19 آوریل 2024 - 21:27

7 نکته تعیین کننده زندگی در آلمان که قبل از مهاجرت باید بدانید

30 می 2022 - 13:10 dsfr.ir/5759u

7 نکته تعیین کننده زندگی در آلمان که قبل از مهاجرت باید بدانید
parsicanada.com
7 نکته تعیین کننده زندگی در آلمان که قبل از مهاجرت باید بدانید

هر آنچه که راجع به مهاجرت به آلمان و شرایط کلی زندگی در این کشور لازم است بدانید، در اینجا بررسی شده است.

زمانی که تصمیم می گیرید برای کار و زندگی به یک کشور دیگر مهاجرت کنید، باید راجع به آن اطلاعات کافی داشته باشید. اکثر کسانی که مهاجرت کرده اند، عدم آگاهی از شرایط کشور مقصد را مهم ترین مشکل روزهای اول مهاجرت خود می دانند. این که با فرهنگ مردم این کشور آشنا شده، آداب و رسوم آن را بشناسید و درباره قوانین آن اطلاع داشته باشید، از اولین الزامات مهاجرت است.

از آنجایی که کشور آلمان یکی از مقاصد اصلی مهاجران ایرانی است، آشنایی کلی با این کشور بسیار مهم است. آلمان به دلیل اقتصاد قوی، کیفیت بالای زندگی، کمبود نیروی کار، کیفیت عالی آموزش و هزینه های پایین تحصیل، مقصدی محبوب برای مهاجرت است. به همین دلیل، در ادامه این مطلب هر آنچه که راجع به مهاجرت به آلمان و شرایط کلی زندگی در این کشور لازم است بدانید، بررسی شده است.

7 نکته برای مهاجرت به آلمان

با هر هدفی که می خواهید مهاجرت کنید، آلمان یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. کسانی که رؤیای زندگی در یک کشور پیشرفته و قانونمدار را دارند، آلمان را مقصد مناسبی برای مهاجرت می دانند. اما این تنها دلایلی نیست که زندگی در این کشور را برای افراد جذاب می کند. در ادامه، به بررسی 7 نکته مهم و تعیین کننده برای زندگی در کشور می پردازیم که قبل از مهاجرت، باید آن ها را بدانید. این نکات، به شما کمک می کند تا زودتر با فضای کلی آلمان و مردم آن آشنا شده و بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید.

1. انتخاب شهر محل زندگی در آلمان

کشور آلمان دارای 80 شهر با حداقل 100 هزار نفر جمعیت است. این که بخواهید در یک شهر شلوغ مانند پایتخت آن، یعنی برلین، زندگی کنید و یا مونیخ را برای زندگی خانواده خود انتخاب کنید، کاملاً به معیارهای شخصی شما بستگی دارد. اولویت های خود را تعیین کرده و ببینید که کدام شهر می تواند برای هدف شما از مهاجرت بهتر باشد.

هر شهر و ایالت آلمان جو، فرصت های شغلی، دستمزد پایه، آداب و رسوم، فرهنگ، غذاهای سنتی، مناظر دیدنی و ... مختص به خود را دارد. اگر از طریق یک پیشنهاد شغلی به این کشور می روید، مقصد شما از قبل مشخص است اما برای سایر گزینه های مهاجرت، باید به اندازه کافی درباره شهر مقصد نهایی خود تحقیق کنید.

2. تقویت مهارت و تسلط به زبان آلمانی

مردم آلمان به زبان رسمی این کشور یعنی آلمان صحبت می کنند اما اکثر آن ها به زبان انگلیسی هم تسلط دارند. البته مانند هر کشور دیگری، بسیار مهم است که شما بتوانید روی مهارت زبان رسمی آن کشور کار کرده و آن را تقویت کنید. زبان انگلیسی شاید تنها برای مدت کمی بعد از اقامت شما مفید باشد اما در هر حال، اگر دارید مدت طولانی در این کشور مستقر شوید، باید آلمانی یاد بگیرید. 
صحبت به زبان آلمانی برای یافتن کار (در اکثر شرکت ها)، برای گرفتن مدارک مختلف، تعامل با موسسات و ادارات دولتی، و به طور کلی برای برقراری ارتباط مؤثر در آلمان ضروری است. یادگیری زبان آلمانی کار ساده ای نیست و نیازمند صرف زمان و هزینه بالایی است. به همین دلیل، هرچه سریعتر برای یادگیری آن اقدام کنید بهتر است.

3. یافتن خانه و تجهیز آن

کسانی که به آلمان مهاجرت کرده اند، یکی از سخت ترین مشکلات روزهای اول خود را پیدا کردن مکانی برای اقامت بیان می کنند. یافتن خانه در شهرهای آلمان به دلیل تقاضای بالا و افزایش قیمت، معمولاً بسیار دشوار است. برای اجاره خانه، باید یک حساب بانکی داشته و برای افتتاح حساب بانکی، باید آدرس محل اقامت دقیقی را به بانک ارائه دهید.

قبل از مهاجرت به آلمان باید حتماً به این موضوع فکر کرده و راهی برای حل آن پیدا کنید. مشورت با کارشناسان متخصص در امر مهاجرت می تواند یک راه حل مطمئن باشد. موسسه مهاجرتی پارسی کانادا با وکلای حرفه ای و با تجربه، تمام فعالیت های مهاجرتی شما را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کنید، این است که پیدا کردن یک خانه مبله با تجهیزات کافی، واقعاً دشوار است. اغلب خانه های اجاره ای آلمان کاملاً خالی بوده و حتی وسایل روشنایی ندارند. پس اگر قبل از مهاجرت از محل اقامت خود اطلاعی ندارید، حتماً مبلغی را برای خرید وسایل خانه در نظر بگیرید.

4. قوانین آلمان

مردم آلمان به قوانین کشور خود احترام گذاشته و به خوبی با آن آشنا هستند. البته این قوانین تنها شامل دستورالعمل های دولتی و مکتوب نیست بلکه آلمانی ها قوانین نانوشته ای دارند که به مرور و با زندگی در آلمان با آن آشنا خواهید شد. به عنوان مثال، هیچ فرد آلمانی حتی در خیابان خلوت از چراغ قرمز عابر پیاده عبور نخواهد کرد. آلمانی ها معتقدند که برای نهادینه کردن این فرهنگ ها و قوانین در نسل‎ های بعدی، نباید کودکان شاهد زیرپا گذاشتن این قوانین باشند.

5. فرهنگ مردم آلمان

مانند هر ملتی، مردم آلمان نیز فرهنگ خاص خود را داشته و آشنایی با آن برای ارتباط قوی تر با مردم ضروری است. به عنوان مثال، برخلاف مردم ایران که بغل کردن و بوسیدن را نوعی احترام و ابراز محبت به شخص مقابل می دانند، آلمانی ها چندان با این کار راحت نیستند. آن ها بیشتر طرفدار حفظ حریم شخصی هستند اما برای رابطه های دوستانه واقعی، ارزش زیادی قائل اند. همچنین آلمانی ها به صحبت کردن و ارتباط کلامی با افراد مختلف علاقه دارند و این که در یک مکان عمومی با فردی که نمی شناسید هم صحبت شوید، کاملاً طبیعی است.

6. بروکراسی گسترده در آلمان

احتمالاً درباره کلیسه بروکراسی در آلمان و حجم بالای کاغذ بازی در این کشور شنیده باشید. زمانی که به آلمان مهاجرت کنید، متوجه خواهید شد که تقریباً تمام کارهای شما با ارسال و دریافت نامه انجام می شود. آلمانی ها به صرفه جویی در مصرف کاغذ اهمیتی نداده و این روند را برای سال ها حفظ کرده اند. اگر در کشور محل اقامت قبلی خود به ندرت مجبور به نوشتن نامه و مراجعه به اداره پست بودید، در آلمان این کار را به خوبی یاد می گیرید.

7. استفاده از پول نقد در آلمان

اگر به آلمان مهاجرت می کنید، سعی کنید همیشه پول نقد به همراه داشته باشید. شاید عجیب برسد که مردم آلمان به عنوان یک کشور کاملاً پیشرفته هنوز هم از پول نقد استفاده کرده و کمتر کارت بانکی را ترجیح می دهند. در حالی که اکثر کشورهای غربی در حال کمتر کردن استفاده از پول نقد هستند، آلمان اما برای پیوستن به این روند عجله ای نداشته و پول نقد را ترجیح می دهد.

سخن نهایی

آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت است. فرهنگ مردم این کشور و قوانینی که در میان فرهنگ جامعه نهادینه شده، باعث می شود تا در تمام دنیا آلمان به عنوان کشوری منظم شناخته شود. در این لیست، آنچه قبل از مهاجرت به آلمان باید بدانید را بررسی کردیم. اطلاع داشتن از نکات اینچنینی، به شما برای مواجهه با برخی از چالش های مهاجرت کمک می کند. البته این 7 نکته تنها برخی از مواردی است که به شما برای آشنایی بیشتر با زندگی در آلمان کمک می کند. با مراجعه به وب سایت مجموعه پارسی کانادا (parsicanada.com) می توانید اطلاعات دقیق تری درباره آلمان و شرایط مهاجرت به این کشور کسب کنید.

1