28 مارس 2024 - 12:42

نمایشگاه موزه ملی برای نابینایان

24 می 2022 - 15:30 dsfr.ir/5m84e

نمایشگاه موزه ملی برای نابینایان
موزه ملی ایران
نمایشگاه متفاوت به نام «لمس تاریخ در موزه ملی ایران»

موزه ملی ایران برای نخستین بار نمایشگاه موقتی برای مخاطبان نابینا و کم بینا با عنوان «لمس تاریخ» برگزار کرده است.

به گزارش «دنیای سفر»، در هفته میراث فرهنگی، موزه ملی ایران برای نخستین بار نمایشگاه موقتی را برپا کرده که مهمانان آن افراد نابینا و کم بینا هستند. این نمایشگاه از ظهر روز یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ در این موزه باز شده و تا پایان خردادماه برقرار خواهد بود.

جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی ایران درباره این نمایشگاه گفت: هفته میراث فرهنگی فرصت مناسبی است تا برای مخاطبان در گروه های خاص برنامه هایی را تدارک ببینیم. موزه مادر کشور نیز نمایشگاه متفاوتی را به نام «لمس تاریخ در موزه ملی ایران» برپا کرده است. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان نابینا و کم بینا می توانند آثار شبیه سازی به نمونه های تاریخ و فرهنگی لمس کرده و از نزدیک با هویت و فرهنگ ایران آشنا شوند.

به گفته او، نکته حائز اهمیت و آنچه این نمایشگاه را با رویدادهای دیگر متفاوت کرده، توالی فرهنگی نمونه های به نمایش گذاشته شده از ۹هزار سال پیش تا دوره اسلامی است. همچنین آشنایی از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی را به طریقی برای فرد نابینا ممکن می کند که علاوه بر درک فرم، نقوش و تزیینات وابسته که به صورت برجسته کار شده به راحتی قابل دریافت باشد.

رییس موزه ملی ایران هدف از طراحی و گشایش چنین نمایشگاهی را بهبود تجربه مخاطبان نابینا از موزه ها و آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران دانست و گفت: چنین رخدادی مسؤولیت اجتماعی موزه ها را در برابر این گروه از افراد خاطرنشان می کند. به عنوان مهم ترین نهادهای فرهنگی یک جامعه و با توجه به شعار قدرت موزه ها باید بیاموزیم روز تکریم و توجه به نابینایان، صرفا ۲۳ مهر درج شده در صفحات تقویم ها نیست و در مناسبت های دیگر همواره باید پاسخگوی نیاز این عزیزان هم باشیم.

نوکنده همچنین گفت: در طرح بازسازی موزه ایران باستان اقدام جدیدی تدارک دیده شده تا در کنار برخی آثار تاریخی و فرهنگی ادوار مختلف، نمونه بازآفرینی شده با زیرنویس خط مخصوص نابینایان نصب شود. این اقدام امکانی را فراهم می کند تا نابینایان عزیز نیز در فرصتی برابر با دیگر بازدیدکنندگان از موزه استفاده کرده و همچنین مخاطبان دیگر و بویژه کودکان و نوجوانان با لمس این مدل ها حسی متفاوت و ارتباط عمیقی با اشیاء را تجربه خواهند کرد.

در مراسم گشایش این نمایشگاه، مهین زورقی، شاعر و هنرمند نابینا پیشنهاد کرد: در برنامه های اجرایی از نابینایان در مقام مشاور استفاده کنید.

نمایشگاه «لمس تاریخ در موزه ملی ایران» تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در موزه ایران باستان موزه ملی ایران برپا است.

1