29 مارس 2024 - 02:21
رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو:

گردشگری ابزاری موثر در مقابله با ایران هراسی است

29 آوریل 2022 - 17:30 dsfr.ir/zt5i4

گردشگری ابزاری موثر در مقابله با ایران هراسی است
دریافتی
ایران هراسی

رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو در ایران گفت: گردشگری و تولید محتوای دقیق از ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران در مقابله با تبلیغات منفی دشمنان و شکست سیاست ایران هراسی و اسلام هراسی، بسیار موثر است.

به گزارش «دنیای سفر» عبدالکریم صادق دوست در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا به ضرورت بهره مندی از ابراز گردشگری برای مقابله با ایران هراسی اشاره کرد و گفت: زمانی که یک گردشگر به ایران می آید و آثار و تمدن قدیم و فرهنگ کنونی کشور و ملت ما را می بیند، متوجه می شود ایران کشوری بزرگ، متمدن و صاحب فرهنگ است، و هنگامی که از ایران باز می گردد اطلاعات و افکارش نسبت به ایران تصحیح خواهد شد.

وی گفت: تولید محتوای دقیق برای معرفی بهتر و بیشتر ظرفیت های فرهنگی و برگزاری رویدادهای مرتبط با تاریخ و تمدن ایران، فرهنگ ایرانی و ایرانیان در مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی بسیار موثر است.

رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو در ایران اظهار داشت: با معرفی صحیح ایران می توان مقابل تبلیغات منفی بر ضد کشور و ایران هراسی ایستاد و نمایشگاه گردشگری جهان اسلام که قرار است در خرداد ماه در تهران برگزار شود یکی از همین ابزارهای مهار و کاهش ایران هراسی است.

نخستین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام (IWTE) با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری کشورهای جهان اسلام و تقویت ارتباط فعالان و کسب وکارهای این حوزه به مدت سه روز از ١٧ تا ٢٠ خرداد ١۴٠١ در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود.

ضرروت یک پایگاه قدرتمند و موثر برای ثبت و معرفی میراث جهان اسلام

صادق دوست درباره پرونده ورزش های سنتی و بازی های بومی ایران توسط وزارت ورزش و جوانان برای ثبت در آیسسکو، اظهار داشت: هدف از ثبت این ورزش ها و بازی ها سنتی که در گروه میراث ناملموس ایران قرار می گیرند، شناساندن هویت این ورزش ها به دنیا است که اکنون در روند ثبت قرار دارد و ما در حال پیگیری هستیم و هر زمان نهایی شد، اعلام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی می توانند آثار فرهنگی و تاریخی ملموس و ناملموس خود را در آیسسکو ثبت کنند، گفت: حدود یکسال پیش پرونده چند بازی سنتی توسط وزارت ورزش وجوانان برای ثبت در آیسسکو تحویل ما شد که روند ثبت آن در آیسسکو در حال پیگیری است.

رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو در ایران با بیان اینکه مرکز ثبت آثار سازمان آیسسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام - ICESCO) تشکیل و رسمیت پیدا کرده است، گفت: این مرکز فعالیتی مشابه با یونسکو دارد و در اصل در رقابتی سالم با یونسکو شروع به ثبت آثار میراث فرهنگی کشورهای اسلامی کرده است، زیرا این آثار متعلق به امت اسلامی است. آیسسکو تلاش می کند به کشورهای اسلامی کمک کند تا یک پایگاه قدرتمند و موثر برای ثبت و معرفی میراث جهان اسلام داشته باشند.

صادق دوست گفت: ثبت آثار میراث فرهنگی کشورهای اسلامی یک حرکت و ابتکار جدید از طرف آیسسکو است و به هیچ وجه پیش نیاز این کار، ثبت آثار در یونسکو نیست، اما کشورهای اسلامی می توانند علاوه بر ثبت آثار خود در یونسکو، پرونده های آثار خود را تدوین و برای ثبت به سازمان آیسسکو نیز ارائه کنند.

«ثبت جهانی میراث جهان اسلام هم به دو دسته میراث ملموس و ناملموس تقسیم شده اند که هر کدام در طبقه خود قرار می گیرد. کشورهای اسلامی در هر دو بخش پرونده آثار را تدوین و به آیسسکو ارسال می کنند تا ثبت شود. از ایران تاکنون ۱۰ اثر ثبت شده است که سال گذشته پنج اثر منظر فرهنگی قلعه الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام (جامی)، مجموعه تاریخی بسطام، منظر فرهنگی ماسوله و گنبد علویان همدان، به عنوان فهرست میراث جهان اسلام ثبت شد»

رئیس گروه کمیسیون ملی آیسسکو در ایران گفت: متاسفانه با اینکه ۶صاحب آثار میراث فرهنگی و تمدنی جهان، از کشورهای اسلامی هستند، اما کشورها عموما صنعتی و پیشرفته از فرصت اقتصادی جاذبه ها و ظرفیت های آنها بهره برداری می کنند. کشورهای اسلامی باید این هویت را با ذکر عنوان دقیق آثار و میراث خود شناسایی، تعریف و ثبت کنند و برای ثبت در میراث فرهنگی جهان اسلام، به آیسسکو معرفی کنند.

1