29 مارس 2024 - 01:41
ضرغامی در نشست خبری عنوان کرد؛

دریافت کمک های ارزی و ریالی در حوزه میراث فرهنگی

23 می 2022 - 12:20 dsfr.ir/cn4m7

دریافت کمک های ارزی و ریالی در حوزه میراث فرهنگی
خبرگزاری برنا
نشست خبری عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

وزیر میراث فرهنگی گفت: انجمن خیرین میراث فرهنگی برای جذب کمک های ارزی و ریالی دوستداران میراث فرهنگی تشکیل می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست خبری عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پیش از ظهر اول خرداد در سالن اجتماعات موزه ملی ایران در حال برگزاری است.

در این نشست ضرغامی گفت: استفاده از نظرات صاحب نظران و کارشناسان به عنوان یک راهبرد اصلی برای مدیریت میراث فرهنگی بسیار مهم است. ما جلسات متعدد با کارشناسان این حوزه داشتیم. دو جلسه ۴۰ نفره با بهترین و نخبه ترین باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد و تلاش شده که نظرات آنها مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: گاهی یک خبر نادرست موجب اتفاقاتی می شود که صواب نیست، اجازه بدهید آزاد اندیشی وجود داشته باشد. رسانه های رسمی به دلایل مختلف نمی توانند شرایطی فراهم کنند که همه حرف بزنند. برخی اوقات دوستان ما می خواهند نظر کارشناسی بدهند اما می گویند شرایط مناسب نیست خب چرا؟ یا اینکه سانسور می شود. من سعی می کنم شخصاً گرفتار این فضا نشوم اما چرا همه کمک نکنیم که این فضا برطرف شود؟ توصیه ما به محیط های نخبگانی خودمان این است که نشست های تحلیلی برگزار کنند. یکی از موارد مورد توجه در کارنامه مدیران ما هم بر همین اساس است.

ضرغامی با اعلام اینکه برای حل مسائل میراث فرهنگی همه باید کمک کنند، گفت: مهمترین وظیفه میراث فرهنگی در این وزارتخانه حفاظت از میراث فرهنگی است که لایه به لایه آن تعریف شده و برای تحقق آن دنبال شرایطی هستیم که این حفاظت به درستی انجام شود.

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند حفاظت از میراث فرهنگی این است که اگر مشکلی دارد، مردم آن میراث را نبینند. اگر قرار بود که مردم میراث فرهنگی را نبینند باید آن دفن می کردیم پس چرا کاوش کرده و بیرون آوردیم؟ میراث فرهنگی باید در دسترس باشد. پدیده ای به نام مخزن داریم که به آن کمتر توجه شده است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: با سازمان اوقاف تفاهم نامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند. برخی تصور می کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد در حالی که این طور نیست. میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه ها باید یکی شود که به میراث فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم. یکی از وظایف راهنمایان موزه ها است که به درستی تفسیر کنند نه اینکه تنها معرفی کنند، به نحوی که بازدیدکننده چیزی از آن موزه یاد بگیرد.

وی افزود: ۷۶۰ موزه داریم که حدود ۵۰۰ موزه آن خصوصی است. برخی از آن موزه ها برای مجموعه داران است . همچنین ۶ موزه در هتل رامسر توسط بنیاد مستضعفان راه اندازی می شود.

ضرغامی بیان کرد: ما در بحث های سیاسی به نکاتی بر می خوریم که می گویند اگر میراثی برای دوره پهلوی با قاجار است باید سانسور کرده و نگوییم؛ در حالی که این طور نیست ما به این میراث هم نگاه معماری و طراحی داریم. من پل ورسک را دیدم که دانمارکی ها ساخته اند. چه اشکالی دارد بگوییم آنها انجام دادند؟ کار خوبی بوده و کار مهندسی انجام شده است. در زمان حکومت قبل ساخته شده ولی ما آن را ثبت می کنیم و اشکالی ندارد، حتی هزینه هایی هم دارد و این هزینه ها را ما حتماً می دهیم. به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی توانستند کمک های مالی خود را به میراث فرهنگی هبه کنند اما بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد. در اساسنامه صندوق احیا این امکان وجود دارد، بنابراین انجمن خیرین میراث فرهنگی تشکیل می شود. ما باید زمینه جذب کمک های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک ها را جذب کرد.

وی ادامه داد: همایش چهره های ماندگار را برگزار می کنیم، در صدا و سیما اثر آن را دیده ام، در اولین برنامه ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی معرفی خواهد شد و به عنوان ارزش مهم در کشور به صورت سالیانه برگزار می شود.

ضرغامی گفت: بعد از ۱۰ سال داربست مسجد امام در میدان نقش جهان برداشت می شود. خیلی از مناره ها همین طور است . این اتفاق در هفته میراث فرهنگی می افتد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ما درباره مسائل میراث فرهنگی تورم قانونی داریم اما گاهی مساله اصلی ما مسکوت مانده امیدواریم در قانون جامع وزارت که به زودی به مجلس داده می شود این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: درباره استفاده از ظرفیت کارشناسی جمهوری اسلامی ایران با سفرای کشورهای دیگر صحبت شده و برای همکاری با کشورهای دیگر اعلام آمادگی کردیم.

ضرغامی درباره طرح مجلس برای استفاده بهینه از آثار تاریخی گفت: نامه ای تهیه شد و برای نمایندگان مجلس ارسال شده است و اشکالات را اعلام کردیم من هم گفتم در جریان ارائه و محتوای آن قرار نگرفته بودم البته این اتفاق کم می افتد و هماهنگی ها به حدی است که مشارکت انجام می شود نمی دانم چه سیری طی شده بود که به اطلاع ما نرسید. گفتند با توجه به قانون جامع میراث فرهنگی که در حال تکمیل است این طرح متوقف می ماند.

وی ادامه داد: سیاست تفویض اختیار جز سیاست های ماست. چرا باید هر کاری که می خواهد انجام شود باید اجازه گرفت به طور جدی معتقدم که باید تفویض اختیار به استان ها داده شود. بیش از ۲۰ مورد به استان ها تفویض شد چون خیلی از این کارها در تهران انجام می شد. شاید اول کار، کمی مشکلات وجود داشته باشد اما در نهایت اتفاق خوبی است.

ضرغامی گفت: الان بسیاری از نیروهای تازه وارد مربوط به دهه ۶۰ هستند در کنار آنها افراد با تجربه نیز حضور دارند. در آینده امیدواریم مدیران جوان با تجربه خوبی داشته باشیم.

وی درباره بازنگری حریم آثار تاریخی، اظهار داشت: بافت تاریخی باید حفظ شود. بافت تاریخی با بافت فرسوده فرق دارد. بارها به مردم توضیح دادم که اگر می خواهید ساختمانی بسازید که حریم را از بین ببرد مجبوریم مقابله کنیم. مثلاً در سمنان یک بنای تاریخی وجود داشت که معتادان در آن جمع می شوند و شهرداری چنان کار کرده که حریم رعایت نشده و تیر آهن ها به بنا آسیب می زند نمی دانم چرا کسی اعتراضی نکرده است یا اینکه چرا ساختمانی در کنار شمس العماره تهران بنایی ساخته شده که حریم این بنا را از بین می برد. در جایی هم می بینیم حریم بافت را وسیع در نظر گرفته اند من گفتم این کار با حساب و کتاب باشد چون مردم در حال زندگی و حفاظت در کنار این بناها و محوطه ها هستند. می توان با بررسی قانونی و علمی این حریم ها را بازنگری کرد اما من در سفرها می بینم که هیچ همکاری با مردم انجام نمی شود.

ضرغامی درباره امکان سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری و مشکلات سرمایه گذاران گفت: سیاست ما در این حوزه مشخص است هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد روز گذشته با مجموعه ای از سرمایه گذاران ترکیه ملاقات داشتم حتی محل های سرمایه گذاری را مشخص کردند همه نوع همکاری با آنها انجام می شود. برای هیچ کشوری در این حوزه غیر از رژیم صهیونیستی محدودیتی نداریم. اعلام کردم با افرادی که سرمایه گذاری کلان می کنند شخصاً ملاقات می کنم. شاید برخی از قوانین و موانع در این باره وجود داشته باشد که در حال برطرف کردن آن هستیم.

وی افزود: در صفحات مجازی سعی کردم با زبانی صحبت کنم که همه مردم درک کنند. شاید موضوع فان باشد اما در کنارش مسائل مهمی مطرح می شود. امروز در یکی از روزنامه ها دیدم که نوشته اند بیشتر از هر چیزی، ما سفرهای استانی ضرغامی را می بینیم در حالی که من در همین فضای مجازی، نظام مسائل گردشگری را گفته ام. خواهش من از فعالان رسانه ای آن است که در کنار نگاه حاشیه ای به اصل مطلب و محتوای آن هم بپردازند.

ضرغامی بیان کرد: من در چهار دولت خدمت کردم هنوز کسی را نداریم که سه دولت را دیده باشد. هر زمان مطلبی را بر اساس تجربه به رئیس جمهور اعلام کردم پیگیری کرده است. من از او تشکر می کنم.

وی افزود: وقتی قانون جامع وزارت را به مجلس ارائه کنیم می توانیم بسیاری از اصلاحات را با کمک دیگران انجام دهیم. متأسفانه یکی از مشکلات کشور این است که کارها عقب می افتد.

شورای عالی میراث فرهنگی را قبول ندارم

ضرغامی در ادامه این نشست تصریح کرد: ما در این مملکت شوراهای عالی و برجسته داریم اما ناکارآمد هستند برخی از این شوراها مفت نمی ارزد بارها خواستم به رئیس جمهور نامه بنویسم که شورای عالی میراث فرهنگی را نمی خواهیم ما کار خودمان را انجام می دهیم. بسیاری از این شوراها تشکیل نشده ولی مأموریت فرمایشی دارند. شورایی به نام شورای عالی میراث فرهنگی را هم تا این لحظه قبول ندارم، چون کارآیی نداشته است.

وی افزود: وقتی رئیس جمهور به خاطر حقوق مرمت کار از دستگاه های متولی که باید کار را انجام دهند، دو بار عصبانی می شود نشان می دهد که به این موضوع اهمیت می دهد. باید تکلیف ۸۵۰ مرمت کار مشخص شود آنها با دل و جان کار می کنند.

ضرغامی بیان کرد: سالهاست کاسبان بازار تبریز مشکل دارند با آنها صحبت کردم شاید حرف اصلی آنها این بود که در زمستان با سرمای شدید مشکل دارند و قوانین میراث اجازه نداده که لوله گذاری گاز انجام شود آنها با خودشان کپسول می برند که مشکلاتی از جمله آتش سوزی را به همراه دارد. ولی باید کار کارشناسی انجام شود مثلاً با سنسورهای جدیدی که آمده می توان قبل از هر اتفاقی جلوی آن را گرفت.

وی در ادامه گفت: در دو روز گذشته با وزیر فرهنگی قطر در محل وزارت میراث فرهنگی نشست داشتیم و درباره مسابقات جام جهانی توافقاتی انجام شد.
ضرغامی در پاسخ به این سوال که آیا برای تحول دیجیتالی در حوزه میراث فرهنگی برنامه ای وجود دارد یا خیر گفت: ما به دنبال ایجاد تحول در آموزش وزارت میراث فرهنگی هستیم مهمترین تحول، تحول در نگاه و دیدگاه ها است وقتی مدیران در این زمینه آموزش نبینند ما نمی توانیم کاری کنیم. بنابراین فعالیت های خودمان را در این حوزه آغاز کردیم.

ضرغامی گفت: انقلابی در حوزه دیجیتال رخ داده ما باید در این زمینه فعال باشیم. ما اپلیکیشن جامعی برای نوروز طراحی کردیم و ۱۷ هزار نقطه نشانه گذاری شد تا مردم از آن استفاده کنند حتی با مجموعه گردشگری دیگری در این زمینه همکاری کردیم. می خواستم در نوروز از این امکان استفاده شود ولی نشد. چون یک مشکل مالی وجود داشت و قوانین در این زمینه دست ما را می بندد بنابراین دو ماه این کار طول کشید و طرح به نوروز نرسید اگر می دانستم آنقدر این کار طول می کشد خودم وارد می شدم. در این کشور قوانین نظارتی از روح خود خارج شده است. بسیاری از فعالان حوزه مجازی را دیده ام آنها می خواهند کار کنند اما می گویند که کارتان خلاف قانون است در حالی که چون شناخت از این حوزه کم است همه فکر می کنند کار نباید انجام شود.

وی گفت: متأسفانه هنوز ایران فوبیا وجود دارد، کشورهای دیگر تلاش می کنند که از ایران آن چیزی که هست نشان داده نشود. ما از رسانه ها همکاری می خواهیم. حرف زدن تنها کافی نیست، گاهی یک عکس می تواند ایران را معرفی کند.

همکاری با قوه قضائیه برای مرمت آثار

وی گفت: ما تقریباً آمار بناهای تاریخی را داریم برخی از این بناها در اختیار دستگاه های دولتی است مدیریت این بناها در اختیار دستگاه های دیگر است نه ما. دستگاه ها نباید بترسند از اینکه آمارشان را به ما بدهند مانند بنیاد مستضعفان که اقلام و بناهای زیادی را در اختیار دارد. ما با دستگاه های دیگر همکاری خوبی داریم دستگاه قوه قضائیه چند وقت پیش از ما خواست بناهای تاریخی شأن را مرمت کنیم مشکلات امنیتی نیز در این زمینه وجود دارد ولی کار را شروع کرده ایم برخی از این مشکلات هم باید حل شود.

ضرغامی گفت: یکی از بحث های فرهنگی ما این است که به توصیه رهبری درباره کاهش جمعیت توجه شود. برخی حرف های پوشالی می زنند و می گویند که در جایی تعداد اهل سنت زیاد تر از شیعه شده است در حالی که همه ایرانی هستند و این حرف ها اساس ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره منفعل بودن حوزه صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی گفت: از ۲۹۹ رشته صنایع دستی ۲۳۳ رشته ثبت محور شدند اعلام کردیم که دیگر برای ۱۵۵ رشته نیز لازم نیست مراحل مجوز کار طی شود بلکه فقط لازم است در سامانه ثبت شود. در حوزه هنرمندان هم باید گفت، در حال حاضر به خاطر مشکلات اعتباری برخی از بیمه هنرمندان به نتیجه نرسیده اما تلاش می شود در بودجه امسال لحاظ شود. ما باید رونق تولید را در صنایع دستی ایجاد کنیم بیمه هم در کنار این رونق حل می شود. اگر مبادی فروش برای عرضه صنایع دستی درست انجام شود و بازار فروش رونق داشته باشد این مشکلات حل می شود.

ضرغامی در ادامه گفت: اگر دستگاه ها و شرکت ها و آنهایی که برای تبلیغات گردشگری خارجی هزینه کنند؛ به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی برای آنها لحاظ می شود. تبصره های مشابه هم وجود دارد. ما به دنبال راه های کم هزینه هستیم تا ایران را بهتر معرفی کنیم.

وی افزود: خبر داریم که گردشگر به ایران آمده و شکار داشته است با او برخورد شد. در این باره صحبت کردیم که طوری برخوردها انجام شود که هم تخلفی صورت نگیرد هم دستگاه ها کار خود را انجام دهند. چند سال پیش در سفری به آذربایجان یک بار پلیس راه آهن باکو به من گفت که به تو مشکوک هستم جیب های من را گشت چون رشوه می خواست. چند سال بعد در جایگاه رئیس سازمان، وقتی با رئیس جمهورشان ملاقاتی داشتم خاطره شخصی خودم را به معاونان او گفتم و متذکر شدم که این رفتارها باعث می شود به گردشگری ضربه وارد کنید بعداً گفتند که آن اتفاق پیگیری شده و دیگر اجازه نمی دهیم تکرار شود. ما باید در ایران هم اخلاق اسلامی را ترویج دهیم و مراقب باشیم برخی رفتارها که برای اعمال قانون انجام می شود به گردشگری لطمه نزند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1