18 آوریل 2024 - 22:26
در دیدار رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر و نماینده ولی فقیه در حج مطرح شد

برخورد سخت با زائران حامل مواد مخدر

13 ژوئن 2022 - 12:50 dsfr.ir/5c6a3

برخورد سخت با زائران حامل مواد مخدر
ایرنا
برخورد سخت با زائران حامل مواد مخدر

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: پلیس مطابق قانون از ادامه سفر زائران که برای مصرف خود حتی یک گرم موادمخدر حمل کنند، جلوگیری کرده و آن ها را به دستگاه قضایی معرفی می کند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل پایگاه اطلاع رسانی حج، سردار سرتیپ دوم مجید کریمی در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: حساسیت بالای پلیس نسبت به حمل حتی یک گرم مواد مخدر توسط مسافران از یک سو با هدف صیانت از عزت و اعتبار هموطنان و از سوی دیگر با هدف پیشگیری از عواقب بسیار شدیدی است که در کشورهای دیگر در انتظار حاملان مواد مخدر است.

او تاکید کرد: پلیس ایران قادر به کشف هرگونه جاسازی مواد مخدر است و بر همین اساس پلیس مصمم است از حمل حتی یک گرم مواد مخدر جلوگیری کند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور به استقرار پرسنل مجرب و متخصص که قابلیت شناسایی متهمان را دارند، در فرودگاه های محل عزیمت مسافران و مبادی ورودی وسایل همراه و غیرهمراه زائران و نیز استفاده از تجهیزات فنی و دستگاه های موادیاب اشاره کرد و افزود: نیروی انتظامی مطابق قانون از ادامه سفر زائران که برای مصرف خود حتی یک گرم موادمخدر حمل کنند، جلوگیری کرده و وی را به دستگاه قضایی معرفی می کند.

سردار کریمی با بیان این که در سال های گذشته کارگروه مشترکی با پلیس کشورهای زائرپذیر تشکیل می شد و همکاری دوطرفه مطلوبی بین پلیس کشورها برقرار بود، اظهار کرد: در شرایط کنونی به دلیل آن که این همکاری های دوطرفه هنوز مجدداً برقرار نشده، لذا در صورت بروز مشکلاتی از این دست، تبعات بسیار شدیدی در انتظار خاطیان خواهد بود.

او همچنین گفت: پلیس کشور میزبان زائران حج از دستگاه های بسیار پیشرفته ای برخوردارند و براحتی مواد مخدر همراه افراد را کشف و شناسایی می کند. از سوی دیگر مجازات های بسیار سنگینی در قوانین کشور میزبان زائران برای خاطیان و حاملان مواد مخدر وضع شده است، به طوری که در مواردی حتی به اشد مجازات محکومان منجر خواهد شد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه آمادگی کامل حوزه تحت امر خود با بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت را برای برگزاری سفرهایی امن و بدون هرگونه مشکلی برای زائران اعلام کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی نیز در این دیدار به انتظارات خود از زایران اشاره کرد و گفت: زائران ایرانی باید توجه داشته باشند مواردی همچون مواد مخدر، شأن آنان را تحت الشعاع قرار ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب افزود: بدیهی است چنانچه فردی در کاروان ها به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد، می تواند مشکلات و مزاحمت های زیادی برای خود و سایر همراهان و هم کاروانی های خود ایجاد کند که این شایسته زائر ایرانی نیست.

او تأکید کرد: در صورتی که به هر مقدار مواد مخدر از زائری در داخل کشور کشف شود، قطعاً از ادامه سفر محروم خواهد شد و تبعات آن نیز متوجه آن زائر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری هرچه بهتر و منظم تر آیین اربعین، اظهار کرد: زائران عتبات برای عزیمت به کشور عراق نیاز به دریافت ویزا ندارند، اما برای نظم بیشتر، ارایه خدمات بهتر و در صورت نیاز، حمایت های همه جانبه از زائران، چنین مقرر شده است که با نظارت سازمان حج و زیارت، زائران عتبات در اربعین بر اساس فهرست های تنظیمی و در قالب کاروان ها اعزام شوند.

سردار کریمی نیز گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور از اکنون برنامه هایی برای ارایه خدمات بهینه برای اربعین پیش بینی کرده است.

1