28 مارس 2024 - 23:31
در تفاهمنامه فراجا و وزارت میراث فرهنگی آمده است؛

ایجاد سامانه واکنش سریع بین موزه ها و مراکز پلیس

23 می 2022 - 12:30 dsfr.ir/35442

ایجاد سامانه واکنش سریع بین موزه ها و مراکز پلیس
میراث آریا
یگان حفاظت میراث فرهنگی

راه اندازی سامانه پیشرو برای واکنش سریع بین موزه ها و اماکن حفاظتی با مراکز پلیس، در راستای تأمین امنیت و حفاظت از جمله مواردی است که در تفاهمنامه فراجا و وزارت میراث فرهنگی آمده است.

به گزارش «دنیای سفر»، تفاهمنامه همکاری میان وزارت میراث فرهنگی و فرمانده کل انتظامی ایران ظهر امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی امضا شد. تفاهمنامه همزمان با پنجمین گردهمایی فرماندهان، معاونان و مدیران و مسئولان یگان حفاظت از میراث فرهنگی در راستای همکاری های مشترک و به منظور اجرای هر چه بهتر قوانین و مقررات موضوعه، این تفاهم نامه بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و فرماندهی انتظامی ایران به نمایندگی سرتیپ پاسدار حسین اشتری (فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران) که در این تفاهم نامه به اختصار «فراجا» نامیده می شود با حفظ قلمرو، اختیارات و وظایف قانونی هر دو دستگاه منعقد شد.

اهداف تفاهم نامه:

تبیین شرح وظایف، بهبود کیفیت اجرای مأموریت ها و ارتقا سطح تعامل و هماهنگی های دو جانبه.

هم افزایی و تشریک مساعی با استفاده از منابع، تجارب و ظرفیت های موجود وزارت و فراجا جهت پیشبرد اهداف توسعه ای در حوزه های مرتبط طرفین.

تبادل اطلاعات در راستای رفع موانع و چالش های موجود در حوزه های تخصصی طرفین.

اقدامات مشترک:

برگزاری دوره های آموزشی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انتظامی بر حسب مورد به راهنمایان گشت و نیروهای انتظامی به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات به گردشگران.

تبصره: حوزه های آموزش هر دو دستگاه نحوه فرآیند برگزاری دوره های آموزشی را طبق توافق طرفین فراهم کنند.

همکاری در اصلاح و تدوین قوانین، مقررات و آئین نامه های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با بهره گیری از ظرفیت های رده ها و معانت های تخصصی طرفین.

همکاری جهت راه اندازی سامانه پیشرو به منظور واکنش سریع بین موزه ها و اماکن حفاظتی با مراکز پلیس، در راستای تأمین امنیت و حفاظت پیشگیرانه.

همکاری به منظور انجام فعالیت های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تحقیقی با هدف کاهش جرایم، تخلفات و آسیب های اجتماعی مربوط به حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

همکاری در جهت پشتیبانی انتظامی_ عملیاتی از یگان حفاظت وزارت (به عنوان ضابط خاص) در مواجهه و برخورد با جرایم علیه میراث فرهنگی و گردشگران (داخلی و خارجی).

مشارکت و همکاری در برگزاری همایش ها و نشست های علمی و تخصصی مرتبط با موضوع تفاهم نامه.

همکاری و هم افزایی در پیشگیری و مقابله با جرایم مرتبط با مأموریت های وزارت در فضای مجازی.

اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

اعلام مشخصات دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، اماکن اقامتی و سایر تأسیسات گردشگری به فراجا، بدیهی است فرآیند ایجاد دفاتر برابر قوانین و مقررات فراجا است.

جمع بندی و گزارش جرایم واقع شده در حوزه های استحفاظی و ارسال اطلاعات مربوط به مناطق و محوطه های باستانی در معرض حفاری، جهت پایش جرایم و تشدید نظارت و گشت زنی ها توسط

گزارش و اطلاع رسانی در خصوص جرایم علیه میراث فرهنگی، صنایع دستی و تخلفات و جرایم علیه گردشگران داخلی و خارجی مانند: تعرض، اخاذی، جعل عنوان، جعل اسناد، از قبیل ویزا، گذرنامه و… و. به فراجا.

نسبت به ارائه اطلاعات موجود تأسیسات گردشگری از قبیل (هتل، رستوران، مراکز بین راهی و … به صورت برخط و غیربرخط به اماکن) به فراجا اقدام کنند.

ایجاد دسترسی فراجا به سامانه های تخصصی مرتبط با گردشگری جهت بهره برداری و برخورد با فعالیت های غیر مجاز در حوزه تور گردانی و متخلفان مراکز اقامتی.

ارائه اطلاعات در خصوص اشیا قیمتی سرقت یا مفقود شده و اتصال سامانه در اختیار فراجا قرار گیرد.

ارائه اطلاعات موارد فروش یا عرضه اشیا فرهنگی - تاریخی در حراجی های خارجی از طریق مجامع بین المللی.

نظارت مؤثر بر فعالیت آژانس ها و دفاتر سیاحتی، گردشگری و صنایع دستی، در خصوص فروش بلیط و … در صورت فعالیت غیر مجاز در راستای پلمب آن با سازمان اطلاعات و در صورت کلاهبرداری به پلیس آگاهی فراجا اعلام گردد.

پیگیری اقدامات پدافند غیرعامل و ارتباط تنگاتنگ با مسئول پدافند غیرعامل در فراجا در خصوص حفاظت از اماکن، بناهای تاریخی و ….

نسبت به استعلام، بررسی و اطلاع رسانی به فراجا به منظور اخذ و بررسی صلاحیت فردی مدیران و بهره برداران و شاغلین تأسیسات گردشگری در چارچوب مقررات از سامانه اماکن اقدام کنند.

ابلاغ و اطلاع رسانی به کلیه اماکن اقامتی و گردشگری و اطلاعات مورد نیاز فراجا از گردشگران در قالب سامانه سنا و همچنین بارگذاری اطلاعات اتباع خارجی با شماره شناسه فراگیر اتباع به فراجا در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به آئین نامه تأسیسات گردشگری.

نسبت به اطلاع رسانی و ابلاغ سامانه ساتگ به کلیه دفاتر و اماکن گردشگری و ادارات کل استانی به منظور دریافت و اخذ مجوزهای لازم گردشگری و پلیس از این سامانه که با هماهنگی و همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت خانه و نماینده فراجا است اقدام کند.

پشتیبانی همه جانبه از یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

همکاری در تدوین و تولید کلیپ آموزشی در حوزه عبور و مرور و پیگیری از جرایم رانندگی و تصادفات با نظر پلیس راهور و نشر آنها در فضای مجازی.
نسبت به انجام مسئولیت های اجتماعی در زمینه توسعه رفتارهای صحیح ترافیکی بین گردشگران، کارکنان و عموم مردم با نظر پلیس راهور اقدام کنند.

اقدامات فراجا

همکاری در برخورد با تخلفات و فعالیت های غیرمجاز مرتبط با حوزه گردشگری از جمله فعالیت های خارج از ضوابط و مقررات دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و نیز واحدهای اقامتی و پذیرایی غیرمجاز و همچنین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان متخلف صنایع دستی بر اساس اعلام وزارت به تخلفات ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها.

تسهیل تردد گردشگران داخلی و خارجی اعم از گروهی و انفرادی از طریق مبادی و گذرگاه های مرزی کشور (مرزهای هوایی، زمینی و دریایی).
همکاری در اشتراک اطلاعات و داده های مورد نیاز مربوط به گردشگران خارجی در سامانه یکپارچه گردشگران انفرادی.

پشتیبانی انتظامی از درخواست های وزارت مبنی بر پلمب واحدهای متخلف و فاقد مجوز.

برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان حوزه انتظامی مرتبط با گردشگری برای تعامل بهتر با جامعه هدف گردشگران آموزش دیده با همکاری حوزه های آموزش طرفین.
همکاری جهت دسترسی وزارت به آمار گردشگران داخلی و خارجی در مراکز اقامتی (آمار بدون اطلاعات هویتی برخط).

حمایت قانونی از شرکت های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل گردشگری دارای مجوز از وزارت و طراحی برچسب ویژه با هزینه وزارت برای خودروهای متعلق به آنها و صدور مجوز تردد در موارد لازم و منطبق با مقررات.

همکاری در ایجاد بستر دوجانبه به منظور پاسخ به استعلام های مربوط به حوزه گردشگری اعم از صلاحیت فردی، درخواست صلاحیت انتظامی و ترافیکی برای برگزاری مراسم در تأسیسات گردشگری.

همکاری پلیس راهور در حدود قوانین و مقررات با تردد و توقف خودروهای حامل گردشگران خارجی در محل موزه ها و اماکن فرهنگی- تاریخی.

تسهیل تردد خودروهای کاروان، کمپر داخلی و خارجی و خودروهای تاریخی و اخذ پلاک تاریخی برابر ضوابط دستورالعمل های موجود.

حمایت، پشتیبانی انتظامی - عملیاتی و حساس نمودن پاسگاه ها و واحدهای گشتی جهت برخورد با جرایم علیه میراث فرهنگی و اعلام آن به یگان حفاظت وزارت.

همکاری با معاونت های تخصصی وزارت جهت کشف و ضبط اقلام صنایع دستی، قاچاق در مراکز و واحدهای صنفی و در مبادی ورودی کشور و نیز جلوگیری از عرضه صنایع دستی خارج قاچاق در مراکز تاریخی - فرهنگی، نمایشگاه ها و نیز بازارچه های فروش صنایع دستی.

هماهنگی و همکاری با وزارت در تأمین امنیت عمومی مقاصد گردشگری، جشنواره های فرهنگی، سنتی و هنری و همچنین برگزاری رویدادها و نمایشگاه های صنایع دستی با استفاده از ظرفیت مؤسسات خدمات حفاظتی مراقبتی.

ارسال و دسترسی برخط اطلاعات مربوط به تورهای گردشگری از سوی فراجا اعم از داخلی و خارجی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر اساس شاخص و معیارهای اعلامی وزارت.

تبصره: در صورت عدم رفع نیاز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن وزارتخانه می تواند سامانه جدیدی ایجاد کند.

اطلاع رسانی از پلمپ دفاتر و اماکن صنفی تحت پوشش به منظور ثبت در بانک اطلاعات متخلفین و مجرمین.

همکاری در اجرای برنامه های فرهنگی و موسیقی زنده در تأسیسات گردشگری در چارچوب ماده ۲۰ آئین نامه اماکن عمومی اصلاحی مصوب تیر سال ۹۵ بنا به درخواست وزارت

جلوگیری از فعالیت تأسیسات گردشگری صرفاً بنا به درخواست وزارت در چارچوب بند الف ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه

نظارت، هماهنگی و اجرا

به منظور برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای مفاد تفاهم نامه، کمیته راهبری متشکل از نمایندگان دو دستگاه از جمله معاون گردشگری به عنوان دبیر کمیته راهبری، نماینده تام الاختیار فراجا در سطح معاون، نماینده وزارت بر حسب مورد نمایندگان تخصصی، نماینده فراجا بر حسب مورد نمایندگان تخصصی، فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، نماینده تشکل حرفه ای گردشگری بر حسب مورد تشکیل خواهد شد.

همچنین کمیته راهبری مکلف است در اولین جلسه خود که حداکثر یک ماه پس از امضای تفاهم نامه تشکیل می شود فرآیند برگزاری جلسات و نحوه اجرای تفاهمنامه را تعیین و ابلاغ کند. مدت اعتبار این تفاهمنامه از تاریخ امضای طرفین به مدت «سه سال» تعیین می شود و تمدید و اصلاح یا تغییر مفاد با در نظر گرفتن میزان اجرای تفاهم با توافق کتبی مقامات عالی طرفین انجام می شود.

1