19 آوریل 2024 - 21:53
در نشست توجیهی نمایشگاه ژاپن و فرانسه گفته شد

کم کاری در تبلیغ ایران

13 ژوئیه 2022 - 17:50 dsfr.ir/bf3o9

کم کاری در تبلیغ ایران
دریافتی
اکسپوی دبی

معاون گردشگری از تهاتر زمین نمایشگاهی با کشورهای منطقه برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی گردشگری خبر داد و از کم کاری مسئولان در بازاریابی سخن گفت و تاکید کرد: شرایط کشور و محدودیت هایی که با آن روبرو است، از وظیفه بازاریابی رفع تکلیف نمی کند.

به گزارش «دنیای سفر»، علی اصغر شالبافیان در مراسم هم اندیشی فعالان صنعت گردشگری برای حضور در نمایشگاه های فرانسه، ژاپن و اسپانیا که شامگاه ۲۱ تیر ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: برگزاری نمایشگاه های گردشگری یکی از فرصت های بسیار خوب است که می توانیم ظرفیت های گردشگری کشورمان را معرفی کنیم. باید تصدیق کنم که ظرفیت های معرفی ایران متناسب با آنچه که باید باشد، نیست.

او افزود: هر اقدامی که برای معرفی بهتر ایران و پیوند کسب وکارهای گردشگری کشورمان با سایر کشورها انجام شود، لازم است. یکی از مصادیق آن برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری است که به همین منظور فعالان گردشگری دور هم جمع شدند.

شالبافیان اظهار کرد: اگر از من پرسش شود دولت چه وظایفی در حوزه گردشگری دارد، حتما می گویم بازاریابی که در رأس تمام وظایف قرار دارد. البته دولت در این زمینه کم عمل کرده است و به اندازه کافی این وظایف را انجام نداده است.

معاون گردشگری افزود: بسیاری از حوزه هایی که دولت ها تصدی گری می کند، قابل واگذاری است، اما کمتر انجام شده است. دولت برای بازاریابی باید هزینه کند.

او سپس بیان کرد: همه ما از شرایط کشور و محدودیت هایی که دولت با آن روبرو است، آگاهیم. این موضوع رفع تکلیف نمی کند، وضعیت فعلی دولت این است، به همین دلیل مشارکت بخش خصوصی حتما لازم است، یعنی ما باید از دانش و تجربه های بخش خصوصی برای شرکت در نمایشگاه ها استفاده کنیم.

شالبافیان اظهار کرد: باید برای تقویم برگزاری نمایشگاه های دائمی برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم حداقل وظایفی که داریم، انجام دهیم. البته هدفمان برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری به معنای مرسوم آن نیست. هدف ما نمایشگاه های تخصصی است که ایران می تواند به شکل ویژه در برخی از کشورها برگزار کند، زیرا پایگاه های آن را در آن کشورها داریم. از فرصتی که در هماهنگی و هم افزایی بین مقرهای جمهوری اسلامی و فضاهای فیزیکی برای برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای دیگر برای ایران به شکل ویژه وجود دارد باید استفاده کنیم، تا چند ماه دیگر فهرست این کشورها اعلام می شود.

معاون گردشگری گفت: با مشورتی که با دوستان بخش خصوصی داشتیم قرار است از ظرفیت بهینه تهاتر فضای نمایشگاهی داخل کشور با برخی از کشورهای دیگر، از جمله کشورهای منطقه بهره ببریم. برخی از فعالان صنعت گردشگری در سال گذشته از فضای نمایشگاهی که در آنکارا در اختیار ایران قرار گرفته بود، بهره بردند و حضور پیدا کردند. تعهد دادیم فضایی را در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در اختیار شرکت مجری ترکیه ای قرار بدهیم و در ازای آن پیشاپیش فضای نمایشگاهی در آنکارا در اختیار همکاران بخش خصوصی و جامعه تورگردانان قرار دهند. ما به دنبال مکانیزمی هستیم که این موضوع نظام مند شود.

شالبافیان افزود: با پیگیری های مهندس ضرغامی و دستور وزیر صمت توانستیم به مدت پنج سال از فضاهای نمایشگاه های تهران استفاده کنیم که امکان تهاتر را با مجریان نمایشگاه های گردشگری به ویژه کشورهای منطقه را فراهم کنیم. در ترکیه سالانه بیش از چهار نمایشگاه مهم گردشگری برگزار می شود، در کشورهای منطقه هم همین طور است.

او ادامه داد: یکی از خواسته های بخش خصوصی از ما این است که هرچه قدر بتوانیم تعداد دفاتر خدمات فعال در حوزه گردشگری ورودی به کشور را بیشتر کنیم، امکان چانه زنی و ظرفیت سازی بیشتری در کشور وجود دارد. امیدواریم این مراسم مقدمه ای برای مشارکت بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی را فراهم کند. سیاست وزارتخانه و معاونت گردشگری در برگزاری نمایشگاه ها این است که بخش خصوصی بتواند نفع ببرد و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

نمایشگاه بین المللی گردشگری ژاپن (جاتا) ۳۱ شهریور تا سوم مهرماه ۱۴۰۱ در شهر توکیو و نمایشگاه فرانسه (تاپ رزا) ۲۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در پاریس برگزار می شود که این گردهمایی به منظور آشنایی دفاتر خدمات مسافرتی از چگونگی برپایی غرفه ایران در نمایشگاه های بین المللی کشورهای فرانسه، ژاپن و اسپانیا، چگونگی حضور فیزیکی و مجازی دفاتر خدمات مسافرتی در این نمایشگاه ها و تشریح برنامه های جنبی به همت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران و شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار شد. بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت سرو بنیان ادبی به عنوان مجری برپایی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری ژاپن و فرانسه انتخاب شده است. این شرکت پیش تر مسؤولیت بخش گردشگری پاویون ایران در اکسپوی دبی را داشت.

دیگر مشکلات اکسپوی دبی را نداریم

روح الله حسین زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز در این گردهمایی که جمعی از آژانس های مسافرتی حضور داشتند، گفت: مشکلاتی در اکسپو دبی داشتیم که دیگر نداریم.

او با اعتقاد بر این که حضور در نمایشگاه می تواند ظرفیت بزرگی برای گردشگری ایجاد کند، افزود: نمایشگاه ها زمینه بسیار مناسبی برای انجام کار بازرگانی و بازاریابی توسط بخش خصوصی است. این زمینه باید توسط مجموعه حکمران ایجاد شود که این اتفاق افتاده است. یک بخش این موضوع به افرادی که در این نمایشگاه ها شرکت خواهند کرد، باز می گردد و یک بخش دیگر هم به افرادی که نمی توانند حضور پیدا کنند، اما می خواهند مجازی خودشان را معرفی کنند، ما این کار را انجام خواهیم داد.

حسین زاده بیان کرد: وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است، به همین منظور به آن ها برای این که بتوانند فعالیت های خودشان را در نمایشگاه های گردشگری فرانسه و ژاپن معرفی کنند، کمک می کنیم. این امکان برای فعالان بخش خصوصی فراهم شده است تا شرکت های فعال گردشگری در این نمایشگاه ها خودشان را ارائه دهند.

او همچنین گفت: بحث محتوایی نمایشگاه های گردشگری خارجی برای مهم و جدی است. در اکسپو دبی مشکلاتی داشتیم که الان نداریم. از بخش خصوصی تقاضا می کنم در حوزه محتوا کمک کند و این موضوع را مهم بداند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در ادامه اظهار کرد: ستاد تخصصی شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی را با حضور فعالان بخش گردشگری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تشکیل دادیم و قرار است کار را با خود شما در کمیته هایی که ذیل ستاد قرار دارد، جلو ببریم.

او افزود: شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بازوی تخصصی وزارتخانه در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است؛ لذا تمام فرآیندهایی که قرار است اجرا شود در این ستاد تخصصی فکر می شود و تبدیل به عملیات خواهد شد.

اکبر غمخوار رییس کمیته تورهای ورودی و نمایشگاهی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز به معرفی ظرفیت های گردشگری ایران پرداخت که آژانس های گردشگری کمتر به آن توجه داشته اند و در ادامه، نکاتی را درباره نحوه حضور آن ها در نمایشگاه های گردشگری ژاپن و فرانسه مطرح کرد.

1