20 آوریل 2024 - 07:58
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

ثبت جهانی تاق بستان زمان بر است

17 ژوئیه 2022 - 21:00 dsfr.ir/6l1s2

ثبت جهانی تاق بستان زمان بر است
دریافتی
تاق بستان اثر تاریخی فاخر و مشهور در کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه احداث پروژه تله کابین کرمانشاه را غیرکارشناسی و بدون مجوز از میراث فرهنگی دانست و گفت: این پروژه با تغییر مسیر باید در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی اجرا شود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، حمیدرضا سهیلی در نشستی خبری، پیرامون آخرین وضعیت پروژه های تله کابین، ثبت جهانی تاق بستان، کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان و موزه منطقه ای اظهارکرد: شهرداری کرمانشاه، پروژه های مختلفی را شروع کرده که متولی صدور مجوز بسیاری از این پروژه ها میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: در بحث پروژه تله کابین نیز شهرداری بدون اینکه مجوزی از میراث فرهنگی بگیرد، اقدام به شروع این پروژه کرده و کار صورت گرفته هم غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: اگر می خواهیم تاق بستان ثبت جهانی شود، با اجرای طرح فعلی تله کابین، این مسئله دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.

وی ضمن تاکید براینکه میراث فرهنگی استان آمادگی کاملی برای همکاری با شهرداری در رابطه با پروژه تله کابین دارد، عنوان کرد: این پروژه را می توان با تغییر مسیر و رعایت ضوابط میراث فرهنگی اجرا کرد و در این زمینه هم با پژوهشگاه میراث فرهنگی رایزنی می کنیم تا آنها را هم پای کار بیاوریم.

سهیلی یادآورشد: متاسفانه شهرداری در سنوات گذشته برای اینکه میراث فرهنگی را در کار انجام شده قرار دهد، پایه های تله کابین را بدون اخذ مجوز احداث کرده که این مسئله خلاف ضوابط میراث فرهنگی است و باید این مشکل از سوی شهرداری برطرف شود.

وی متذکرشد: همچنین شهرداری هنوز یک طرح را با جزئیات کامل به میراث فرهنگی ارائه نداده، با این وجود با حفظ قوانین میراثی و جانمایی مناسب، پیگیر احداث این پروژه گردشگری خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه در رابطه با پروژه ثبت جهانی تاق بستان هم گفت: این مسئله یکی از اولویت های میراث فرهنگی استان است، اما به دلیل مشکلاتی که در عرصه وجود دارد و بخش هایی از آن به مرور زمان تصرف شده، اکنون نیاز به اعتبار مناسبی برای تملک آن داریم که کاری زمان بر است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت ثبت جهانی تاق بستان برای شهر کرمانشاه، باید سایر دستگاه های ذیربط همچون شهرداری و راه و شهرسازی نیز پای کار باشند تا با معوض کردن زمین با رستوران داران، بتوانیم این واحدهای پذیرایی را تملک کنیم.

سهیلی در ادامه پیرامون آخرین وضعیت پروژه بزرگ کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان هم توضیح داد و گفت: در این پروژه المان های مختلفی برای کار گردشگری وجود دارد و اساس این است که باید سرمایه گذار بخش خصوصی را برای اجرای آن پای کار آورد.

وی یادآورشد: بودجه های ناچیزی هم که طی سالهای قبل به این پروژه تزریق شده، روند احداث آن را بسیار کند کرده است، با این وجود به دلیل اهمیت اجرای این پروژه برای گردشگری استان، تلاش داریم تحرکی در آن ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: با حمایت های استاندار کرمانشاه میزان اعتبارت میراث فرهنگی استان در سالجاری حدود پنج تا شش برابر سالهای قبل شده که علیرغم اینکه رشد خوبی داشته، اما هنوز باتوجه به مشکلاتی که در این حوزه داریم کافی نیست، با این وجود برای تحرک بخشیدن به پروژه هایمان تلاش خواهیم کرد.

وی به شرایط نامناسب موزه منطقه ای کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل گذشت چند دهه از آغاز این پروژه، سازه آن قدیمی شده و باید بازنگری هایی در آن صورت گیرد تا تبدیل به مجموعه ای فاخر برای استان شود، در این راستا اعتباراتی از محل سفر ریاست جمهوری برای آن در نظر گرفته شده است.

سهیلی در بخش دیگری از سخنانش به تاکیدات رئیس جمهور در سفر اخیرش به کرمانشاه مبنی لزوم عدم تزاحم میراث فرهنگی برای ساخت و ساز مردم هم گفت: در این رابطه بازدیدی را از بافت تاریخی شهر کرمانشاه داشتیم و مقرر شد تا با تدوین طرحی ظرف مدت دوماه وضعیت این بافت تاریخی را تعیین تکلیف کنیم.

این مسئول که به تازگی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه منصوب شده، در ادامه گفت: معتقدم یکی از مسائلی که در استان برای جذب گردشگر باید مورد توجه قرار گیرد، بحث رویدادسازی است.

وی افزود: رویدادسازی می تواند جاذبه های گردشگری کرمانشاه را معرفی کند و برای تحقق این هدف هم نیاز به کار بین بخشی است و باید برخی نهادهای دیگر همچون ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و ... پای کار بیایند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه برای معرفی جاذبه های گردشگری کرمانشاه با رویدادسازی تلاش خواهیم کرد، گفت: در این رابطه بنا داریم تا در یک بازه زمانی مناسب تقویم رویدادهای سالانه گردشگری کرمانشاه را داشته باشیم که اگر تحقق پیدا کند، با اطلاع رسانی مناسب آن می تواند جذب گردشگر در مناطق مختلف استان صورت گیرد.

به گفته این مسئول، چهارفصل بودن استان کرمانشاه این امکان را فراهم کرده تا در فصول مختلف سال رویداهای مختلفی را بتوان در شهرستان ها برگزار کرد.

1