24 آوریل 2024 - 05:01

تمدید نمایش آجرهای سه هزارسالۀ استردادی از سوئیس

22 آوریل 2022 - 16:00 dsfr.ir/k57d1

تمدید نمایش آجرهای سه هزارسالۀ استردادی از سوئیس
موزه ملی ایران
تمدید نمایش آجرهای سه هزارسالۀ استردادی از سوئیس

موزه ملی ایران از تمدید نمایشگاه آجرهای لعابدار سه هزار ساله استرداد شده از سوئیس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نمایشگاه آجرهای لعابدار بودکان که از ۲۳ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در موزه ملی ایران باستان برپا شده، قرار بود ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ پایان یابد، اما موزه ملی اعلام کرد بنا به درخواست های مکرر علاقه مندان این نمایشگاه تا ۱۵ اردیبهشت ماه همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

این نمایشگاه شامل ۵۱ قطعه آجر لعابدار مانایی از قلایچی بوکان با قدمتی در حدود ۲۸۰۰ سال است که ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ از سوئیس به ایران بازگردانده شدند. آجرها در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی از سوی یک خانواده ایرانی قاچاقی به بندر چیاسو در مرز سوئیس ایتالیا منتقل شده بود. در اوایل دهه ۶۰ کاوش های غیرمجاز در این محوطه آغاز شد و تعداد زیادی آجر لعابدار از آنجا قاچاق شد. تعدادی از این آجرها در حراجی ها به فروش رسیدند. هم اکنون مشابه این آجرها در مجموعه های خصوصی پاریس و توکیو نگهداری می شوند.

در دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در زمان فروش تعدادی از این آجرها، جان کرتیس از موزه بریتانیا متوجه شد این آثار متعلق به فرهنگ مانایی و محوطه قلایچی (استان آذربایجان غربی) است. او از همان زمان تلاش خود را برای بازگرداندن این مجموعه تاریخی به ایران آغاز کرد. هرچند در گزارش های کرتیس، به ۵۲ قطعه آجر لعابدار اشاره شده است، اما با پایان پیگیری های حقوقی و استرداد این مجموعه بعد از گذشت حدود سه دهه، تعداد ۵۱ قطعه آجر لعابدار به ایران تحویل داده شد و از سرنوشت یک قطعه دیگر اطلاعاتی در دست نیست.

1