17 آوریل 2024 - 01:21
مهدی حجت رئیس ایکوموس:

امروز با میراث فرهنگی فقط تفریح می کنیم

22 می 2022 - 17:10 dsfr.ir/g47va

امروز با میراث فرهنگی فقط تفریح می کنیم
میثم رودکی
یک گردشگر در قلعه رودخان فومن

رئیس ایکوموس گفت: متأسفانه امروز ما با میراث فرهنگی تفریح می کنیم و ارزش های آن را نمی دانیم.

به گزارش «دنیای سفر»، مجمع عمومی و عادی مؤسسه فرهنگی ایکوموس عصر شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در خانه وثوق الدوله با حضور اعضای آن برگزار شد.

در این جلسه مهدی حجت رئیس ایکوموس گفت: ما در ۲۰ سال گذشته برآورد کردیم که فعالیت ما در ایکوموس مثبت و مثمر ثمر نبوده و نتوانستیم در ایران با امکانات و ظرفیتی که دارد کاری که شایسته کشورمان باشد انجام دهیم. به همین دلیل به نظرم رسید که در این مجموعه باید جهت گیری و اهداف ایکوموس بازنگری شود و مسیری را در پیش بگیریم که مؤثر باشد. یکی از دلایل عدم موفقیت ما، عدم مشارکت اعضا است. یعنی نتوانستیم کاری کنیم که ۵۰۰ نفر عضو ایکوموس به عنوان ۵۰۰ ان جی اوی فعال باشند. این در حالی است که همه آنها علاقه مند هستند.

وی گفت: در حال حاضر ایکوموس جهانی موضوعی را برای هر سال مشخص می کند اما ما در کشورمان گرفتاری زیادی داریم که به آن موضوع پرداخته نمی شود و یکباره می بینیم که ایکوموس جهانی درباره مثلاً باستان شناسی زیر آب برنامه دارد. این در حالی است که ما مسائل مهمتری برای پرداختن آن داریم. بنابراین فکر کردیم که هر کدام از ایکوموس ها در هر کشوری که قرار می گیرد بر اساس مسائل آن کشور کار کند و از امکانات بین المللی برای مسائلی که در کشورشان وجود دارد استفاده کنند.

حجت بیان کرد: به این موضوع فکر کردیم که چطور می توان اعضا را گردهم آورد و همه آنها اعضای فعال باشند. بزرگترین مشکل ما در این حوزه چیست؟ قرار بر این شد که گروه هایی تشکیل شود و هر سرگروه درباره فعالیت های آن به اعضا گزارشی ارائه کند. اگر اعضایی غیرفعال باشند ما از آنها عذرخواهی خواهیم کرد و عضویتشان تمدید نمی شود.

وی همچنین بیان کرد: برخی از گرفتاری ها را در این سال ها پشت سر گذاشته ایم و متوجه شدیم اصل قضیه ای که مشکل داریم عدم آگاهی مردم نسبت به داشته هایشان است. در این باره بیانیه ای ۴ صفحه ای نوشته ایم. بررسی انجام گرفته و دیدیم علت اینکه کسی در خانه اجدادی اش می نشیند و روی آن آب می بندد تا خراب شود چیست؟ و یا چرا مجلس چنین طرح خطرناکی می دهد؟ اینها همگی ناشی از آن است که نمی دانیم میراث فرهنگی چیست و چه ارزشی دارد؟

حجت گفت: می دانم که این موضوع بسیار زمانبر است اما به آن اعتقاد دارم و فکر می کنم مردم باید بدانند که چه چیزی دارند و آن چیز چه ارزشی دارد؟ متأسفانه ما امروز با میراث فرهنگی تفریح می کنیم، سلفی گرفته و گردش می کنیم.

رئیس مؤسسه فرهنگی ایکوموس درباره طرح جنجالی بهینه سازی اشیای تاریخی که چندی پیش توسط نمایندگان مجلس مطرح شد گفت: در این طرح درباره اشیای تاریخی و کشف آن صحبت شده بود. من از آنها پرسیدم اشیای تاریخی چیست؟ چون دیگر اشیای تاریخی تنها به یک شیئی گفته نمی شود. الان برای ما حتی یک تکه استخوان و یا خاک هم مهم است چون می توان از آن اطلاعات زیادی برداشت کرد. علم باستان شناسی دیگر تنها علم اشیا نیست. همه ما باید کمک کنیم تا مردم ارزش میراث فرهنگی خودشان را بدانند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی گفت: میراث فرهنگی سه پایه دارد. پژوهش، حفظ و احیا، معرفی و آموزش پایه های آن است. باید میراث فرهنگی معرفی شود اما به درستی. میراث فرهنگی با معرفی زنده است. پژوهش و نگهداری نیز برای معرفی است اما وقتی معرفی شد نباید ماهیت خود را به تفریح تغییر دهد.

حجت همچنین در ادامه این برنامه به سوالات برخی از اعضای ایکوموس پاسخ داد. یکی از این سوالات درباره این بود که چرا ایکوموس به طرح ۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز واکنشی نداشته است که در پاسخ به آن گفت: اگر فکر می کنید که ایکوموس با طرح مجلس یا طرح ۵۷ هکتاری شیراز موافق است و یا حتی به آن شک دارید ایکوموس و من را نشناخته اید. ما اطلاعیه ای نمی دهیم اما درباره آن کار می کنیم. موضع ایکوموس بسیار روشن است. ما به جای اینکه برای چنین اتفاقاتی بیانیه داده و شلوغ کنیم به نحو دیگری فعالیت کرده و روشنگری می کنیم.

1