28 مارس 2024 - 04:21

خدمت تاریخی به سوغات قم با تشکیل موزه سوهان

8 آوریل 2022 - 13:00 dsfr.ir/436gj

خدمت تاریخی به سوغات قم با تشکیل موزه سوهان
قم نیوز
سوهان قم

یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی ضمن ابراز تاسف از عدم معرفی درخور صنعت سوهان #قم، گفت: با تشکیل موزه سوهان می توانیم گام موثری در راستای معرفی این محصول برداریم.

به گزارش «دنیای سفر»، سید محسن محسنی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در رابطه با پیشنه سوهان در قم به عنوان سوغات اصلی این استان، با اشاره به برگزاری جلسه ای در این خصوص در بنیاد قم پژوهی، اظهار کرد: متاسفانه در این جلسه متوجه شدیم که اطلاعات لازم در خصوص پیشینه و سابقه اصلی ترین سوغات شهرمان در میان مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسب و درخور در راستای این محصول انجام نشده است، عنوان کرد: نحوه پخت، پیشنه، لوازم و ... سوهان نیازمند تحقیق و معرفی هرچه بیش تر هستند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه اختلافاتی در خصوص نخستین زمان ساخت این سوهان وجود دارد، مطرح کرد: در جلسه ای که در بنیاد قم پژوهی نیز برگزار شد اختلاف نظر در راستای اینکه در زمان ناصرالدین شاه این شیرینی ساخته شده یا مظفرالدین شاه وجود داشته است.

وی با بیان اینکه حتی نمی دانیم قدیمی ترین سند مکتوب که نام سوهان در آن درج شده کدام است، خاطرنشان کرد: ظاهرا نام "سوهان" که ناظر بر این شیرینی مخصوص است در تلفظ محلی "سوون /sowun" با تخفیف در ادای w گفته می شود و منحصرا معطوف به قم است.

محسنی با اشاره به اینکه اجمالا باید گفت در کتابچه های دورۀ ناصرالدین شاه که مشاغل قم بیان شده است نامی از سوهان فروش نیست، تصریح کرد: اما شغل حلوایی در آن دوران که سوهان نوعی از آن است و همین صنف هم آن را ابداع کرده به تعداد قابل توجه دیده می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه قم علی رغم تاریخ کهن یکی از فقیرترین شهرهای کشور از لحاظ داشتن موزه است، یادآور شد: تشکیل موزه سوهان که شامل سوابق سندی، مدرکی، ابزاروادوات سوهان پزی و همچنین تاریخچه سوهان پزان، سوهان فروشان، عکس آن ها، فیلم های مربوط، انواع قوطی های سوهان در گذشته و ... می تواند یک اقدام بسیار موثر در راستای شناساندن و معرفی این سوغات باشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه مصاحبه با سوهان پزان و سوهان فروشان پیشکسوت و قدیمی و نشر آن ها به صورت کتاب، کتابچه و فیلم نیز اقدام مطلوبی است، بیان کرد: همچنین واژه ها و اصطلاحات متداول و متروک مربوط به سوهان پزی و سوهان فروشان در قم که در واقع سند معنوی این متاع در این شهر محسوب می شوند نیز باید گردآوری شود.

وی با تاکید بر نام گذاری خیابان یا میدانی در شهر به نام سوهان با نماد آن، که می تواند همراه با ساقه زرین گندم باشد، ابراز کرد: همچنین خوب است معرفی این متاع در قالب فیلم، عکس و جزوه به زبان های اروپایی نیز در دستور کار قرار گیرد.

1