19 آوریل 2024 - 02:05
به مدت دو روز؛

همایش «دامغان، نامی گمشده در هزاره های تاریخ» برگزار شد

21 می 2022 - 13:30 dsfr.ir/tt7of

همایش «دامغان، نامی گمشده در هزاره های تاریخ» برگزار شد
میراث فرهنگی دامغان
پوستر همایش «دامغان، نامی گمشده در هزاره های تاریخ»

همایش دو روزه «دامغان، نامی گمشده در هزاره های تاریخ» با هدف معرفی ظرفیت و هویت تاریخی شهرستان دامغان به مثابه یکی از اقطاب گردشگری شمال شرق کشور برگزار شد.

به گزارش «دنیای سفر»، همایش «دامغان، نامی گمشده در هزاره های تاریخ» با موضوع تبیین هویت تاریخی و فرهنگی دامغان بعد از دو روز سخنرانی و ارائه مقالات مختلف از سوی چهره های فرهنگی و علمی در سالن اجتماعات شهید شاهچراغی دامغان به کار خود پایان داد.

پژوهشکده باستان شناسی میراث فرهنگی کشور، مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه ورشو لهستان از سخنرانان برجسته این سمینار بودند که درباره تاریخچه کاوش های تپه حصار و پژوهش های جدید در شهر قومس، تاریخ و فرهنگ دامغان و همچنین ظرفیت های ثبت جهانی بخش های مختلف این شهرستان نکاتی را بیان کردند.

دبیر اجرایی این جشنواره ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران ایجاد زمینه احیای بناهای تاریخی شهرستان دامغان را یکی از اهداف این همایش دو روزه دانست و گفت: در این همایش مهمانان و کارشناسان بسیاری حضور و درباره ظرفیت های ثبت جهانی میراث فرهنگی دامغان بحث و تبادل نظر کردند.

امیر نصیری با بیان اینکه المان های شهری دامغان از دیگر محورهای این نشست بود، بیان داشت: دامغان به واسطه تاریخ کهن می بایست از المان هایی بهره گیری کند که بتواند تاریخ باشکوه و فرهنگ دیرین این منطقه را به جهانیان و مردم ایران اسلامی معرفی کند که در این همایش نیز به موضوع برند سازی المان ها و شهر دامغان پرداخته شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این گونه رویدادها در معرفی هر چه بهتر و کوشش در راستای ثبت جهانی آثار تأثیرگذار است، افزود: در این همایش از بزرگان و چهره های ماندگاری مانند اسماعیل یغمایی قدردانی شد همچنین شاهد برگزاری مراسم نمادین رونمایی از شمایل طلایی شاخ قوچ تپه حصار بودیم.

جواد آقاجانی کارشناس هنری، امیر منصوری معمار، مرتضی نیک فطرت معمار، علیرضا علینقی زمین شناس، آناهیتا شاهرخی باستان شناس و … از چهره های حاضر در این همایش ملی بودند.

1