29 مارس 2024 - 11:14
معاون سازمان حج و زیارت:

سهمیه حج ایران هنوز معلوم نیست

10 آوریل 2022 - 13:00 dsfr.ir/lp6xz

سهمیه حج ایران هنوز معلوم نیست
emaratalyoum.com
نمایی از خانه کعبه در عربستان

به دنبال موافقت #عربستان با برگزاری عمومی حج با حضور جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: سهمیه حج کشورها هنوز تعیین نشده است. سهمیه ایران نیز پس از انجام مذاکرات و امضاء تفاهم نامه اعلام می شود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، اکبر رضایی با اشاره به اعلام اخیر وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر پذیرش یک میلیون نفر از حجاج داخل و خارج این کشور برای حج تمتع امسال، اظهار کرد: با وجود اعلام اخیر عربستان مبنی بر تعداد کلی زائران شرکت کننده در حج تمتع پیش رو، ولی تاکنون سهم هر کشور تعیین نشده تا براساس آن برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد. سهمیه حجاج ایران برای ادای مناسک حج تمتع نیز پس از انجام مذاکرات و امضای یادداشت تفاهم بین دو کشور اعلام می شود.

او افزود: مطابق روال همه ساله که وزارت حج عربستان از نمایندگان کشورهای حاضر در حج دعوت می کند و بعد از گفت وگو و امضاء یادداشت تفاهم فی مابین، سهمیه هر کشور مشخص می شود، بدیهی است امسال هم این فرایند عملی خواهد شد و دعوتنامه برای کشورها ارسال می شود تا پس از انجام تفاهم وارد مرحله برنامه ریزی بر اساس سهمیه تعیین شده بشویم.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت تاکید کرد: سهمیه جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع ۱۴۰۱ به هر میزانی تعیین شود برنامه ریزی لازم برای حجاج کشورمان انجام می شود.

رضایی درباره افراد دارای اولویت اعزام، گفت: بدیهی است کسانی مشمول تشرف می شوند که در حج تمتع سال ۱۳۹۹ ثبت نام کرده و هزینه های اعلامی را واریز کرده باشند، از بین این افراد با توجه به شرایط تعیین شده و سهمیه اختصاصی، افراد در اولویت دعوت می شوند تا نام نویسی نهایی در کاروان ها انجام شود.

او با اشاره به دیگر شرایط تعیین شده از سوی وزارت حج و عمره عربستان برای حج تمتع امسال، یادآور شد: طبق اطلاعیه انتشاریافته، حج تمتع امسال برای افراد زیر ۶۵ سال است، ضمن این که افرادی که قصد حج تمتع دارند باید واکسینه شده باشند و مدرک معتبر را ارائه کنند. همچنین افراد قبل از ورود به عربستان سعودی باید گواهی منفی آزمایش کرونا را که مدت آن بیش از ۷۲ ساعت نباشد، ارائه دهند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت افزود: سایر موضوعات مرتبط با حج تمتع ۱۴۰۱ و تاریخ ثبت نام متقاضیان به همراه دیگر موضوعات اجرایی مرتبط برای حج گزاران متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

رضایی با یادآوری این که قبل از همه گیری کرونا و در حج تمتع ۱۳۹۸ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از حجاج داخل و خارج در مراسم حج تمتع حضور یافتند، گفت: همه گیری کرونا موجب شد که در دو سال اخیر مراسم حج به صورت محدود و با تعدادی از حجاج داخل عربستان برگزار شود، اما در حج تمتع امسال شاهد حضور حجاج کشورهای اسلامی برای انجام مناسک حج خواهیم بود.

1