28 مارس 2024 - 23:12

میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای که گذشت

28 می 2022 - 09:00 dsfr.ir/xf7eq

میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای که گذشت
دنیای سفر
میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای که گذشت

برگزاری اولین نشست خبری وزیر میراث فرهنگی، تعطیلی موزه ها به خاطر آلودگی هوا، برگزاری گردهمایی فرماندهان یگان وانتقاد از سفرهای بی هدف، خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش «دنیای سفر»، در این هفته پنجمین گردهمایی سراسری فرماندهان، معاونان، مدیران و مسئولان پایگاه های یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در این برنامه سردار حسن مهری فرمانده کل یگان حفاظت از میراث فرهنگی گفت: در سال ۸۳ حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل شد. ما در سطح کشور از میراث فرهنگی حفاظت می کنیم. براساس شرح وظایف که برای ما مشخص شد در ۴ وجه است از جمله انتظامی امنیتی حفاظتی و اطلاعاتی. اکنون با ۶ هزار نفر از شورایاری ها جلسه داشته و تفاهم نامه امضا کردیم که در امر حفاظت به کمک ما بیایند غیر از آنها با ائمه جمعه نیز صحبت شده است.

وی گفت: تاکید دارم که یک تلفن سه شماره ای برای یگان داشته باشیم که مردم از این طریق با ما ارتباط بگیرند. دستور العمل میراث بان را نیز داریم که در دستور کار ماست . در جرایمی که مردم ممکن است مرتکب تخلف شوند ۷ هزار و ۸۷۳ مورد تخلف گزارش شده و از ۷ هزار و ۴۰۱ مورد برای تشکیل پرونده قضائی پیشگیری کرده ایم همچنین در حفاظت از کاخ موزه ها و امکان ثبتی و غیر ثبتی نیز به صورت مستمر نظارت می کنیم. از ظرفیت های قانونی استفاده کرده ایم تا آموزش تخصصی توسط فراجا انجام شود. یک هزار و ۱۰۰ نفر ضابط قضائی آموزش دیده اند، همچنین ۴۵۲ دستگاه فلزیاب کشف شده است در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۵۴۲ قلم شیء کشف شده که ۸۷۷۴ قلم آن اصل بوده است.

امروز با میراث فرهنگی فقط تفریح می کنیم

این هفته مجمع عمومی و عادی مؤسسه فرهنگی ایکوموس در خانه وثوق الدوله با حضور اعضای آن برگزار شد. در این جلسه مهدی حجت رئیس ایکوموس گفت: ما در ۲۰ سال گذشته برآورد کردیم که فعالیت ما در ایکوموس مثبت و مثمر ثمر نبوده و نتوانستیم در ایران با امکانات و ظرفیتی که دارد کاری که شایسته کشورمان باشد انجام دهیم. به همین دلیل به نظرم رسید که در این مجموعه باید جهت گیری و اهداف ایکوموس بازنگری شود و مسیری را در پیش بگیریم که مؤثر باشد. یکی از دلایل عدم موفقیت ما، عدم مشارکت اعضا است. یعنی نتوانستیم کاری کنیم که ۵۰۰ نفر عضو ایکوموس به عنوان ۵۰۰ ان جی اوی فعال باشند. این در حالی است که همه آنها علاقه مند هستند.

وی گفت: در حال حاضر ایکوموس جهانی موضوعی را برای هر سال مشخص می کند اما ما در کشورمان گرفتاری زیادی داریم که به آن موضوع پرداخته نمی شود و یکباره می بینیم که ایکوموس جهانی درباره مثلاً باستان شناسی زیر آب برنامه دارد. این در حالی است که ما مسائل مهمتری برای پرداختن آن داریم. بنابراین فکر کردیم که هر کدام از ایکوموس ها در هر کشوری که قرار می گیرد بر اساس مسائل آن کشور کار کند و از امکانات بین المللی برای مسائلی که در کشورشان وجود دارد استفاده کنند.

حجت بیان کرد: به این موضوع فکر کردیم که چطور می توان اعضا را گردهم آورد و همه آنها اعضای فعال باشند. بزرگترین مشکل ما در این حوزه چیست؟ قرار بر این شد که گروه هایی تشکیل شود و هر سرگروه درباره فعالیت های آن به اعضا گزارشی ارائه کند. اگر اعضایی غیرفعال باشند ما از آن ها عذرخواهی خواهیم کرد و عضویتشان تمدید نمی شود.

وی همچنین بیان کرد: برخی از گرفتاری ها را در این سال ها پشت سر گذاشته ایم و متوجه شدیم اصل قضیه ای که مشکل داریم عدم آگاهی مردم نسبت به داشته هایشان است. در این باره بیانیه ای ۴ صفحه ای نوشته ایم. بررسی انجام گرفته و دیدیم علت اینکه کسی در خانه اجدادی اش می نشیند و روی آن آب می بندد تا خراب شود چیست؟ و یا چرا مجلس چنین طرح خطرناکی می دهد؟ اینها همگی ناشی از آن است که نمی دانیم میراث فرهنگی چیست و چه ارزشی دارد؟

حجت گفت: می دانم که این موضوع بسیار زمانبر است اما به آن اعتقاد دارم و فکر می کنم مردم باید بدانند که چه چیزی دارند و آن چیز چه ارزشی دارد؟ متأسفانه ما امروز با میراث فرهنگی تفریح می کنیم، سلفی گرفته و گردش می کنیم.

رئیس مؤسسه فرهنگی ایکوموس درباره طرح جنجالی بهینه سازی اشیای تاریخی که چندی پیش توسط نمایندگان مجلس مطرح شد گفت: در این طرح درباره اشیای تاریخی و کشف آن صحبت شده بود. من از آنها پرسیدم اشیای تاریخی چیست؟ چون دیگر اشیای تاریخی تنها به یک شیئی گفته نمی شود. الان برای ما حتی یک تکه استخوان و یا خاک هم مهم است چون می توان از آن اطلاعات زیادی برداشت کرد. علم باستان شناسی دیگر تنها علم اشیا نیست. همه ما باید کمک کنیم تا مردم ارزش میراث فرهنگی خودشان را بدانند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

دریافت کمک های ارزی و ریالی در حوزه میراث فرهنگی

اولین نشست خبری عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد. در این نشست ضرغامی گفت: استفاده از نظرات صاحب نظران و کارشناسان به عنوان یک راهبرد اصلی برای مدیریت میراث فرهنگی بسیار مهم است. ما جلسات متعدد با کارشناسان این حوزه داشتیم. دو جلسه ۴۰ نفره با بهترین و نخبه ترین باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد و تلاش شده که نظرات آنها مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: گاهی یک خبر نادرست موجب اتفاقاتی می شود که صواب نیست، اجازه بدهید آزاد اندیشی وجود داشته باشد. رسانه های رسمی به دلایل مختلف نمی توانند شرایطی فراهم کنند که همه حرف بزنند. برخی اوقات دوستان ما می خواهند نظر کارشناسی بدهند اما می گویند شرایط مناسب نیست خب چرا؟ یا اینکه سانسور می شود. من سعی می کنم شخصاً گرفتار این فضا نشوم اما چرا همه کمک نکنیم که این فضا برطرف شود؟ توصیه ما به محیط های نخبگانی خودمان این است که نشست های تحلیلی برگزار کنند. یکی از موارد مورد توجه در کارنامه مدیران ما هم بر همین اساس است.

ضرغامی با اعلام اینکه برای حل مسائل میراث فرهنگی همه باید کمک کنند، گفت: مهمترین وظیفه میراث فرهنگی در این وزارتخانه حفاظت از میراث فرهنگی است که لایه به لایه آن تعریف شده و برای تحقق آن دنبال شرایطی هستیم که این حفاظت به درستی انجام شود.

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند حفاظت از میراث فرهنگی این است که اگر مشکلی دارد، مردم آن میراث را نبینند. اگر قرار بود که مردم میراث فرهنگی را نبینند باید آن دفن می کردیم پس چرا کاوش کرده و بیرون آوردیم؟ میراث فرهنگی باید در دسترس باشد. پدیده ای به نام مخزن داریم که به آن کمتر توجه شده است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: با سازمان اوقاف تفاهم نامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند. برخی تصور می کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد در حالی که این طور نیست. میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه ها باید یکی شود که به میراث فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم. یکی از وظایف راهنمایان موزه ها است که به درستی تفسیر کنند نه اینکه تنها معرفی کنند، به نحوی که بازدیدکننده چیزی از آن موزه یاد بگیرد.

وی افزود: ۷۶۰ موزه داریم که حدود ۵۰۰ موزه آن خصوصی است. برخی از آن موزه ها برای مجموعه داران است . همچنین ۶ موزه در هتل رامسر توسط بنیاد مستضعفان راه اندازی می شود.

ضرغامی بیان کرد: ما در بحث های سیاسی به نکاتی بر می خوریم که می گویند اگر میراثی برای دوره پهلوی با قاجار است باید سانسور کرده و نگوییم؛ در حالی که این طور نیست ما به این میراث هم نگاه معماری و طراحی داریم. من پل ورسک را دیدم که دانمارکی ها ساخته اند. چه اشکالی دارد بگوییم آنها انجام دادند؟ کار خوبی بوده و کار مهندسی انجام شده است. در زمان حکومت قبل ساخته شده ولی ما آن را ثبت می کنیم و اشکالی ندارد، حتی هزینه هایی هم دارد و این هزینه ها را ما حتماً می دهیم. به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی توانستند کمک های مالی خود را به میراث فرهنگی هبه کنند اما بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد. در اساسنامه صندوق احیا این امکان وجود دارد، بنابراین انجمن خیرین میراث فرهنگی تشکیل می شود. ما باید زمینه جذب کمک های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک ها را جذب کرد.

وی ادامه داد: همایش چهره های ماندگار را برگزار می کنیم، در صدا و سیما اثر آن را دیده ام، در اولین برنامه ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی معرفی خواهد شد و به عنوان ارزش مهم در کشور به صورت سالیانه برگزار می شود.

ضرغامی درباره طرح مجلس برای استفاده بهینه از آثار تاریخی گفت: نامه ای تهیه شد و برای نمایندگان مجلس ارسال شده است و اشکالات را اعلام کردیم من هم گفتم در جریان ارائه و محتوای آن قرار نگرفته بودم البته این اتفاق کم می افتد و هماهنگی ها به حدی است که مشارکت انجام می شود نمی دانم چه سیری طی شده بود که به اطلاع ما نرسید. گفتند با توجه به قانون جامع میراث فرهنگی که در حال تکمیل است این طرح متوقف می ماند.

وی درباره بازنگری حریم آثار تاریخی، اظهار داشت: بافت تاریخی باید حفظ شود. بافت تاریخی با بافت فرسوده فرق دارد. بارها به مردم توضیح دادم که اگر می خواهید ساختمانی بسازید که حریم را از بین ببرد مجبوریم مقابله کنیم. مثلاً در سمنان یک بنای تاریخی وجود داشت که معتادان در آن جمع می شوند و شهرداری چنان کار کرده که حریم رعایت نشده و تیر آهن ها به بنا آسیب می زند نمی دانم چرا کسی اعتراضی نکرده است یا اینکه چرا ساختمانی در کنار شمس العماره تهران بنایی ساخته شده که حریم این بنا را از بین می برد. در جایی هم می بینیم حریم بافت را وسیع در نظر گرفته اند من گفتم این کار با حساب و کتاب باشد چون مردم در حال زندگی و حفاظت در کنار این بناها و محوطه ها هستند. می توان با بررسی قانونی و علمی این حریم ها را بازنگری کرد اما من در سفرها می بینم که هیچ همکاری با مردم انجام نمی شود

شورای عالی میراث فرهنگی را قبول ندارم

ضرغامی در ادامه این نشست تصریح کرد: ما در این مملکت شوراهای عالی و برجسته داریم اما ناکارآمد هستند برخی از این شوراها مفت نمی ارزد بارها خواستم به رئیس جمهور نامه بنویسم که شورای عالی میراث فرهنگی را نمی خواهیم ما کار خودمان را انجام می دهیم. بسیاری از این شوراها تشکیل نشده ولی مأموریت فرمایشی دارند. شورایی به نام شورای عالی میراث فرهنگی را هم تا این لحظه قبول ندارم، چون کارآیی نداشته است.

وی افزود: وقتی رئیس جمهور به خاطر حقوق مرمت کار از دستگاه های متولی که باید کار را انجام دهند، دو بار عصبانی می شود نشان می دهد که به این موضوع اهمیت می دهد. باید تکلیف ۸۵۰ مرمت کار مشخص شود آنها با دل و جان کار می کنند.

۷ استادکار برگزیده و ۳ فعال حوزه حفاظت بافت تاریخی تجلیل شدند

در این هفته پیرو برنامه های هفته میراث فرهنگی مراسم تجلیل از استادکاران برگزیده مرمت و خادمان میراث فرهنگی و حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی و هادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه های و بافت های تاریخی و پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم از استاد حسین کمالی اردکانی از استان یزد، استاد صدرالدین شیردل از استان آذربایجان غربی، استاد رحیم زمانی از استان مرکزی، استاد اعظم الله کاظمی از استان فارس، استاد رضا اعظمی از استان اصفهان، استاد حجت الاسلام محمد فولادی از استان خراسان رضوی، استاد مهدی پاکدل از استان اصفهان به عنوان استادکاران برگزیده ای تجلیل شد.

حسین کمالی اردکانی متولد شهر اردکان استان یزد و استاد معماری سنتی است. او در رشته های سازه های سنتی، کاربندی، یزدی بندی، نما کاری، شمشه گیری و سفیدکاری مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله بیت شهید صدوقی، حمام خان، خانه مرتاض، کارخانه اقبال، خانه لاری ها، خانه پوست فروش، خانه سیگاری ها، سرای رسولیان، خانه احرامیان و خانه آخوندی را برعهده داشته است.

صدرالدین شیردل متولد شهر ماکو استان آذربایجان غربی نیز استاد معماری سنتی است و در رشته های سازه های سنتی، طاق زنی، کاربندی، رسمی بندی، سنگ تراش، گنبدهای سنتی مرمت بیش از دویست مجموعه تاریخی و سنتی در سراسر ایران شامل قره کلیسا، کلیسای زر زر، مقبره چالدران، مجموعه شیخ صفی، پل های لرستان، موزه مشکین شهر، سردار ماکو، مسجد جامع ارومیه و بانک ملی را عهده دار بوده است.

استاد معماری سنتی رحیم زمانی متولد شهر اراک استان مرکزی نیز در هنرهای گچ بری، ابزار کاری، کشته بری، سفیدکاری و آهک بری مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله عمارت مسعودیه، کاخ گلستان، حرم شاهچراغ، کاخ سردار ماکو، مسجد جامع بازار، خانه ملیجک ناصرالدین شاه، ثبت اسناد، سردار اسعد بختیار، مجلس شورای ملی، خانه اتحاد و بانک ملی را انجام داده است.

اعظم الله کاظمی از فیروزآباد استان فارس، استاد معماری سنتی است که در رشته های معماری سنگی و ساسانی و سنگ تراشی مرمت بیش از هفتاد مجموعه تاریخی و سنتی شامل کاخ و آتشکده بیشابور، کاخ سروستان، قلعه دختر فیروزآباد، مناره شهرگور، پل دختر خرم آباد، کاخ خسرو قصر شیرین را عهده دار بوده است.

رضا اعظمی استاد معماری سنتی متولد اصفهان نیز در رشته تزئینات وابسته به معماری و تزئینات گچ بری، مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله تزئینات گچ بری شمعدان ها و محراب اولجایتو مسجد جامع اصفهان، تزئینات کشته بری کاخ عالی قاپو، محراب مسجد جامع نائین و محراب پیربکران، امامزاده هارون ولایت، مسجد اشترخان، گچبری های کلیسای وانک را انجام داده است.

اعطای وام ارزان قیمت به متقاضیان احیای بافت های تاریخی روستاها

این هفته تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای صیانت از بافت فرهنگی روستاها به امضا رسید. بر اساس مفاد این تفاهم نامه که به امضای سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید، دو طرف برای همکاری در زمینه مرمت و احیای بناهای دارای ارزش تاریخی و معماری بومی در روستاها متعهد شدند.

همچنین همکاری دو دستگاه برای توسعه گردشگری و صنایع دستی روستایی از موضوعات این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه به موضوع صیانت از معماری بومی در ساخت و سازهای روستایی تاکید شده و طرفین تعهد کرده اند که در تهیه چارچوب طرح های ویژه حفاظت و احیای بافت تاریخی-فرهنگی (ازجمله تعیین حریم ها) با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه روستاها قطب اقتصاد کشورند و باید به آنها توجه ویژه داشت افزود: امروزه بحث گردشگری در بین خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جزو برنامه ریزی خانواده ها در طول سال است؛ در این میان روستاهای هدف گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردارند. اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار مؤثر است و زمینه ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی خواهد بود.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینکه روستاها ذخیره ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی کشور هستند گفت: بنیاد مسکن بیش از هر نهاد دیگری در روستا حضور دارد و به همین دلیل می تواند بهترین حافظ میراث فرهنگی باشد.

ضرغامی گفت: روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند و روستاییان می توانند بهترین یگان حفاظت آثار فرهنگی باشند.

وی ادامه داد: باید جلوی فرسایش آثار فرهنگی موجود در روستاها را با کمک ساکنین روستا گرفت و با کمک بنیاد مسکن به مرمت، بازسازی و بهینه سازی این آثار همت کرد.

وی گفت: بنیاد مسکن می تواند حداقل نیازهای بهداشتی گردشگری را با استانداردهای لازم فراهم کند و در ایجاد راههای دسترسی و محوطه سازی روستاهای هدف گردشگری کمک کند.

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی نیز در جلسه، روستاها را ذخیره گاه ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی توصیف کرد و گفت: بسیاری از ابنیه با بی توجهی ها از بین رفته است و روستاهایی نیز به صورت دست نخورده باقی مانده اند.

احمدی روئینی همچنین تاکید کرد: با مرمت آثار فرهنگی در روستاها می توان جذب گردشگر کرد و هم افزایی میان بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی می تواند این کار را تسریع کند.

به گفته مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی؛ برای اجرای طرح هادی، ۱,۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۱۶۰ میلیارد تومان برای احیای بافت های تاریخی با ارزش در نظر گرفته شده است.

همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: ما اعتبارات ویژه ای از محل اجرای طرح هادی و اعتبارات ملی برای بازسازی روستاها داریم، اما به طور خاص امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص داده ایم.

به گفته وی هم افزایی توان مدیریتی بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی باعث می شود تا هنگام بازسازی و عمران روستاها، از حفظ هویت فرهنگی روستا به ویژه در نماسازی ابنیه غافل نشویم و هرگونه ساخت و ساز در محوطه روستاها مطابق با ضوابط فرهنگی و بافت اصلی روستا صورت گیرد.

نیکزاد گفت: روستاییان علاقمند به اشتغال در برنامه های گردشگری و صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک ها تسهیلات ارزان قیمت بگیرند.

عمارت مسعودیه به دانشگاه میراث فرهنگی تبدیل شود

مهدی حجت رئیس هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی ایکوموس در ایران درباره طرح بهینه سازی اشیای تاریخی که چند روز پیش توسط نمایندگان مجلس مطرح شده بود به خبرنگاران گفت: من سال ها پیش در رساله دکتری خود توضیح دادم چطور شد که دیگر آثار تاریخی تنها به اشیا گفته نمی شود یک زمانی آثار تاریخی شیء محور بود اما الان عوض شده است به عنوان مثال یک سکه هخامنشی پیدا می شد آن زمان فقط نگاه می کردند که این سکه از طلاست یا نقره. اما الان به نوع ضرب، طرح، نقش و متریال به کار رفته در آن سکه نیز توجه می شود.

وی درباره مذاکراتش با نمایندگان توضیح داد و گفت: در صحبت با برخی از آنها پرسیدم بر فرض که پس از تصویب این طرح، همه برای حفاری به سایت های باستانی بروند اگر کسی یک جام طلا پیدا کرد و آن را برای خودش برداشت چه کار می کنید؟ گفتند ناظر می گذاریم من هم پاسخ دادم آیا می توانید برای همه سایت ها و محوطه ها ناظر بگذارید آیا به تعداد همه نقاط باستانی ایران نیرو برای نظارت دارید؟ گفتند سعی می کنیم داشته باشیم. من هم پاسخ دادم در حال حاضر کسانی هستند که آرد و نان را احتکار می کنند بدون اینکه خبر داشته باشید چطور می توانید روی چنین اتفاقی نظارت کنید؟ این طرح یک ایراد اجرایی اساسی دارد و اجرای آن غیرممکن است.

حجت گفت: کسانی که این طرح را دادند نسبت به پیامدهای آن آگاه نبودند. دلیل طرح آن عدم آگاهی بود. اکنون نیز قانون شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی نوشته شده چه خوب است قبل از اینکه به مجلس برود درباره آن با اهل میراث مشورت شود همه اعضای ایکوموس نیز در این باره آماده مشورت هستند.

مردم را در سفر با ارزش ها آشنا کنید

حجت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس متن بیانیه ایکوموس و سخنرانی شما در مجمع عمومی ایکوموس درباره مضرات گردشگری، راهکارتان برای ارائه ارزش ها به گردشگران چیست؛ توضیح داد: گردشگری باید به ارائه ارزش ها تبدیل شود باید ارزش ها به ذهن راهنما خطور کرده تا بتواند آن را بیان کند. در حال حاضر صدها کتاب در جهان وجود دارد که در نفی توریسم نوشته اند. مثلاً گفته جزیره بالی را مدفون کردید حالا جزایری هست که دو ساعت آن طرف تر هنوز بکر مانده اند اما توریست گرانقیمت به آنجا می رود تا چند سال دیگر از بین برود چون در آن پول است. برخی در گردشگری فقط دنبال پول هستند و اینکه جیب مردم را بتکانند در حالی که باید ارزش ها منتقل شود به عنوان مثال می پرسم چرا این خانه (خانه تاریخی وثوق الدوله) به عنوان یک بنای تاریخی نباید خراب شود می گویند چون تاریخی است در حالیکه کوه هم قدیمی است اما ارزش آن به چیز دیگری است. وقتی از حیاط به داخل خانه وثوق الدوله نگاه می کنید نحوه اتصال فضاها را درک خواهید کرد حیاط ها به همدیگر راه دارند زمانی که پرده ها بالا می رود می بینید که نه احساس گم شدگی دارید چون محفوظ است و نه احساس بودن در قفس می کنید همچنین خانه، تناسب دارد این تناسب در نوع درختان، ارتفاع و اندازه ها به شما اجازه می دهد که مستقر شوید و تحت فشار یا رها نباشید. در واقع تعادل در بنا به شما اجازه می دهد که شما هم خودتان را مرتب کنید. در تعادل زندگی کردن به انسان تعادل می دهد این همان ارزش هاست که باید بیان شود.

حجت در ادامه بیان کرد: این که چه ارزشی را چه کسی با چه وسیله ای به مردم ارائه کند بسیار مهم است درباره این موضوع در بیانیه ایکوموس کامل توضیح داده ایم که ارزش ها باید برای افزایش آگاهی مردم تبیین شود حتی بعد از آن می توان این ارزش ها را به کتب درسی هم انتقال داد. برخی می گویند که من با گردشگری مخالف هستم درحالی که مگر می شود میراث فرهنگی را معرفی نکنیم اما معتقدم نباید این معرفی تنها به خوشگذرانی صرف تبدیل شود بلکه باید منتج به برداشت صحیح شود. کسی که برای سفر هزینه می کند باید از آن سفر چیزی بیاموزد. اگر این طور باشد گردشگری خیلی هم خوب است و چه بهتر که گردشگر خارجی هم بیاید و این ارزش ها را بفهمد. ولی ما در این باره کوتاهی کرده ایم.

آلودگی هوا باعث تعطیلی موزه ها شد

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اطلاعیه ای اعلام کرد: به منظور حفظ سلامتی گردشگران، موزه های تحت پوشش این وزارتخانه از ساعت ۱۲ امروز تعطیل شد.

در این اطلاعیه آمده است: نظر به افزایش آلودگی هوای شهر تهران و به جهت حفظ سلامت شهروندان و گردشگران عزیز، کلیه موزه ها و ابنیه تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان تهران از ساعت ۱۲ امروز سه شنبه سوم خرداد تعطیل اعلام می شود.

مدت اعتبار پروانه بهره برداری دفاتر خدمات مسافرتی سه ساله شد

معاون گردشگری کشور گفت: افزایش مدت زمان اعتبار پروانه بهره برداری دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری یکی از مطالبه های فعالان این حوزه بود که با تغییر از یک سال به سه سال جامه عمل پوشانده شد.

علی اصغر شالبافیان با بیان این خبر گفت: افزایش مدت زمان اعتبار پروانه بهره برداری دفاتر خدمات مسافرتی به سه سال که با هدف کاهش بروکرواسی های اداری و تسهیل فعالیت بخش خصوصی انجام شده است؛ یکی از مطالبات فعالان این حوزه بود که به دلیل وجود موانع حقوقی و قانونی به تعویق افتاده بود.

او با بیان اینکه پس از پیگیری ها و تلاش برای اصلاح قوانین با همکاری واحد حقوقی وزارت، موانع مذکور مرتفع شده است؛ افزود: بر این اساس موضوع دستورالعمل اجرایی تعرفه صدور و تمدید مجوزهای فعالیت در حوزه گردشگری و جرایم تخلفات قانون در راستای تسهیل و تسریع در فرآیند صدور و تمدید مجوز و پروانه بهره برداری دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی و مستنبط از تبصره ۲ ماده ۶ آئین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی، نرخ گذاری و نظارت بر تأسیسات گردشگری مصوب هیأت وزیران، مدت اعتبار پروانه بهره برداری کلیه دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به مدت سه سال از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیران کل استانی ابلاغ شد.

1