28 مارس 2024 - 22:02
رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت ایران تاکید کرد:

درخواست عاجلانه فعالان گردشگری سلامت از رئیس جمهور

22 می 2022 - 13:10 dsfr.ir/8r4hf

درخواست عاجلانه فعالان گردشگری سلامت از رئیس جمهور
ecomotive.ir
سامانه جامع مدیریت گردشگری سلامت

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت ایران گفت: امیدوارم سامانه جامع مدیریت گردشگری سلامت کار خود را آغاز کند تا با شفاف سازی به بخش گردشگری سلامت کمک شود.

به گزارش «دنیای سفر» رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت ایران گفت: امیدوارم با حمایت شورای راهبری گردشگری سلامت کشور سامانه جامع مدیریت گردشگری سلامت کار خود را آغاز کند تا با شفاف سازی به بخش گردشگری سلامت کمک شود. متاسفانه از بخش دولتی دل آزرده هستیم چرا که نه تنها حمایت نمی کند بلکه به گردشگری سلامت آسیب هم می زند. در این خصوص درخواست عاجلی از رییس جمهور داریم چون پنج وزارتخانه متبوع خودشان را هم تراز یکدیگر نمی بینند و هیچوقت به نتیجه مطلوبی با یکدیگر نمی رسند.

حسن نیکونام در گفت و گو با ایسنا در خصوص اخباری مبنی بر سفر یک میلیون گردشگر سلامت به ایران در سال گذشته اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه سامانه و فرایند درستی برای ساماندهی این گردشگران وجود ندارد، آمارهای اشتباهی هم گفته می شود. طی سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی عمدتا ویزاهای درمانی صادر می شد و گردشگرانی که برای تجارت، تفریح و تحصیل قصد ورود به ایران داشتند، از طریق ویزای درمانی به ایران سفر می کردند. متاسفانه اغلب ویزاها را هم وزارت امور خارجه صادر کرده و شاید وزارت میراث فرهنگی کمتر از ۱۰۰ هزار ویزا برای آژانس های معتبر خود صادر کرده باشد.

وی افزود: فکر نمی کنم بیش از ۳۰ درصد این آمار اعلام شده گردشگر سلامت باشند. در حالت خوشبینانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار گردشگر سلامت در سال گذشته وارد ایران شده اند که همان ها نیز به صورت رها شده وارد ایران شده اند. حتی مراکز درمانی مجاز که مجوز ipd دارند و فرایند حرفه ای خود را اخذ کرده اند، از این میزان گردشگر سلامت بی بهره شده اند.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت ایران ادامه داد: گردشگران سلامت وقتی وارد ایران می شوند، در سطح شهرهای توریست پذیر درگیر دلال های غیرمجاز می شوند و معمولا از مراکز غیرمجاز خدمات دریافت می کنند. حتی شاهد هستیم بعضا خدمات مناسبی دریافت نمی کنند که همین موضوع باعث بروز خسارت و صدمه به بیمار می شود. در این صورت کل صنعت گردشگری و سیستم های سیاسی، امنیتی و فرهنگی ایران صدمه می بیند.

نیکونام اضافه کرد: این فرایند باید هرچه سریع تر اصلاح شود. وزارت امور خارجه باید فرایندهای قانونی را بر اساس استانداردهای تعریف شده در شورای راهبری گردشگری سلامت اجرا کند. وزارت بهداشت نیز لازم است نظارت های خود را پررنگ تر کند تا دلالان نتوانند برای بیماران خارجی به اسم بیمار ایرانی از یارانه های دولتی که برای مردم ایران هزینه می شود، استفاده کنند.

ایران سالانه ظرفیت ۱۰ میلیارد دلار درآمدزایی از گردشگری سلامت دارد

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت ایران تصریح کرد: بر اساس اعلام OIC(سازمان همکاری اسلامی) ایران سالانه ۱۰ میلیارد دلار در جذب گردشگر سلامت ظرفیت دارد اما متاسفانه به دلیل عدم شفافیت فرایندها، وجود رانت های دولتی و خصولتی متعدد، عدم همکاری وزارت های بهداشت، امور خارجه و میراث فرهنگی و عدم توجه به بخش خصوصی که متولی این کار است، این آمار در ایران به شدت پایین است. اگر برآوردهای وزارتخانه های بهداشت، امور خارجه و میراث فرهنگی را جمع آوری کنیم، علاوه بر اینکه تمام آمارهای آنان بر اساس حدس و گمان است، متوجه خواهیم شد جمع عواید آن شاید به ۴۰ میلیون دلار در سال نیز نرسد.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت ایران گفت: این دردآور است که با توجه به ظرفیت قابل توجه پزشکان ماهر و مراکز درمانی مجهز با وجود قیمت رقابتی به شدت پایین نسبت به ترکیه، هندوستان و اردن در جذب گردشگر سلامت به صورت شفاف و یکپارچه هنوز مشکل داریم.

نیکونام تاکید کرد: ما سوءمدیریت نداریم بلکه برخی روندهای مفسده آمیز به شدت به فرایند گردشگری سلامت آسیب می زند. در واقع برخی برای حفظ رانت چند صد میلیون دلاری در سال تمام منافع ملی ۱۰ میلیارد دلاری ایران را با خاک یکسان می کنند. وظیفه بخش دولتی نظارت و قانون گذاری است؛ نه اینکه کارشناسان بخش دولتی شرکت گردشگری تاسیس و به دلیل تعارض منافع با بخش خصوصی ایجاد ناهماهنگی کنند.

وی بیان کرد: حتی نیمی از همین ظرفیت درآمدزایی ایران در گردشگری سلامت ایران به شدت می تواند اشتغال زایی ایجاد کند. این میزان می تواند به صنعت درمانی ما نیز بسیار کمک کند. صنعت درمانی بخش خصوصی می تواند با استفاده از این ظرفیت تمام تجهیزات خود را ارتقا داده و از تجهیزات مدرن استفاده کنند. صنعت بیمارستانی بخش خصوصی به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالباتش از سوی بیمه و بخش دانشگاهی وزارت بهداشت همیشه در پرداخت حقوق کارکنان خود مشکل دارد.

به دلیل تعارض منافع بخش درمانی مقابل بخش گردشگری سلامت قرار گرفته است

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت ایران افزود: می توان بیمارستان های گردشگری سلامت بخش خصوصی را در کنار آژانس های مجاز قرار داد اما با رفتارهای غیرحرفه ای وزارت بهداشت بخش درمان مقابل بخش گردشگری سلامت قرار گرفته که این موضوع فقط به دلیل تعارض منافع شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: این مساله حتی به مراکز درمانی و بیمارستانی آسیب وارد می کند چرا که وقتی فرایندی به صورت شفاف انجام نشود، دلالی و رانت خواری کنار آن پررنگ می شود.

1