28 مارس 2024 - 15:31

مورد توجه ترین مقاصد گردشگری مجازی در نوروز

10 آوریل 2022 - 18:20 dsfr.ir/9o0m5

مورد توجه ترین مقاصد گردشگری مجازی در نوروز
ایرنا
گردشگران نوروزی در تخت جمشید مردشت

تعطیلات نوروزی هر ساله زمان مناسبی برای گردشگری عموم مردم بوده است. با شیوع ویروس کرونا چند سالی بود که سفرهای نوروزی طرفدار زیادی نداشت و مورد توجه بخش زیادی از مردم نبود؛ با این حال بسیاری از کاربران در چند سال گذشته سفرهای مجازی را به راه انداختند تا بهانه ای برای معرفی اماکن سیاحتی و زیارتی شهر خود باشد.

به گزارش «دنیای سفر»، مرکز پژوهشی «بتا» در ادامه نوشت: با تزریق واکسن کرونا و کاهش چشمگیر مبتلایان و فوتی های کرونا در اواخر سال ۱۴۰۰، تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ فرصت مناسبی برای سفر و تفریح فراهم کرد؛ تا جایی که شاهد حجم عظیمی از مسافران نوروزی در عید امسال بوده ایم.

طبق بررسی ها، حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد (اینستاگرام)، تخت جمشید (توییتر) و حافظیه در شیراز (تلگرام)، مورد توجه ترین اماکن گردشگری در نوروز ۱۴۰۱ در فضای مجازی بودند.

بنای گردشگری اول در هر بستر بیش از دو بستر دیگر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. اینستاگرامی ها بیش از کاربران دو بستر دیگر در نوروز ۱۴۰۱ پیرامون اماکن تفریحی و گردشگری تولید محتوا داشتند. انتشار تصاویر از اماکن گردشگردی بعد از بازدید از آنها، معرفی اماکن مختلف تاریخی، مذهبی و سیاحتی توسط تورهای گردشگردی و افراد مختلف، پیشنهاد سفر به این اماکن توسط اطرافیان و دوستان، اشاره به تاریخچه و علل اهمیت این اماکن توسط کارشناسان این حوزه و ... از دلایل پرتکراری این اماکن در فضای مجازی است.

با توجه به بررسی تکرار این اماکن در نوروز ۱۴۰۱، انتشار تصاویر از اماکن گردشگری بعد از بازدید و پیشنهاد سفر به آنها، مهم ترین عامل پرتکراری این اماکن در بازه مورد بررسی در شبکه های اجتماعی بوده است.

در این گزارش صرفا اماکن گردشگری شامل اماکن تاریخی، مذهبی، آرامگاه مشاهیر و اماکن سیاحتی مورد بررسی قرار گرفته و منابع طبیعی همچون جنگل، تالاب، پارک و ... در نظر گرفته نشده است.

بنابر آمارها حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد، تخت جمشید در شیراز و برج میلاد در تهران سه مکان مورد توجه کاربران توییتر در نوروز ۱۴۰۱ بوده است.

حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد، تخت جمشید در شیراز و میدان نقش جهان در اصفهان سه مکان مورد توجه کاربران اینستاگرام در نوروز ۱۴۰۱ بوده است.

تخت جمشید در شیراز، برج میلاد در تهران و حافظیه در شیراز سه مکان مورد توجه کاربران تلگرام در نوروز ۱۴۰۱ بوده است.

1