26 آوریل 2024 - 02:50
در شورای برنامه ریزی بعثه مطرح شد

نارضایتی زائران عراق و انتظار ایران از عربستان

29 مارس 2022 - 10:20 dsfr.ir/ze3mn

نارضایتی زائران عراق و انتظار ایران از عربستان
زهرا عیانی
زائران عراقی در ایران

گله و نارضایتی زائران از شرکت های عتبات عالیات عراق و بلاتکلیفی ایران درباره حج تمتع، درحالی که عربستان از برخی کشورها برای مذاکره حج دعوت کرده است، دو موضوع پربحث شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه بود که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار پیگیری و رسیدگی به آن ها شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به سفر اخیر خود به عراق و بررسی طرح نوین اعزام زائران به عتبات عالیات، آسیب شناسی این طرح و رفع هرچه سریعتر اشکالات و تقویت نقاط قوت آن را ضروری دانست و با بیان این که زائران ایرانی از عملکرد شرکت های زیارتی گله دارند، افزود: برخی شرکت ها مسؤولیتی را که به عهده داشتند، خوب انجام نداده اند، بنابراین باید عملکردها ارزیابی شود و در صورت لزوم مجوز برخی شرکت ها که موجب نارضایتی زائران شده اند، لغو شود و از شرکت هایی که توانمندی خود را نشان داده اند بیشتر استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تشکیل کارگروه های بهداشت و بیمه، پرواز و حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، مسکن، امنیت و آزادبرها برای بازمهندسی فرآیند اعزام به عتبات را خواستار شد و گفت: نتیجه طرح هایی که اجرا می شود باید به بهبود خدمات رسانی به زائر و حفظ منافع و حقوق مشتاقان زیارت امام حسین (ع) منجر شود و پذیرفته نیست که عده ای بخواهند از این فرصت سوءاستفاده کنند و دنبال منفعت طلبی باشند.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: از ۲۳ آبان ماه گذشته تاکنون نزدیک به ۵۶ هزار نفر به صورت هوایی به عراق اعزام شده اند.

اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در شورای بعثه و حج درباره آخرین اخبار حج تمتع و اظهارات مسؤولان حج عربستان، گفت: در صدر حاکمیت و وزارت حج کشور میزبان (عربستان) تصمیم بر برگزاری حج است.

وی با بیان این که برخی مجموعه های خدماتی درعربستان در حال دریافت مجوز برای فعالیت در حج هستند، آمادگی سازمان حج و زیارت ایران را برای عملیاتی کردن اعزام زائران به سرزمین وحی یادآور شد و گفت: ما در انتظار دعوت کشور میزبان برای مذاکره درباره حج آینده هستیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز خواستار پیگیری موضوع از طرق مختلف از جمله ارسال نامه به مسؤولان حج عربستان شد تا با خروج از وضعیت بلاتکلیفی، شرایط حج آینده مشخص شود. 

سیدصادق حسینی رییس سازمان حج و زیارت نیز در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان سازمان حج و زیارت، با اشاره به دعوت عربستان سعودی از برخی کشورهای اسلامی در هفته های اخیر برای مذاکرات حج تمتع، گفت: در هفته های گذشته تعدادی از وزرای حج و زیارت کشورهای اسلامی برای گفت وگو درباره حج تمتع به عربستان دعوت شدند و گفت وگوها درخصوص چگونگی تسهیل حضور زائران بوده است، اما درباره سهمیه حضور زائران صحبتی نشده است، اما در مجموع شواهد و قرائن نشان دهنده برگزاری حج تمتع ۱۴۰۱ خواهد بود.

وی افزود: ظاهراَ درصد تخصیص سهمیه کشورها براساس شیوع کرونا در کشورهای اسلامی است، یعنی مبنا میزان مبتلایان براساس آمار اعلامی از سازمان بهداشت جهانی خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات و برنامه های انجام شده گفت: کمیسیون ها و کمیته هایی که باید درباره حج تمتع تشکیل می شد، انجام گرفته و احکام لازم صادر شده است که نشان دهنده برنامه ریزی کامل در این حوزه است.

رییس سازمان حج و زیارت درباره عمره نیز اظهار کرد: با توجه به این که حدود شش میلیون نفر از هموطنان در نوبت اعزام عمره هستند و این سفر زیارتی نیز از سال ۹۴ تعطیل شده است، پیگیری های لازم از سوی سازمان و بعثه مقام معظم رهبری انجام می شود تا ان شاءالله گشایشی صورت گیرد.

1