29 مارس 2024 - 04:58

همدان، مشهد و کرمان؛ ۳ شهر تاریخی از دست رفته

23 می 2022 - 15:40 dsfr.ir/328ef

همدان، مشهد و کرمان؛ ۳ شهر تاریخی از دست رفته
خبرآنلاین
ساخت مرکز خرید بر روی بافت تاریخی کرمان

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان کرد: اگر دانش امروز را داشتیم و شهرهای تاریخی را در اولویت قرار می دادیم، امروز مشهد، کرمان و همدان از دست نرفته بود.

به گزارش «دنیای سفر»، محمدحسن طالبیان دوشنبه دوم خردادماه در آیین نکوداشت یک سده فعالیت های باستان شناسی در مجموعه هگمتانه، با اشاره به اینکه کارهای ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند در حال انجام است، بیان کرد: در سال های گذشته در این مجموعه اشکالات و موانعی ایجاد شده که باید رفع شوند و این موضوع در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: منظور از همدان تنها تپه هگمتانه نیست بلکه کل شهر همدان باارزش است و پرونده ثبت جهانی "منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان" نشان دهنده ارزش یکپارچه همدان است.

طالبیان اضافه کرد: میراث ملموس مانند ارزش های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و میراث ناملموس مانند رویدادها، خاطرات، زبان، رفتار و فرهنگ همدانی همگی در پرونده فوق می گنجد که نشان از ارزشمند بودن همدان دارد و باید حفاظت شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از بناها و آثار تاریخی در طول سالیان قبل دچار بی برنامگی شده است، تصریح کرد: اگر در گذشته دانش امروز را داشتیم پرونده ثبت جهانی یک اثر ۲۴ سال معطل نمی ماند چراکه میراث جهانی یک اصالت است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر دانش امروز را در گذشته داشتیم باید به سمت شهرهای تاریخی می رفتیم و اگر این شهرها را در اولویت قرار می دادیم امروز مشهد و کرمان و همدان از دست نرفته بود.

1