنند. گردشگری منطقه خور و بیابانک ۱۲ ماه سال به دلیل گرمای شدید فعال نیست و تنها در ۷ ماه از سال فعال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خور و بیابانک، افزود: پارچه بافی، پوشاک سنتی، حصیربافی، قالیبافی و ... از جمله رشته های شاخص صنایع دستی منطقه هستند.

ایرجی خاطرنشان کرد: از ظرفیت های گردشگری کویری منطقه استفاده لازم شده است. دریاچه نمک، آبشار نمکی، رمل های ماسه بازیِ کویرِ مصر و روستای تاریخی ایراج از جمله جاذبه های طبیعی شهرستان خور و بیابانک است که سالانه ۱۰۰ هزار نفر گردشگر جذب می کنند. مهم ترین مشکل گردشگری شهرستان، کیفیت پایین جاده ها و دوبانده نبودن آن بوده که در این باره با اداره راه مکاتبات لازم انجام شده است.

1