20 آوریل 2024 - 14:30
مدیرکل میراث فارس خبر داد:

رونمایی از الواح منتخب بایگانی باروی تخت جمشید

23 می 2022 - 14:00 dsfr.ir/tx38t

رونمایی از الواح منتخب بایگانی باروی تخت جمشید
محمدرضا دهداری
افتتاح نمایشگاه جنبی معرفی پیشینه و انواع متون الواح گلی مکشوفه از بایگانی باروی تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از رونمایی الواح منتخب باروی تخت جمشید برای نخستین بار، خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر»، سید موید محسن نژاد یکشنبه یکم خرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم زمان با هفته میراث فرهنگی نمایشگاهی با عنوان بازگشت به خانه در موزه تخت جمشید برگزار شده است.

او ادامه داد: این نمایشگاه شامل ۱۱۰ لوح منتخب از الواحی است که دو سال قبل از سوی دانشگاه شیکاگو به کشور استرداد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس عنوان کرد: این نمایشگاه به مدت یکماه برپا است که علاقه مندان می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

محسن نژاد عنوان کرد: این رویداد در سطح ملی و بین المللی بسیار مهم قلمداد می شود چون پس از ۸۰ سال این الواح به موطن اصلی خود بازگشته اند.

محسن نژاد اضافه کرد: این رویداد می تواند زمینه هرچه بیشتر حضور گردشگران و علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم را فراهم آورد.

او با اشاره به اینکه یکی از الواح بسیار مهم است و نام شیراز را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: این الواح در دوازده موضوع دسته بندی می شوند که ۱۱۰ مورد منتخب و به معرض نمایش در آمده است و شامل جزییات زیادی در خصوص حقوق زنان مسئولیت دار و دیگر موارد می شود که در مقایسه با سایر تمدن ها نشان دهنده این است که تخت جمشید با پرداخت حقوق به هنرمندان و کارگران ساخته شده است و این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

1