28 مارس 2024 - 23:50

ایتالیا مرمر پارتنون را به یونان پس داد

21 می 2022 - 21:30 dsfr.ir/2522z

ایتالیا مرمر پارتنون را به یونان پس داد
دریافتی
معبد پارتنون

یک تکه مرمر معبد «پارتنون» برای همیشه از ایتالیا به یونان بازگردانده می شود.

به گزارش «دنیای سفر» و به نقل از رویترز، ایتالیا تکه ای از مرمرهای معبد باستانی پارتنون را که در یکی از موزه های ایتالیا نگهداری می شد به طور دائمی به یکی یونان بازمی گرداند. این اقدام از اهمیت بسیار زیادی برای یونان برخودار است، چراکه این کشور مدت هاست تلاش برای پس گرفتن آثار تاریخی متعلق به اماکن باستانی و مشهور یونان را آغاز کرده است.

ابعاد این تکه مرمر ۳۵ در ۳۱ سانتی متر است و در حقیقت بخشی از پای «آرتمیس» الهه یونان باستان را درحالی که نشسته است به تصویر می کشد. این مرمر بخشی از کتیبه شرقی این معبد بوده است که به قرن پنجم پیش از میلاد تعلق دارد.

این مرمر زمانی یکی از آثار مجموعه «رابرت فاگان» سیاستمدار و باستان شناس بریتانیایی قرن نوزدهم بود. پس از درگذشت این دیپلمات، «دانشگاه سلطنتی پالرمو» این اثر را از همسر او خریداری کرد.

وزیر فرهنگ یونان روز جمعه با تشکر از مقام های «سیسیل» بیان کرد: «این مرمر که با نام «مرمر فاگان» شناخته می شود می تواند تا ابد در یونان بماند. سیسیل راه بازگشت مرمرهای پارتنون به یونان را هموار کرد.»

مقام های یونان بارها از موزه بریتانیا در لندن خواسته اند مجسمه های ۲۵۰۰ ساله ای را که «لرد الگین» بریتانیایی در اوایل قرن نوزدهم از معبد آکروپولیس جدا کرد بازگردانند و اکنون استرداد یک تکه مرمر از یونان اقدامی قابل توجه محسوب می شود.

موزه بریتانیا در حال حاضر از نیمی از کتیبه ۱۶۰ متری که در پارتنون نصب شده بود نگهدار می کند.

یونان پس از افتتاح یک موزه جدید در تپه آکروپولیس، تلاش برای بازگرداندن مرمرهای پارتنون را از چند سال پیش آغاز کرده و امیدوار است این موزه جدید روزی خانه این مرمرهای باستانی شود.

«یونسکو» در ماه مارس از یونان و بریتانیا خواست مذاکراتی را برای رسیدن به توافق درباره این مسئله آغاز کنند.

1