25 آوریل 2024 - 06:47
عضو گروه پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تشریح کرد

نقش اینترنت در فعالیت های اقتصادی گردشگری

13 آوریل 2022 - 12:00 dsfr.ir/fe2sd

نقش اینترنت در فعالیت های اقتصادی گردشگری
دنیای سفر
فناوری اینترنت و صنعت گردشگری

عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: شاید هیچ عرصه ای به اندازه گردشگری از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر نگرفته است؛ بخش خصوصی کاملا نیازمند استفاده از فضای اینترنت و دسترسی آزاد به این بستر است که هرگونه محدودیتی فعالیت اقتصادی این بخش را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش «دنیای سفر» رضا رضوانی در گفت و گو با ایسنا در خصوص تاثیر اینترنت بر فعالیت های اقتصادی گردشگری اظهار کرد: جهان در حال کوچک شدن است و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ما را با شرایط جدید روبرو ساخته است. باید گفت جامعه ما در حال تجربه یک انقلاب صنعتی جدید است که البته از آن به عنوان انقلاب اطلاعاتی نیز نام می برند.

وی افزود: در حالی فناوری های اطلاعات و ارتباطات در تمام ابعاد زندگی ما حاضر شده اند که روش های پیشرفته تحلیل آماری و هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در حال شکل دادن به کل طیف فعالیت های ما از جمله روش های اجتماعی، کار، سفر و تعامل با محیط مان هستند. این انقلاب حول مفهوم «داده» ساخته شده است. «حقوق داده» رشته ای کاملا تخصصی است که به صورت دوره های عملیاتی و همینطور دانشگاهی سال ها است که در کشورهای پیشرو به صورت کاملا حرفه ای دنبال می شود.

عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری گفت: حقوق داده از یک سو نحوه تنظیم فعالیت های پردازش داده ها و کاربردها و فناوری های ساخته شده بر روی آن ها را مطالعه می کند و از سوی دیگر این دوره با بررسی استفاده و کاربرد روش های هوش مصنوعی در حوزه حقوق، نقش «قانون به عنوان داده» را مورد بررسی قرار می دهد.

رضوانی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم در حقوق داده حفظ حریم خصوصی شهروندان و تدوین پروتکل های دقیق جهت ارائه و تصویب مواد قانونی جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان و افراد جامعه در این فضا است.

وی تصریح کرد: امروز در کشور شاهد تصویب طرح صیانت هستیم که تحت عنوان حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی معرفی می شود. البته جزئیات کاملی از طرح هنوز اعلام نشده است، اما در ذهنیت جامعه محدودسازی افراد در دسترسی به فضای آزاد اطلاعات ایجاد شده است.

عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری خاطرنشان کرد: شاید هیچ عرصه ای به اندازه گردشگری از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر نگرفته است. در حال حاضر شاهد استفاده فزاینده از ICT ها در عرصه گردشگری هستیم. دائما برنامه های جدیدی تحت عنوان استارت آپ های گردشگری معرفی می شوند که برخی از آنان دارای کارایی بالایی نیز هستند و جایگاه خوبی نیز به دست آورده اند.

رضوانی اضافه کرد: یک موضوع اساسی که می توان از آن به عنوان نقطه تهدید نیز نام برد نبود مواد قانونی مشخص و شفاف در مورد بکارگیری و استفاده از این بستر در قالب های جدید است. به عنوان مثال ما امروز در عرصه جهان شاهد استفاده از پلت فرم هایی همچون Air B and B؛ Booking.Com؛ Couchsurfing؛ Trip Adviser و دیگر موارد هستیم. تمامی این موارد حاصل خلاقیت های نو جهت تامین خدمات مورد نیاز گردشگران شکل گرفته اند که استفاده از آن ها محدود شده است.

وی عنوان کرد: در ایران هر اقامتگاه رسمی و شناسنامه دار باید لیست میهمانان شبانه خود را به اداره اماکن تحویل دهد و پذیرش میهمان نیز با توجه به شرایط قانونی و شرعی کشور انجام شود، اما در مورد اقامتگاه های غیرمجوزدار و فاقد شناسنامه که تحت عنوان خانه های شخصی اجاره داده می شوند، از این شرایط برخوردار نیستند. اگر قرار باشد پلت فرم هایی همچون نمونه های خارجی در کشور شکل بگیرد در درجه اول نیازمند تدوین رویه های قانونی آن هستیم که خلاء آن احساس می شود. فقدان رشته دانشگاهی در رسته حقوق همچون شاخه های جرم و جزا به نوعی تدوین این رویه ها را نیز دشوار می سازد.

عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری افزود: فارغ از گردشگری داخلی و محلی، در زمینه گردشگری خارجی که ارزآوری مهمترین مزیت آن است، به نوعی فعالیتی صادراتی محسوب می شود. بخش خصوصی کاملا نیازمند استفاده از فضای اینترنت و دسترسی آزاد به این بستر است که هرگونه محدودیتی فعالیت اقتصادی این بخش را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد که ره آورد آن افزوده شدن تعدادی دیگر به لشکر عظیم بی کاران کشور است.

1