29 مارس 2024 - 02:59

تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟

17 ژوئیه 2022 - 19:10 dsfr.ir/527ix

تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟
nation.africa
تغییرات اقلیمی در نیجریه

گرمایش زمین ریشه افزایش شدید دمای آب و و هوا، توفان های ویران گر و بسیاری از پدیده های دردسرساز دیگر است. اما صنعت گردشگری چطور با این مشکل مقابله می کند؟

به گزارش «دنیای سفر» و به نقل از دویچه وله، اگر بخواهیم به بارزترین تاثیرات تغییرات اقلیمی بر محیط اشاره کنیم، می توانیم «اس ترنک» یکی از بهترین سواحل «مایورکا» را مثال بزنیم. در این ساحل، پناهگاه های زیرزمینی بتنی و عظیمی که اواسط قرن بیستم توسط «فرانسیسکو فرانکو» ساخته شده است، در ابتدا زیر تل های شن پنهان شده بودند، اما این روزها این سازه ها از زیر شن ها بیرون آمده اند، چراکه افزایش سطح آب سبب فرسایش بخش هایی از این ساحل شده است و این منظره را تحت تاثیر قرار داده است. دانشمندان دریافته اند ساحل «اس ترنک» امروزه ۴۰ متر کوتاه تر از قبل است. اگر گرمایش زمین به همین روال ادامه پیدا کند، بسیاری دیگر از ساحل های «مایورکا» درون دریا ناپدید خواهند شد.

«توماس دوراک» از متولیان تحقیقاتی است که توسط آژانس محیط زیستی فدرال آلمان درباره تاثیرات گرمایش زمین بر روی گردشگری انجام شد. به گفته «دوراک» ما در منطقه مدیترانه شاهد فرسایش خشکی در ابعاد وسیع هستیم.

با این حال این مسئله تاثیری بر شمار بازدیدکنندگان نداشته است، پیش بینی می شود شمار بازدیدکنندگان از «مایورکا» در تابستان امسال حتی رکورد جدیدی را نیز به ثبت برساند.

«دوراک» معتقد بسیاری از اروپایی ها به عادت هایی که در زندگی دارند بسیار اهمیت می دهند و کسی که ۲۰ سال تعطیلات را در ایتالیا گذرنده است به این کار ادامه خواهد داد و حتی فاجعه های طبیعی همچون سقوط یخچال طبیعی در «دولومیتی» که در ماه جولای سبب کشته شدن ۱۱ نفر شد نیز برای مدت طولانی نظر مردم را تغییر نخواهد داد.

با این حال «دورلاکر» که یک استاد رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه وین است، بیان کرد: «اگر یک منطقه به طور مدام تحت تاثیر سیل یا بهمن دچار آسیب شود، گردشگری آن منطقه نیز درنهایت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما این اتفاقات هر از گاهی در نقاط مختلف جهان به وقوع می پیوندند. با اینکه مردم از خطرات آگاه هستند، اما این خطرات را مختص منطقه مشخصی نمی دانند.»

با این حال این استاد دانشگاه معتقد است، کارائیب از این قاعده مستنثنی است. در سپتامبر سال ۲۰۱۹، توفان فصلی «دوریان» خسارت های شدیدی را در «باهاما» به بار آورد و در نتیجه آن گردشگری این منطقه به زانو درآمد.

«دوارک» معتقد است گرمایش زمین، تفرجگاه های اسکی روی برف را بسیار تحت تاثیر قرار داده، چراکه افزایش دما حجم بارش برف را کاهش داده است. «دوراک» معتقد است این مکان ها به بهترین شکل ارتباط بین تغییرات اقلیمی و گردشگری را به تصویر می کشند، چراکه اگر یک پیست اسکی برای چند سال متوالی با کمبود و یا فقدان بارش برف مواجه شود، علاقه مندان به ورزش های زمستانی را از دست می دهد.

منطقه «آلپ» مدت ها است با این مشکل مواجه شده است و در بسیاری از نقاط برای جبران کمبود بارش برف از دستگاه های برف ساز استفاده می شود. به گفته وزیر گردشگری منطقه خودمختار «تیرول جنوبی» تولید مصنوعی برف در شمال ایتالیا به خوبی جواب داده است و گردشگران در زمستان به این منطقه روی می آورند و شمار بازدیدکنندگان تاکنون باثبات بوده است.

اما تولید مصنوعی برف فقط در مکان هایی با دمای مشخص و پایین امکان پذیر است و نقاطی در «تیرول جنوبی» وجود دارد که اسکی کردن به دلیل کم شدن توده های برف و افزایش دما دیگر امکان پذیر نیست.

سواحلی که در حال ناپدید شدن هستند، افزایش تعداد توفان و سیل و کمبود بارش باران فقط تعدادی از عواقب گرمایش زمین هستند که بر صنعت گردشگری نیز تاثیر می گذارند. خشکسالی و افزایش موج گرما نیز گردشگران را از مناطق تحت تاثیر دور نگه می دارد.

در سال ۲۰۰۸، سازمان جهانی گردشگری از آسیب پذیر بودن صنعت گردشگری در مقابل تغییرات اقلیمی سخن گفت. آتش سوزی های جنگلی، بیماری های عفونی جدید و از بین رفتن تنوع گیاهان و حیوانات فقط تعدادی از جنبه های گرمایش زمین هستند که می توانند در آینده مشکلات اساسی را برای مقاصد گردشگری محبوب ایجاد کنند. همچنین گمان می رود مناطق سردتر در شمال گردشگران بیشتری را جذب کنند.

به گفته «دورلاکر» در حال حاضر نیز برخی از گردشگران در فصل تابستان به دلیل گرما به مدیترانه سفر نمی کنند. او معتقد است مقاصد گردشگری محبوب باید به منطبق شدن با تغییرات اقلیمی فکر کنند. مقام های این مقاصد گردشگری دیر یا زود باید اقدام کنند در غیر این صورت در نهایت گردشگران را از دست خواهند داد.

هیچ الگوی یکسانی برای سازگاری با گرمایش زمین وجود ندارد. هر یک از مقاصد گردشگری باید با توجه به شرایط آن منطقه اقدام کنند.

1