23 آوریل 2024 - 20:12

فروش ۸ میلیاردی صنایع دستی خراسان رضوی در نوروز

10 آوریل 2022 - 18:50 dsfr.ir/rn0dg

فروش ۸ میلیاردی صنایع دستی خراسان رضوی در نوروز
میثم رودکی
صنایع دستی کاشان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از فروش هشت میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی صنایع دستی و سوغات در استان طی ایام نوروز خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» رضا ابراهیم نیا در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فروش نوروزی بیش از هشت میلیارد تومانی صنایع دستی در خراسان رضوی از ایجاد ۵۴۸ غرفه در ۴۸ بازاچه حاصل شده که ۶۲۰ هنرمند در ۴۲ رشته فعالیت داشته اند.

وی ادامه داد: طی این ایام زیورآلات، فیروزه کوبی، دست بافت ها به خصوص گلیم و فرت، سنگ تراشی های هرکاره و گوهرسنگ ها بیشترین میزان فروش و استقبال مردمی را داشتند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه کرد: از بین ۳۳ شهرستان در سطح استان ۲۲ شهرستان که توجیه پذیری بیشتری در فروش صنایع دستی داشت، در تاسیس بازارچه استفاده شد. همچنین میزان استقبال مردم با توجه به فراهم نبودن امکانات سفر طی ۲ سال اخیر امسال بسیار خوب بود.

ابراهیم نیا خاطرنشان کرد: یک جنبه مهم فروش و رونق صنایع دستی به گردشگری مربوط است. قطعا در مناطقی که گردشگری فعال تر باشد، رونق فروش، آموزش صنایع دستی و توجه به فراگیری هر کدام از آن نیز بیشتر خواهد بود. 

وی بیان کرد: برنامه ریزی ما در خصوص میزان استقبال مردم ایجاد حدود ۳۰۰ غرفه بود اما تعداد تقاضاها از حد تصور ما بیشتر شد و عدد غرفه ها به عدد ۵۴۸ مورد رسید.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در خراسان از ۲۹۴ رشته در حوزه صنایع دستی ۸۵ رشته فعال وجود دارد. از این تعداد حدود ۲۲ رشته از رشته های بومی استان است که در اولویت برنامه ریزی و حمایت های ما قرار دارند. 

ابراهیم نیا در خصوص سفرهای تابستانی و برنامه ریزی برای فروش صنایع دستی برای آن زمان تصریح کرد: در آینده با توجه به تجربیات و برنامه های در حال تدوینی که داریم و به تناسب تقاضایی که در بخش های مختلف استان وجود دارد و همچنین توجه به شرایط موجود در نقاطی که گردشگرپذیرتر است، بازارچه های موقت و یا دائمی ایجاد خواهد شد. همچنین در نظر داریم با هماهنگی بخش های گردشگری در خانه های بوم گردی هر منطقه از صنایع دستی موجود استفاده شود.

وی گفت: در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان نامه ای تدوین و درخواست شد تا حداقل هتل های چهار و پنج ستاره مکلف شوند به تعداد مورد نظر اتاق های خود را به صنایع دستی تجهیز کنند. امیدواریم این درخواست ما از وزارت تحقق پیدا کند. در این صورت انقلابی در حوزه صنایع دستی کشور رخ خواهد داد. در حقیقت هدف از این اقدام استفاده از ظرفیت های یکدیگر بوده است.

1